گروه حوادث: چاپ عکس بنگاه‌دار قلابی و همدستش که به بهانه فروش آپارتمان‌های رؤیایی دست به کلاهبرداری میلیاردی از طعمه‌هایشان زده‌اند، باعث دستگیری این متهمان شد

این متهمان بعد از اجاره آپارتمان، برای آن سند جعلی تهیه می‌کردند و این آپارتمان را به چند نفر می‌فروختند.

تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان، شهریور سال گذشته و با شکایت زن میانسالی در شعبه 18 دادسرای ناحیه 5 تهران شروع شد.این زن به بازپرس پرونده گفت: بعد از سال‌ها تدریس در مدرسه و پس‌انداز کردن مبلغی، من و همسرم تصمیم داشتیم یک آپارتمان بخریم؛

برای همین شروع به جست‌وجو در مناطق شهرک راه‌آهن و دهکده المپیک کردم تا بتوانم مورد مناسبی پیدا کنم. چند روز قبل صاحب یکی از بنگاه‌ها در شهرک‌ راه‌آهن به من گفت آپارتمان خوبی سراغ دارد که برای من کاملا مناسب است.

این مرد ‌گفت که صاحب آپارتمان یکی از دوستانش است و برای اینکه مشکلی برایش پیش آمده قصد دارد آن را زیر قیمت بفروشد. بعد مرا به آنجا برد تا آپارتمان را نشانم دهد. بعد از دیدن ملک و آشنایی با صاحبخانه، تصمیم گرفتم هر طوری شده این آپارتمان را خریداری کنم. به همین خاطر به بنگاه برگشتم و چون نمی‌خواستم ملک را از دست بدهم، 20 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه به صاحبخانه پرداخت کردم. بعد از امضای قولنامه، از بنگاه خارج شدم تا هر چه زودتر این خبر خوب را به همسرم بدهم.

شاکی ادامه داد: چند روز بعد تصمیم گرفتم برای پیگیری کارها، سری به آپارتمان بزنم اما در آنجا با فرد دیگری روبه‌رو شدم که مدعی بود صاحب‌آپارتمان است. حسابی گیج و سردرگم شده بودم.

برای همین با عجله به طرف بنگاه رفتم اما وقتی به آنجا رسیدم نه از مرد بنگاه‌دار خبری بود و نه از بنگاه. آنجا بود که فهمیدم این مرد با جعل سند ساختمانی که اجاره کرده بود و معرفی همدستش به عنوان مالک،  بعد از کلاهبرداری از من و چند نفر دیگر بنگاه را تخلیه کرده و متواری شده است.

نقشه حساب‌شده

بعد از اظهارات این زن، پرونده در اختیار اداره‌14 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای کشف راز این معما شروع شد. پلیس که مطمئن شده بود مرد بنگاه‌دار و فردی که خودش را صاحبخانه جا زده بود، 2 کلاهبردار حرفه‌ای هستند، تحقیقات برای دستگیری آنها را شروع کرد. هنوز سرنخی از متهمان به دست نیامده بود که 5 شاکی دیگر هم با مراجعه به اداره پلیس، از بنگاه‌دار قلابی و همدستش شکایت کردند.

کلاهبرداری‌های جدید

درحالی‌که جست‌وجو برای دستگیری متهمان ادامه داشت، آنها با همان نقشه قبلی، کلاهبرداری‌هایشان را ادامه دادند. متهمان این‌بار با راه‌اندازی یک بنگاه‌ قلابی در تهرانسر و اجاره آپارتمانی در آن منطقه، 5 خریدار خانه را فریب دادند و بعد از دریافت بیش از 100 میلیون تومان از آنها به‌عنوان بیعانه و تنظیم قولنامه‌های جعلی، بنگاه خود را تخلیه کردند و متواری شدند.

با فاش شدن دور جدید کلاهبرداری‌های متهمان، کارآگاهان، تحقیق برای دستگیری آنها را ادامه دادند. با وجود اینکه پلیس کپی عکس یکی از آنها را به دست آورده بود اما باز هم تلاش‌ها برای دستگیری متهمان بی‌نتیجه ماند.

چاپ عکس در روزنامه‌ها

از آنجا که کمک گرفتن از اطلاعات مردمی، تنها راه شناسایی متهمان فراری بود، به دستور بازپرس پرونده، عکس و تصویر چهره‌نگاری‌شده آنها در روزنامه‌ها چاپ و تحقیقات برای دستگیری آنها وارد مرحله‌ای تازه شد.

به‌دنبال چاپ این تصاویر، تعدادی از شهروندان در تماس با پلیس، اطلاعات مهمی را درخصوص یکی از متهمان به نام مهدی ارائه دادند. بررسی‌ها نشان می‌داد که مهدی دارای سوابق متعددی در زمینه جعل و کلاهبرداری است و مدتی را هم به همین اتهام در زندان گذرانده است. 

با این اطلاعات، تمامی نشانی‌های موجود در پرونده این مرد در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت اما وی محل زندگی خود را تغییر داده و به جای دیگری نقل مکان کرده بود. بررسی‌ها برای دستگیری متهمان، سرانجام پلیس را به مخفیگاه یکی از متهمان به نام علی در شهرک پرند راهنمایی کرد و این مرد 5 خرداد امسال بعد از چند شبانه‌روز تعقیب و مراقبت پلیسی، سوار بر یک خودروی زانتیا به دام افتاد.

این مرد وقتی خود را در محاصره پلیس دید، سعی کرد با ایجاد درگیری و سیاه‌بازی فرار کند اما ماموران او را دستگیر کردند و به اداره آگاهی انتقال دادند. با اطلاعاتی که از وی به دست آمد، مأموران موفق شدند مهدی را هم در همان منطقه دستگیر کنند. با انتقال متهمان به پلیس آگاهی، مشخص شد آنها با همدستی 2 مرد دیگر، بنگاهی را در فلکه پنجم فردیس دایر کرده و قصد کلاهبرداری داشته‌اند که 2 همدست آنها هم از سوی پلیس دستگیر شدند.

در نخستین روز دستگیری متهمان، تعداد 20‌نفر از مالباختگان که اغلب از کارگران و کارمندان حقوق‌بگیر بودند، خود را به اداره چهاردهم آگاهی رساندند و از متهمان شکایت کردند.
تاکنون متهمان به غیر از راه‌انداختن بنگا‌ه‌هایی در شهرک راه‌آهن، دهکده المپیک، تهرانسر و فلکه پنجم فردیس، به تاسیس بنگاه‌های دیگری در شهران،  شهرک چشمه و دیگر مناطق غرب تهران اعتراف کرده‌اند که تحقیقات برای شناسایی تمامی افرادی که فریب این متهمان را خورده‌اند، ادامه دارد.

سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران، با اشاره به اینکه مبلغ کلاهبرداری شده از سوی متهمان به یک میلیارد تومان می‌رسد، گفت: رسیدگی به این پرونده برعهده بازپرس مدیرروستاست و وی از مالباختگانی که تا‌کنون اقدام به شکایت از متهمان نکرده‌اند، خواسته است با مراجعه به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران یا شعبه 13 بازپرسی دادسرای ناحیه 5 تهران، شکایت خود را مطرح کنند.

کد خبر 108420

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز