دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران برای نخستین‌بار از مرز 14 هزار واحد عبور کرد و رکورد جدیدی در تاریخ فعالیت 43ساله بورس تهران به ثبت رسید

به گزارش همشهری، هر چند طرح هدفمندکردن یارانه‌ها تعدادی از فعالان اقتصادی را نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام محتاط کرده است اما گویا صعود‌های انفجاری شاخص در سال‌جاری قصد توقف ندارد و باعث توجه بیشتر مردم و فعالان اقتصادی به بورس تهران شده است؛ در نتیجه شاخص بورس تهران با عبور از مرز 14 هزارواحد، وارد کانال جدیدی شد و رکورد جدیدی در بورس به ثبت رسید.

به باور کارشناسان رشد قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی، کاهش نرخ سود بانکی در کنار ثبات بازارهای رقیب، نظیر مسکن،  طلا و ارز، باعث تزریق نقدینگی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس تهران شده است.

بر این اساس با توجه به افزایش حجم نقدیندگی در کشور و رکود در بازار‌های رقیب پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده سرمایه‌های بیشتری وارد بورس تهران شوند؛ چرا که بانک مرکزی در آخرین گزارش خود حجم نقدینگی در آذرماه سال گذشته را با 27 درصد رشد، 217 هزار و 192 میلیارد و 280 میلیون تومان اعلام کرده است که این میزان نقدینگی باید فرصتی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند.

شاخص بورس تهران که در آغاز امسال عدد 12 هزار و 537 واحد را نشان می‌داد در 14فروردین ماه وارد کانال 13 هزار واحد شد ودر طول یک ماه 12 درصد رشد کرد و در نهایت در پایان مبادلات مرز 14 هزارواحد را نیز درنوردید و امیدهای سهامداران رابرای افزایش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای بیشتر کرد.

طبق آمار بورس اوراق بهادار تهران،  تا 25‌فروردین ماه 3/3 میلیارد سهم در تالارهای سراسر کشور دادوستد شده و این میزان سهام در یک ماه گذشته به نام حدود 69 هزار سهامدار تغییر مالکیت یافته  که این موضوع نشان‌دهنده عمق بازار در این دوره است.

صعود سهام در سال‌جاری، بیشتر متکی به رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ صنعتی بوده و این عامل باعث افزایش اطمینان فعالان بازار شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگی چون گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، معادن و فلزات، نفت پارس، فولاد مبارکه، مس، سایپا، فولاد خراسان و پتروشیمی آبادان بیشترین رقم سود را برای سهامداران‌ خود رقم زده‌اند. 

ازسوی دیگر، 331 شرکت بورس برای سال مالی سپری شده، 109 هزار میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم با توجه به اینکه فصل برگزاری مجامع در بورس نزدیک است باعث توجه بیشتر سهامداران به بورس خواهد شد.

طبق آمارموجود، سال گذشته گردش مالی بازار سرمایه ایران،  27 هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان15 هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد بوده است. همچنین سال گذشته یکهزار و 100 میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بورس شد. این موضوع باعث افزایش خوشبینی نسبت به عملکرد بورس‌شده و باعث شده که ورودی نقدینگی به بورس در آغاز سال 89 شتاب بیشتری بگیرد.

برخی تحلیلگران بر این باورند سرعت رشد قیمت‌ها در حال حاضر بیش از حد مجاز است و ممکن است پس از طی یک دوره زمانی روند قیمت‌ها با نزول نیز مواجه شود.

در این زمینه حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه و دبیر کل کانون کارگزاران می‌گوید: در ایران و در فضای سرمایه‌گذاری کنونی، افرادی که از محل فعالیت در بازار سرمایه سود می‌کنند،

به‌طور متوسط نتایج موفقیت خود را به 7/1 نفر اعلام می‌کنند اما کسانی که زیان می‌بینند نتایج ضرر حاصل از سرمایه‌گذاریشان را به‌طور متوسط به 5/5 نفر اطلاع می‌دهند. این تحلیل کارشناسی نشان می‌دهد جو روانی منفی هم می‌تواندبه سرعت در بازار فرا‌گیر شود و شاخص‌ها را با نزول مواجه کند.

کد خبر 105485

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز