گروه دانش و سلامت: شهردار تهران با اشاره به اینکه با افزایش تعداد موالید در سال 64 با مشکلاتی مواجه شدیم که نتوانستیم آنها را حل کنیم و هنوز نیز ادامه دارد تاکید کرد:

باید این امکان فراهم شود که خانواده‌ها بتوانند خودشان در مورد تعداد فرزندان تصمیم‌گیری کنند. به گزارش مهر، دکتر محمد باقر قالیباف در همایش روز جهانی ماما در سالن همایش‌های برج میلاد افزود: از افتخارات نظام اسلامی ما این است که در 20 سال گذشته، تنظیم خانواده و شبکه بهداشت را به‌طور منطقی و اصولی و کاملا خود باور در مجموعه خانواده‌ها نهادینه کرد و این موضوع امروز تا دورترین روستاهای ما نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: رشد غیرمنطقی جمعیت در سال 64 که میزان موالید به یک میلیون و 800 هزار در سال رسید طوری بود که تا امروز تبعات آن ادامه دارد، هر چند منابع کشور ما و ظرفیت‌ها دو برابر این جمعیت است اما بالفعل کردن این ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی نیز اهمیت دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در سال 64 موج مشکلات کمبود شیر خشک و پوشک بچه ایجاد شد که نتوانستیم حل کنیم. پس از آن کلاس‌های شلوغ در مدارس ابتدایی بود که این موضوع نیز حل نشد و امروز موج این بحران به اشتغال، مسکن و ازدواج این جمعیت رسیده است که قادر به حل آن نیستیم. ما که این تجربه را داشتیم نباید حرفی بزنیم که منطقی نباشد.

وی با اشاره به شعار 2 فرزند کافی است، گفت: باید این امکان را فراهم کنیم تا خانواده‌ها بتوانند خودشان در مورد تعداد فرزندانشان تصمیم‌گیری کنند.شهردار تهران تصریح کرد: برخی تصمیمات شاید خوب باشد اما گاهی برداشت‌های غیرمنطقی از آن می‌شود، اینکه برای هر فرزندی که متولد می‌شود، سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه‌ای برای آن درست کنیم کار خوبی است اما باید ابعاد آن را فراهم کنیم تا داستان کسی نباشد که یک دکمه داشت و به‌خاطر آن خواست تا کت و شلوار بدوزد.

قالیباف ادامه داد: روز ماما از 2 جهت با ارزش است. از یک‌سو توجه به سلامت جامعه و نوزادان و از سوی دیگر روز ماما روز گرامیداشت تلاش‌های بی‌شائبه بانوانی است که توانسته‌اند با حضور خود حفاظت و سلامت را برای زنان و نوزادان به ارمغان آورند و جمعیت ماماها، پیام آوران شادی و امید به جامعه هستند.

قالیباف با بیان اینکه 50 درصد جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند اما با وجود این کمتر به این قشر توجه شده است، گفت: بسیاری از امکانات شهرها به‌گونه‌ای بوده است که می‌توان گفت ما شهر را بیشتر مردانه ساخته‌ایم و کمتر به زنان توجه کردیم.

وی با بیان اینکه شهرداری به خانواده از بعد مادی و معنوی بسیار توجه دارد، گفت: بسیاری از اقدامات شهرداری در زمینه اوقات فراغت به‌گونه‌ای بوده است که همه اعضای خانواده با هم بتوانند از امکانات و فضاهای به‌وجود آمده استفاده کنند که در گذشته نه چندان دور اینگونه نبود،

ما امروز علاوه بر فضاهای ورزشی ویژه بانوان در بسیاری از مجموعه‌های ورزشی شهرداری، زنان و مردان این امکان را دارند تا در فضایی مستقل و کنار هم فعالیت کنند که این موضوع در انسجام خانواده مؤثر است.

قالیباف افزود: در شهرداری تهران به‌دنبال این هستیم تا بخشی از عقب ماندگی‌های بانوان در حوزه شهر را نسبت به گذشته جبران کنیم و خود را در زمینه سلامت خانواده مکلف می‌دانیم که خانه‌های سلامت به همین دلیل راه‌اندازی شدند و شما عزیزان نقش مهمی در همکاری با شهرداری در این زمینه می‌توانید داشته باشید تا با رویکرد محله محوری از این ضرورت غافل نشویم.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر سلامت جامعه دچار مشکل شود تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد که کانون گرم خانواده را دچار مشکل می‌کند و آن را به هم می‌زند و درصورتی‌که شهروند سالم داشته باشیم می‌توانیم خانواده سالم و به‌دنبال آن محله سالم و شهری سالم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رسیدن به شهری سالم از خانواده شروع می‌شود و زنان نقش مهمی در این زمینه دارند، گفت: ما در شهرداری تهران با همه وجود سلامت را امری ملی و انسانی می‌دانیم و آن را درک کرده‌ایم و همه نهادها نیز باید در این زمینه خود را مسئول بدانند.
شهردار تهران افزود: هرچند وظیفه اصلی رسیدگی به حوزه‌های سلامت بر عهده مجموعه بهداشت و درمان است اما شهرداری تهران در هماهنگی و همکاری با آنها خود را مکلف می‌داند.

کد خبر 106812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز