یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

محمد سرابی: چند هفته قبل مدارک دو رسوایی نظامی در رسانه‌ها پخش شد.

موضوع اول تیراندازی بالگردهای آپاچی امریکا به مردم عراق بود. سایت اینترنتی ویلکلیکس فیلم کوتاهی منتشر کرد که با دوربین بالگرد امریکایی ضبط شده بود. فیلم چند نفر را در یکی از خیابان‌های بغداد نشان می‌دهد که در حال صحبت با یکدیگر هستند و صدای یک نظامی امریکایی شنیده می‌شود که می‌گوید آنها مسلح هستند و موشک‌انداز دارند.

چند لحظه بعد با مسلسل بالگرد به این افراد شلیک می‌شود. افرادی که زنده می‌مانند به پشت یک خودرو و کنار دیوار فرار می‌کنند ولی نظامیان امریکایی بازهم به طرف آنها شلیک می‌کنند؛ اما آنها مسلح نبودند و چیزی که به نظر موشک‌انداز می‌آمد، دوربین عکاسی بود. بالگرد به عکاس خبرگزاری رویترز و راننده‌اش که در میان مردم عادی بودند شلیک کرده بود. تاریخ این فیلم مربوط به تابستان سال 2007 است و ارتش امریکا واقعی بودن آن را رد نکرده است.

موضوع دوم به یک دختر 22 ساله سرباز در رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود. او که «عانات کام» نام دارد، در سال‌های 2006 و 2008 در دفتر فرماندهی ستاد مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی کار می‌کرد و اگرچه سمت مهمی نداشت، توانست 2000 سند را روی لوح فشرده کپی کند. کام پس از پایان خدمت سربازی این لوح را به روزنامه «یدیعوت آهارانوت» داد، اما این روزنامه اسناد را منتشر نکرد. او بعداً لوح را به «اوری بلاو»، خبرنگار روزنامه «هاآرتص» داد. بعد از انتشار تعدادی از این اسناد کام دستگیر شد و بلاو هم به انگلیس فرار کرد.

پخش شدن این اسناد برای ارتش رژیم صهیونیستی خیلی اهمیت دارد؛ زیرا تعدادی از آنها نشان می‌دهد که چگونه فرماندهان گروه‌های مسلح فلسطینی به دست آنها ترور می‌شوند.

کد خبر 105918

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز