نوشیروان کیهانی زاده: اردیبهشت سال‌۱۳۱۶، در تاریخ ایران ماهی ذکرشده است که دولت وقت به مقابله با تحرکات کمونیستی در ایران پرداخت و در اجرای این سیاست، شانزدهم این ماه دکتر تقی آرانی، دکتر بهرامی، عباس آذری و ضیا‌ءالحوتی دستگیر شدند.

3 روز بعد عبدالصمد کامبخش قزوینی نیز بازداشت شد و شمار دستگیر شدگان تا ۲۳ اردیبهشت به ۵۳ تن رسید.

تنها پس از شهریور‌1320 و تبعید شاه وقت بود که تحرکات کمونیستی ایران (در سایه قدرت مسکو که نیروی نظامی در ایران داشت) احیا و حزب توده تأسیس شد و تا بهمن ماه‌۱۳۲۷ (رویداد «احتمالا ساختگی» تیراندازی به شاه در دانشگاه تهران) فعالیت آزاد (اصطلاحا قانونی) داشت و نماینده به مجلس و وزیر به کابینه می‌فرستاد. در طول حکومت دکتر مصدق، فعالیت حزب توده عملا آزاد بود.

نخست‌وزیر شدن علی امینی در پی یک رشته تظاهرات

در پی اعتصاب و تظاهرات خیابانی معلمان تهران و کناره‌گیری شریف امامی از نخست‌وزیری، شانزدهم اردیبهشت‌1340 دکتر علی امینی مأمور تشکیل کابینه شد و ضمن نطقی کشور را در وضع بد اقتصادی و در آستانه ورشکستگی مالی توصیف کرد که تحت‌تأثیر این اظهارات بهای زمین و خانه ظرف چند روز به کمتر از نصف قیمت سابق، پایین آمد. امینی «محمد درخشش»، رهبر اصلی اعتصاب را وزیر فرهنگ (آموزش و پرورش و...) کابینه خود کرد.

گفته شده است که اعتصاب و تظاهرات اردیبهشت‌1340 به اشاره آمریکا صورت گرفته بود تا با تغییر کابینه، اصلاحاتی که از شاه خواسته شده بود عملی شود. دولت آمریکا می‌خواست که با انجام یک رشته اصلاحات در ایران، بهانه تبلیغات از دست کمونیست‌ها و شوروی خارج شود که ایران را جامعه‌ای ارباب و رعیتی می‌نامیدند. امینی که قبلا سفیر ایران در واشنگتن بود در طول اقامت در این شهر با سران حزب دمکرات آمریکا دوست شده بود. درخشش پس از انقلاب مقیم آمریکا شد و همان‌جا درگذشت.

کشف میکروب سل که یک میلیارد انسان را کوته عمر کرده است

«رابرت کخ»، زیست شناس آلمانی ششم ماه می سال‌1882 کشف خود، میکروب سل (توبرکل باسیلوس- باسیل دو‌کخ) را اعلام داشت. این میکروب در طول تاریخ بیش از یک میلیارد انسان را کوته عمر کرده است. پروفسور کخ بعدا راه ایزوله کردن این میکروب را به دست آورد که در برابر داروها مقاومت می‌کرد و می‌توانست سال‌ها در گوشه‌ای کمین کند و در فرصت مناسب (ضعیف شدن بدن بر اثر بیماری‌های دیگر یا قحطی، بدغذایی و زحمت زیاد) دست به فعالیت بزند. پروفسور کخ علاوه برکشف عامل بیماری سل، با مسافرت به مصر و هند، میکروب کلرا (وبا) را نیز کشف کرد و همچنین در سال‌1906، آتوکسیل را برضد‌مالاریا ساخت که مشابه «کنین» است. کخ که در 27‌ماه می 1910 درگذشت در سال‌1905 برنده جایزه نوبل شد. او در 11 دسامبر‌1843 در «بادن بادن» آلمان به دنیا آمده بود.

شکست نیروهای دولتی و کشته‌شدن یپرم خان

شانزدهم اردیبهشت سال‌۱۲۹۱ هجری خورشیدی در زدوخورد نیروهای دولتی با افراد مسلح سالارالدوله(پسر مظفرالدین شاه که ادعای سلطنت داشت) در نزدیکی همدان، نیروهای دولتی شکست خوردند و با برجای گذاردن مقدار زیادی اسلحه و مهمات فرارکردند. در پی این شکست، از تهران یپرم خان رئیس نظمیه (پلیس) که از مجاهدان مشروطیت بود و در شکست دادن محمدعلی شاه مشارکت فعال کرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعیان سلطنت شد.

 یپرم 29 اردیبهشت در نبرد با هواداران مسلح سالارالدوله کشته شد. سالارالدوله سال‌ها در مناطق غرب ایران با نیروهای دولتی زد و خورد می‌کرد و تا شهر ساوه هم پیشروی کرده بود که بالاخره شکست خورد. یپرم از ارامنه بود.

... و به این سان خلبان آرژانتینی از انگلیسی‌ها انتقام گرفت

ششم می1982 اعلام شد که خلبان یک جت جنگنده آرژانتینی به انتقام غرق شدن نبردناو ژنرال بلگرانو، ناوشکن انگلیسی شفیلد (ناو فرماندهی، در جریان جنگ آرژانتین و انگلستان) را با پرتاب موشک غرق کرده و تلفات سنگین وارد ساخته است. بلگرانو توسط یک زیردریایی انگلیسی در آب‌های فالکلند غرق شده بود. خلبان جنگنده آرژانتینی داوطلب انتقام‌گیری شده بود. او اکنون  قهرمان وطن شده است. این عمل قهرمانانه خلبان آرژانتینی سرمشق خلبانان کشورهایی شده است که با سیاست سلطه قدرت‌ها مبارزه می‌کنند و تهدید می‌شوند.

در جریان جنگ فالکلند، خلبانان نیروی هوایی آرژانتین تحت‌تأثیر احساسات ملی، 5کشتی دیگر انگلیسی را غرق کردند. کشتی‌های غرق‌شده انگلیسی عبارتند از: ناوشکن کاونتری، فریگیت آردنت، فریگیت آنتلوپ و 2 کشتی حمل‌ونقل سنگین. جنگ برسر جزایر فالکلند،‌ بیستم ژوئن‌1982 پایان یافت. ناوشکن کاونتری همان ناوی است که انگلیسی‌ها در جریان گروگانگیری آمریکاییان در تهران به آب‌های خلیج‌فارس فرستاده بودند تا درصورت لزوم به ناوگان آمریکا کمک کند.

کد خبر 106696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز