سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

در فاصله زمانی 59سال حضور ورزشکاران ایران در مسابقات مختلف تنیس روی میز در رویدادهای المپیک، جهانی، بازی‌های آسیایی و مسابقات قاره کهن تنها 3مدال برنز به‌دست آمده است.

در سال 1951 مسابقات قهرمانی تنیس روی میز جهان در اتریش برگزار شد که برای نخستین‌بار تیمی از ایران متشکل از امیر احتشام‌زاده، پرویز خاموشی و احمد مبارکی در این رقابت‌ها حضور داشتند که در بین 22تیم شرکت‌کننده عنوان شانزدهمی مشترک را کسب کردند.

در سال1958 تیم چهار نفره ایران متشکل از امیر احتشام‌زاده، هوشنگ بزرگ‌زاده، حمید کورلو  و ادمونت بیت خدا، موفق شد در بازی‌های آسیایی توکیو به‌عنوان سوم تیمی دست یابد و در بازی‌های آسیایی 1966 بانکوک تایلند هم هوشنگ بزرگ‌زاده در مسابقات انفرادی یک مدال برنز دیگر را به کارنامه پینگ‌پنگ ایران اضافه کرد.در آخرین دوره مسابقات جهانی هم تیم ایران متشکل از مهران احدی، شاهین اخلاق‌پسند، افشین نوروزی، نوشاد عالمیان  و احد مالمیری در مسکو  با 4 برد و 4 باخت به مقام سی‌وپنجم جهان رسید. در حالی که در دوره قبلی این رقابت‌ها در گوانجو تیم ایران در بین 72تیم شرکت‌کننده به مقام چهلمی دنیا دست یافته بود.

چین قهرمان شد و آلمان شگفتی‌ساز فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز (‌ITTF) قبل از آغاز مسابقات قهرمانی جهان تیم‌های شرکت‌کننده را براساس آخرین رنکینگ این فدراسیون به 4 دسته تقسیم می‌کند که 24 تیم اول جدول در دسته یک، تیم‌های 25 تا48 در دسته2، تیم‌های 49تا72 در دسته3 و مابقی تیم‌ها در دسته  آخر گروه‌بندی می‌شوند و در نهایت تکلیف رده‌های اول تا آخر مشخص می‌شود. در مسابقات جهانی اخیر در مسکو تیم ایران با رتبه 42 در جهان در دسته2 همراه با تیم‌های اسلواکی، انگلیس، اسلوونی، تایلند و لوکزامبورگ در گروهE قرار گرفته بود. تیم‌های برزیل، مصر، نروژ، ویتنام، بلغارستان، لتونی، بلژیک، هند، کانادا، بوسنی و ‌هرزگوین، اسکاتلند، آمریکا، هلند، ترکیه، نیجریه و صربستان نیز در این دسته قرار داشتند.

تیم‌های حاضر در دسته یک

شاید خیلی‌ها می‌خواهند بدانند  رقابت‌های دسته یک و تیم‌های تراز اول پینگ‌پنگ جهان را چه تیم‌هایی تشکیل می‌دادند. در این دسته در کنار تیم‌های مطرح امروز جهان چون چین، آلمان، سوئد، کره‌جنوبی و ژاپن نام تیم‌هایی مثل فرانسه، چین‌تایپه، جمهوری چک، رومانی، اوکراین، روسیه، یونان، لهستان، ایتالیا، هنگ‌کنگ، اتریش، سنگاپور، کره‌شمالی، بلاروس، مجارستان، اسپانیا، دانمارک و کرواسی به چشم می‌خورد که در نهایت پس از چین قهرمان بلامنازع دنیا، آلمان با قرارگرفتن در جایگاه دوم شگفتی‌ساز شد.

ژاپن، کره، هنگ‌کنگ و روسیه عناوین سوم تا ششم را به خود اختصاص دادند. در دسته2 جایی که ایران با حریفان رقابت کرد صربستان بهترین بود که در جای بیست‌وپنجم ایستاد. بعد از صربستان، اسلوونی و اسلواکی، بلژیک، هند و برزیل قرار گرفتند. در دسته3 که رقابت فشرده‌ای میان تیم‌ها وجود داشت فنلاند و استرالیا برترین بودند و  در دسته چهارم نیز پاراگوئه و مونته‌نگرو بهترین نتایج را گرفتند.

کد خبر 108754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز