شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

محمدعلی بدری: مرحله تست گرم، برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در فروردین جاری آزمایش شد. با انجام این آزمایش موسوم به تست گرم، همه تجهیزات نیروگاه اتمی در شرایط حرارتی بالا مورد سنجش قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این تست بسیار مهم است و یک ماه به طول می‌انجامد. پس از این تست و انجام اقداماتی دیگر، سوخت به داخل رآکتور وارد و مراحل راه‌اندازی آغاز می‌شود.

این مرحله را محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر هم مهم‌ترین و اصلی‌ترین آزمایش مرحله راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر دانست و اعلام کرد: همه مراحل نصب تجهیزات این نیروگاه پایان یافته است. این در حالی است که در سال‌های اخیر بارها از تهران و مسکو  شنیده شده که چیزی تا راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر باقی نمانده است.

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه بخش اعظم کارشناسان روس طی ماه‌های آینده آزمایش تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر را به پایان خواهند رساند، نسبت به راه‌اندازی این نیروگاه در تابستان سال‌جاری ابراز امیدواری کرد. الکساندر سادونیکوف که با روزنامه ورمیانووستی سخن می‌گفت، با بیان اینکه جدول زمانی تکمیل نیروگاه بوشهر با طرف ایرانی هماهنگ شده است، گفت: طبق برنامه ما، بخش اعظم کارشناسان روس - در حال حاضر در حدود 3هزار نفر در نیروگاه اتمی بوشهر کار می‌کنند-  طی ماه‌های آینده کار آزمایش تجهیزات را در تمامی سیستم‌ها به پایان خواهند رساند. این مسئله برای امنیت کار نیروگاه و راه‌اندازی آن ضروری است.

امیدواریم که تابستان امسال رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر به کار افتد. این مسئله مرحله‌ای مهم در همکاری با ایران در زمینه انرژی اتمی خواهد بود. بعد از راه‌اندازی، برخی از کارشناسان ما تا مدتی برای تأمین فعالیت صحیح آن در نیروگاه باقی خواهند ماند.

محموله دوم، در راه تهران

از سوی دیگر رئیس شرکت ت. و. ا. ال، تولیدکننده میله‌های سوختی رآکتورهای هسته‌ای خبر داد که محموله بعدی سوخت رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر آماده شده و یک سال بعد از راه‌اندازی این رآکتور به ایران تحویل داده خواهد شد. به گزارش ایسنا، یوری النین تأکید کرد: رآکتور یک‌سال بعد از راه‌اندازی به محموله جدید، سوخت نیاز دارد، اگر راه‌اندازی امسال انجام شود، سوخت در سال 2011 به ایران تحویل داده خواهد شد. او خبر داد: نیروگاه اتمی برای کار نیاز به 2کاست سوختی دارد.النین گفت: محموله بعدی در نووسیبرسک تولید و آماده شده است. به گفته این مقام روس، روسیه این سوخت را براساس قرارداد تحویل می‌دهد.
به گزارش همشهری، محموله اول در سال 2007 تحویل داده شده است.

دلایل مالی و فنی

در نخستین دور از ارسال محموله‌های سوخت روسی به بوشهر نیز، خبرهایی از افتتاح قریب‌الوقوع نیروگاه بوشهر به گوش می‌رسید.

قرار قبلی تهران و مسکو این بود که برق تولیدی نیروگاه بوشهر، شهریور 86 وارد شبکه کشوری شود ولی طرف روس با استناد به دلایل مالی و فنی اعلام کرد قادر به تکمیل نیروگاه در زمان مقرر نیست.

در خواست پول بیشتر، قرارداد محرمانه

اواخر فروردین 86، معاون وقت اموربین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به‌دلیل طولانی شدن مدت ساخت پروژه نیروگاه بوشهر، شرکت پیمانکار روسی نیاز به پرداخت نقدینگی بیشتر و پیش‌از‌موعد از جانب ایران دارد، تأکید کرد: تا به امروز هیچ توافقی مبنی براینکه ایران باید ماهانه 25میلیون دلار به روسیه بدهد امضا نشده و ما یک پرداخت براساس قرارداد داریم که همیشه هم انجام گرفته است. محمدسعیدی در گفت‌وگو با برنامه کنکاش شبکه جهانی جام‌جم افزود: درخواست شرکت اتم استروی اکسپورت پرداخت مبالغی پیش‌ازموعد است و تیم مذاکره‌ آن‌که به تهران آمده این مسئله را دنبال می‌کند. سعیدی درباره‌ مقدار پولی که ایران تاکنون به شرکت روسی پیمانکار تکمیل نیروگاه بوشهر پرداخت کرده است، گفت: اجازه دهید چیزی نگویم چون محرمانه است اما طبق توافق طرفین در قرارداد اصلی و نیز در اصلاحیه‌ای که در 26سپتامبر 2006 تنظیم شد، قرارشد روسیه نیروگاه را در وقت خود تحویل دهد.

مشکلات رفع شده

22 آذر 86، سرگئی شماتکو، رئیس شرکت اتم‌استروی اکسپورت -پیمانکار روس نیروگاه اتمی بوشهر- از توافق تهران و مسکو درباره تاریخ خاتمه عملیات ساخت و تکمیل این نیروگاه خبر داد.او به ایتارتاس گفت: مشکلاتی که با سفارش‌دهنده نیروگاه بوشهر (ایران) داشتیم رفع شده است.او ادامه داد: تاریخ هماهنگ شده در مورد پایان عملیات احداث نیروگاه اتمی بوشهر را در دست دارم ولی آن را در اواخر ماه میلادی جاری اعلام خواهم کرد. این مقام افزود: ما مصمم به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بوده و 6ماه پیش از راه‌اندازی نیز سوخت هسته‌ای را به مقصد این نیروگاه حمل خواهیم کرد.

6ماه پیش از راه‌اندازی

نخستین محموله سوخت نیروگاه اتمی بوشهر 26 آذر 86 وارد ایران شد تا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بگوید که برق نیروگاه اتمی بوشهر، سال آینده وارد مدار می‌شود. غلامرضا آقازاده، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، همان روز درگفت‌وگویی تأکید کرد که اکنون ۹۵درصد نیروگاه اتمی بوشهر تکمیل شده است.پس از 7 مرحله انتقال سوخت از راه زمینی، معاون وقت سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز مراحل راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از اواخر مهر سال 87 خبر داد.احمد فیاض بخش چهارشنبه دهم بهمن در نشستی خبری در سازمان انرژی اتمی، با بیان این خبر، اعلام کرد: مراحل بهره‌برداری این نیروگاه نیز با فاصله کوتاهی پس از راه‌اندازی آغاز می‌شود اما این وعده‌ها، هرگز محقق نشد.

وعده با تقویم گرگوری

اکنون نیز در فروردین سال 89، وعده‌های مشابهی از زبان روسی به زبان فارسی ترجمه می‌شوند. سرگئی کرینکو، رئیس شرکت روس اتم خبر داد که نخستین نیروگاه اتمی ایران که توسط کارشناسان روسی ساخته می‌شود تا پایان تابستان سال 2010 راه‌اندازی خواهد شد.

دقیقاً نخواهیم گفت چه موقع

پیش از این و در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وعده مقامات روسی که نیروگاه بوشهر را در مرداد‌ماه راه‌اندازی خواهند کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا بین ایران و روسیه در این زمینه توافقی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: من همیشه گفته‌ام به‌خوبی کارهای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر انجام می‌شود و مراحل پایانی را طی می‌کند و یقینا در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد اما دقیقا نخواهیم گفت که چه موقع.

نیروگاه‌های جدید تا آخر تابستان

علی‌اکبر صالحی در همین گفت‌وگوی خبری تأکید کرد: طرح راه‌اندازی تأسیسات جدید هسته‌ای را به رئیس‌جمهوری ارائه کردیم و درصورت موافقت رئیس‌جمهوری، کار ساخت آنها را در نیمه نخست سال آغاز خواهیم کرد. وی درباره زمان راه‌اندازی تأسیسات جدید هسته‌ای که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در سال جدید افتتاح شود به ایلنا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های سازمان انرژی اتمی، طرح راه‌اندازی یک یا 2 تأسیسات هسته‌ای را نهایی خواهیم کرد.

وعده‌گاه بعدی، اراک

در حالی که مردم ایران هنوز پس از 7 خلف وعده روسی، استفاده از برق به‌دست‌آمده در نیروگاه اتمی را تجربه نکرده‌اند، رئیس سازمان انرژی اتمی از اتمام ساخت رآکتور اراک خبر داد.

علی اکبر صالحی گفت: رآکتور 40 مگاواتی اراک برای همین هدف در حال ساخت است که 3 تا 4 سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و ما در این عرصه به سمتی می‌رویم که بتوانیم خدمات خود را به کشورهای همسایه، اسلامی و غیرمتعهدها صادر کنیم.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: گفتند که نمی‌توانند صفحه سوخت بسازند ولی الان با اطمینان می‌گوییم که ما دانش فنی ساخت صفحات سوخت را در اختیار داریم.

البته چون نخستین تجربه است و ایمنی، اصل اساسی در فعالیت‌های هسته‌‌ای است، آرام‌آرام مراحل به پیش می‌رود و در قدم بعدی به جای مس در سوخت مجاز ی از عنصری نزدیک به اورانیوم و در قدم بعد، از خود اورانیوم استفاده خواهد شد و برای این کار تجهیزات لازم آماده شده و سایت صفحات سوخت در حال کامل شدن است.

کد خبر 105232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز