جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا اعلام کرد، اجلاس بعدی میان اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان فقط در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که صربستان و کوزوو در این اجلاس حضور داشته باشند.

خبرگزاری آلمان از بروکسل گزارش داد، این در حالی است که بلگراد اصرار دارد، چنین نشستی را در صورتی که کوزوو، استان اعلام استقلال کرده از این کشور در آن به عنوان یک کشور حضور یابد، تحریم خواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا در حال کار برای رسیدن به مصالحه‌ای هستند تا از تکرار ناکامی ماه مارس در اجلاس اخیر بالکان در بردو، اسلوونی، جلوگیری کنند. صربستان در آخرین دقیقه آن اجلاس را تحریم کرد.

اشتفان فوله (Stefan Fule)، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا گفت: امیدوارم که وزیران امور خارجه (کشورهای حوزه بالکان) فرصت اعلام اینکه می‌توانند همکاری منطقه‌ای را به روندی شامل همه این کشورها تبدیل کنند، از دست ندهند و تضمین کنند همه پشت میز مذاکره قرار خواهند گرفت.

فوله که در اجلاس بردو حضور داشت، تلویحا تایید کرد که اگر در اجلاس 2 ژوئن در سارایوو، صربستان و کوزوو هر دو با هم شرکت نکنند، او در این نشست حاضر نخواهد شد.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در اجلاس اخیر بالکان حضور نیافت هم همین شرط را گذاشته است.

آنگونه که فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا پس از بازدید از بلگراد و پریشتینا گفته است، مصالحه‌ای که امکان حضور صربستان و کوزوو را بر سر یک میز فراهم کند، تا روزهای آینده حاصل خواهد شد.

یک فرمول این است که همانند نشست‌های غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در اجلاس سارایوو بدون آنکه نام رسمی کشورشان ذکر شود، سر میز حاضر خواهند شد.

کوزوو موضوعی حساس برای اتحادیه اروپاست زیرا هنوز پنج عضو از این اتحادیه، استقلال آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

کد خبر 106257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز