جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد در صورتی که خاکستر آتفشانی در ایسلند شروع به پایین آمدن کند، اروپایی‌ها باید در خانه بمانند.

 این هشدار سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 16 آوریل در حالی اعلام شد که مقادیر اندکی از خاکستر آتشفشانی در ایسلند، اسکاتلند و نروژ به روی زمین نشست.

 به گزارش آسوشیتدپرس سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، دیوید اپستین، گفت این خاکستر میکروسکوپی هنگامی که به سطح زمین برسد، بالقوه برای افراد خطرناک است، زیرا ذرات استنشاق‌شده می‌توانند به ریه‌ها وارد شوند و باعث مشکلات تنفسی شوند.

اپستین گفت: "ما در این مورد نگران هستیم، این ذرات هنگامی تنفس می‌‌شوند، ممکن است به نواحی محیطی ریه‌ها برسد، و می تواند باعث مشکلاتی به خصوص برای افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی شود."

آتشفشان در ایسلند که در روز چهارشنبه رخ داد،ابر بزرگی از ذرات خاکستر میکروسکوپی را در بخش شمالی اروپا به فضا فرستاده است، و پرواز هواپیماها را در این قاره مختل کرده است. این خاکستر آتشفشانی در فاصله 6000 متری از زمین قرار دارد و از روی زمین قابل دیدن نیست.

اپستین گفت این ابر خاکستر در اغلب نقاط در بخش‌های بالایی جو باقی مانده است.
اما او به خبرنگاران در ژنو گفت: "هنگامی که این خاکستر به سطح زمین برسد.. توصیه ما به مردم این است که حتی‌الامکان در خانه بمانند." و توصیه کرد افرادی به بیرون خانه می‌روند زدن ماسک را مد نظر قرار دهند.

 اپستین افزود که سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر به طور کامل از خطرات بهداشتی این خاکستر آگاهی ندارد و در حال کسب اطلاعات بیشتر است. به گفته او این سازمان موقعیت را تحت نظر دارد.

مقامات بهداشتی انگلیس نگرانی بسیار کمتری ابراز کرده‌اند، و می‌گویند انتظار دارند که "میزان اندکی از خاکستر آتشفشانی" در جمعه شب و صبح شنبه در انگلیس به سطح زمین برسد. انتظار می‌رود این ابر خاکستر حاوی مقادیر کمی دی‌اکسید گوگرد باشد.

سازمان حفاظت بهداشت انگلیس اعلام کرد: "باید تاکید کرد که غلظت ذراتی که ممکن است به سطح زمین برسد، احتمالا کم است، و آسیب جدی ایجاد نخواهد کرد."

این سازمان گفت مردم ممکن است از بعدازظهر جمعه دچار خارش یا تحریک چشم‌ها، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه خشک شوند. این سازمان گفت مردمی که این علائم را تجربه می‌کنند، باید متوجه مه غبارآلود در هوا یا بوی تخم‌مرغ گندیده مربوط به گوگرد باشد، و در این صورت فعالیت‌های بیرون از خانه‌‌شان را محدود کند.

کد خبر 105193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز