اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و حذف یارانه حامل‌های انرژی در حالی مطرح شده است

که قیمت محصولات فولادی در بازار از ابتدای امسال با نوسان همراه بوده و با درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش تعرفه واردات این محصولات موافقت نشده است.

با رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا قیمت محصولات فولادی از ابتدای امسال افزایش یافته است؟

تغییرات قیمتی محصولات فولادی در  ابتدای امسال متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی این محصولات صورت گرفته،  با وجود این به‌طور متوسط قیمت عرضه ورق، میلگرد و تیرآهن تولید داخل کمتر از قیمت‌های جهانی بوده است.

قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی با افزایش قیمت در بازارهای جهانی رشد 10 تا 15درصدی را شاهد بود اما با روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی از یک ماه پیش کاهش 6 تا 7درصدی قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم.

  • روند تغییر قیمت محصولات فولادی در بازار چگونه خواهد بود؟

درصورتی‌که روند ارزان فروشی دستوری محصولات فولادی در بورس فلزات کشور ادامه پیدا کند و تولید‌کنندگان همچنان ملزم به  فروش این محصولات با قیمت‌های تعیین شده دولتی باشند، به جز شرکت ذوب آهن سایر تولید‌کنندگان میلگرد، ورق و تیرآهن در بخش خصوصی آسیب بسیار جدی خواهند دید.

اکنون این شرکت‌ها مواداولیه را بسیار گران می‌خرند؛ به‌طور مثال شمش وارداتی برای تحویل در محل کارخانه قیمتی حدود 640 تومان در هر کیلو دارد اما تولید‌کنندگان مجبور به عرضه محصولات فولادی به نرخ 680 تومان در هرکیلو هستند.

این در حالی است که هزینه تولید هر کیلوگرم محصولات فولادی حداقل روزانه 70 تومان است و تولید‌کنندگان ورق، میلگرد و تیرآهن ناچار به پرداخت زیان 30 تومانی برای عرضه هر کیلوگرم از محصولات خود هستند.

  • با این شرایط، صنعت فولاد تا چه حد برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها آماده است؟

در شرایطی که هنوز تولید‌کنندگان فولاد به‌ویژه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با مشکلات اولیه تولید و عرضه محصولات خود در بازار مواجه بوده و واردات ‌بی‌رویه و تعیین قیمت‌های دستوری این محصولات توسط دولت، تولید‌کنندگان این بخش را با زیان انباشته مواجه کرده است،

چگونه می‌توان انتظار داشت اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و حذف یارانه سوخت تاثیر نامطلوبی بر آینده صنعت فولاد کشور نداشته باشد؟  تا زمانی که این موانع تولید و عرضه فولاد در کشور مرتفع نشده نمی‌توان امید داشت که اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها آسیبی به این بخش نرساند.

  • درصورت اجرای قانون مذکور، وضعیت تولید‌کنندگان صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت فولاد هنوز درگیر مشکلات اولیه تولید است و تا زمانی که مشکل قیمت‌گذاری دستوری که به‌عنوان مشکل روز این صنعت مطرح است، حل نشود، قادر به اجرای این طرح نیستیم.

با وجود واردات محصولات فولادی با تعرفه پایین تا‌کنون هیچ اقدامی برای مقابله با این روند نشده و مشکلات پیش روی صادرات و پرداخت جوایز صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و ارزان فروشی محصولات فولادی و تامین مواداولیه مورد نیاز این صنعت با قیمت‌های بسیار بالای جهانی تولید‌کنندگان را زمین‌گیر کرده است.

کد خبر 106932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز