جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اکنون دغدغه خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس به نقطه اوج رسیده، برخی ثبت‌نام کرده‌اند و عده‌ای نیز در انتخاب «دولتی» یا «غیردولتی» تردید دارند.

شهریه بالاست و احتمالا امسال 2 بار شهریه‌ها افزایش می‌یابد.به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، شهریه مدارس غیردولتی براساس الگویی تا 15 درصد افزایش یافت که 5 درصد مربوط به عملکرد مدرسه، 5 درصد درجه‌بندی مدرسه، 4درصد امور نظارتی و یک درصد هم برای میزان افزایش جذب است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی باقر‌زاده اعلام کرد: مناطق آموزش و پرورش موظف هستند شهریه مدارس غیردولتی را تا پایان خرداد تعیین و به مدیران مدارس ابلاغ کنند.

افزایش مجدد شهریه‌ها

قطعا شهریه مدارس غیر‌دولتی افزون بر 15 درصدی که آموزش و پرورش اعلام کرده باز‌هم افزایش خواهد‌یافت، البته با هدفمندی یارانه‌ها. معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در تایید این موضوع اعلام کرد: از شاخص‌های تعیین شهریه مدارس غیر‌دولتی نرخ تورم است؛ «اگر با هدفمندی یارانه‌ها، شاخص‌های تورم دچار نوسان شود، به همان میزان در تعیین شهریه تاثیر می‌گذارد.» البته نباید در این میان این نکته را فراموش کرد که 15 درصد افزایش در حالت رسمی است. افزون بر اینکه هزینه کلاس‌هایی مانند زبان و کامپیوتر جداگانه اخذ می‌شود و ضابطه‌ای هم ندارد.

فوق برنامه اجباری نیست اما...

شرکت دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق برنامه تاکنون به‌هیچ‌وجه در نظام آموزش و پرورش ایران اجباری نبوده اما باید همه دانش‌آموزان در آنها شرکت کنند. «اگر فرزند شما در امتحان درس... نمره کم گرفت مدرسه مسئولیتی ندارد و شما مسئول آن هستید»؛ این پاسخی است که مدیر یکی از مدارس راهنمایی تهران به پدر دانش‌آموزی در اعتراض وی به کلاس‌های فوق برنامه گفته بود.

باقر‌زاده نیز با اینکه شرکت در کلاس‌های فوق برنامه را اجباری نمی‌داند اما اعلام کرد: سال تحصیلی آینده مدارس غیر‌دولتی ابتدایی می‌توانند کلاس‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان برگزار کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی به موضوعی اشاره کرد که به نوعی از اجباری بودن کلاس‌های فوق‌برنامه حکایت دارد: «البته مدیر مدرسه هم حقوقی دارد و می‌تواند دانش‌آموزانی را بپذیرد که تابع قوانین و مقررات آنها باشد.»

با این حال، باقر‌زاده هیچ اشاره‌ای به هزینه کلاس‌های فوق برنامه نکرده و «تعیین هزینه‌های فوق برنامه را منوط به تصویب انجمن اولیا و مربیان مدارس دانست.»

لطفاً شهریه را پس دهید

با آنکه اغلب مدارس غیر‌دولتی مانند سال‌های گذشته ثبت‌نام‌های خود را به شیوه‌های دلخواه و ابداعی، انجام داده و شهریه نیز دریافت کرده‌اند، رئیس سازمان مدارس غیر‌دولتی اعلام کرد: مدارس غیردولتی تا تعیین شهریه مصوب آموزش و پرورش مجاز به دریافت شهریه نیستند و مدارسی که با پیش ثبت‌نام، شهریه دریافت کرده‌اند ملزم به عودت هستند.

البته این امر تازگی ندارد و مدارس غیر‌دولتی از اسفند‌ماه ثبت‌نام می‌کنند و شهریه هم می‌گیرند و بازارگرمی هم می‌کنند اما ظاهرا معاون وزیر در جریان نیست؛ هرچند رئیس سازمان مدارس غیردولتی از والدین دانش‌آموزان خواست مدارس غیردولتی متخلف را معرفی کنند تا با مدیران آنها برخورد شود.

پول، سنگ‌بنای مدارس غیر‌دولتی

اغلب مردم بر این باورند که پول سنگ‌بنای مدارس غیردولتی است و دانش‌آموزان قلک این مدارس هستند. نظارت هم واژه‌ای بیگانه در سازمان مدارس غیر‌دولتی است؛  وقتی پول حرف اول را بزند نظارت رنگ می‌‌بازد.

البته پیش‌بینی می‌شود که امسال با توجه به احتمال افزایش مجدد شهریه مدارس غیر‌دولتی، استقبال از این مدارس مانند سال‌های گذشته نباشد.

کد خبر 107844

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز