چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی آثار هشت هزار ساله در یکی از غارهای تاریخی مصر، اطلاعات ارزشمندی را از شیوه زندگی انسان‌های ما قبل تاریخ آشکار کرده است.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، بر دیواره‌های این غار که در سال 2002 در ناحیه دوردست صحرایی در جنوب غرب مصر ( نزدیک مرزهای لیبی و سودان) کشف شد، 5000 نقاشی مختلف از انسان‌ها و حیوانات عجیب و بدون سر مشاهده شد و دیرینه‌شناسان را واداشت تا این نقوش را در تحقیقاتی چند مرحله‌ای و به صورت کامل بررسی کنند.

نقاشی‌های این غار که به "غار وحوش" شهرت یافته است، به صورت رنگ‌آمیزی شده بر بدنه دیوار یا به صورت حکاکی بر صخره‌های سنگی است.

رادولف کوپر، دیرینه‌شناس مرکز مطالعات هاینریک بارث آلمان، درباره این آثار شگفت‌انگیز گفت: "این نقش‌ها ممکن است آثار نخستین شکارچیانی باشد که در منطقه نیل سکنی گزیدند؛ آن زمان سواحل نیل باتلاقی بود که زندگی را دشوار می‌کرد."

کوپر افزود: "نقاشی‌های "غار وحوش" به احتمال فراوان متعلق به دوران پیش از اهلی شدن حیوانات است و این تصاویر حداقل هشت هزار سال قدمت دارد."

آنچه سبب شگفتی تیم تحقیقاتی شده است، هنر منبت‌کاری موجود در این نقاشی‌هاست که در گستره‌ای به عرض 18 متر و ارتفاع شش متر دیده می‌شود. برای درک بهتر این هنر، تیم تحقیقاتی با استفاده از اشعه لیزر، از این آثار شگفت‌انگیز عکس‌های سه‌بعدی با وضوح بسیار زیاد گرفتند.

کارین کیندرمن، عضو تیم دیرینه‌شناسان آلمانی که چند هفته پیش و در مرحله سوم مطالعه این آثار باستانی شرکت داشت گفت: "دیرینه‌شناسان موفق شدند نقاشی‌های متعدد دیگری را در عمق 80 سانتیمتری شن‌های موجود در این غار شناسایی کنند."

وی این غار را از شگفت‌انگیزترین غارهای شمال آفریقا و مصر دانست و گفت: "این کشف همچون قطعه‌ای از یک پازل است که باید جای آن در تاریخ مصر باستان مشخص شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد 8500 سال پیش از میلاد، مناطق صحرایی مصر باران‌های موسمی داشت، در نتیجه این مناطق شکارچیان را به سوی خود جذب می‌کرد، اما در 5300 سال پیش از میلاد، این مناطق بارها دچار خشکسالی شد و ساکنان آن به مناطق مرتفع‌تر مهاجرت کردند تا این که در 3500 سال پیش از میلاد، زیستگاه‌های انسانی در مناطقی مثل محیط اطراف "غار وحوش" کاملا محو شد.

زیستگاه انسانی در مناطق صحرایی سه تا چهار هزار سال ادامه داشت اما پس از آن انسان‌ها مجبور به ترک این مناطق و کوچ به مناطق شرقی و ورود به سرزمین‌های اطراف رود نیل شدند، مهاجرتی که سبب خلق تمدن مصر شد.

کد خبر 108284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز