گروه بورس: به‌دنبال شدت گرفتن اختلاف بورس کالا با بانک کارگشایی برای عرضه سکه طلا، شرکت بورس کالای ایران به بانک مرکزی پیشنهاد داد، سکه اختصاصی برای بورس با نشان مشخص ضرب شود

به گزارش همشهری، بانک مرکزی، سازمان بورس و بورس کالا از مدت‌ها پیش طرحی را مورد بررسی قرار دادند که بر مبنای آن عرضه نقدی سکه در بورس کالا انجام شود.

این طرح به‌دلیل تعیین نرخ تعادلی و رقابتی برای این محصول و جلوگیری از ایجاد رانت در شهریورماه پارسال مورد موافقت بانک مرکزی قرارگرفت اما از آن زمان تاکنون بانک کارگشایی با این تصور که قرار است عرضه سکه طلا از حیطه اختیاراتش خارج شود با وجود نامه رسمی بانک مرکزی، مانع از عرضه سکه در بورس کالا شده است؛ به‌طوری که مسئولان بانک کارگشایی در آخرین اظهارات خود اعلام کردند: بورس کالا می‌تواند سکه را از بانک مرکزی گرفته و پخش کند.

به‌دنبال این اظهارات، بورس کالای ایران از اجرای طرحی خبر داد که بر مبنای آن سکه جدیدی با نشان بورس ضرب می‌شود و معاملات اوراق آتی نیز به پشتوانه این سکه انجام خواهد شد.

در همین رابطه عباس بنازاده مدیر تحقیق و توسعه بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری، از انجام مذاکراتی با بانک مرکزی برای ضرب سکه جدید خبر داد و گفت: پس از مخالفت بانک کارگشایی با عرضه سکه در بورس، طرحی به بانک مرکزی پیشنهاد شد که سکه جدیدی به‌صورت اختصاصی برای بورس ضرب شود تا از این طریق معاملات اوراق آتی نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه توسعه قرارداد‌های آتی بورس نیز به عرضه سکه در بورس بستگی دارد، ادامه داد: معاملات اوراق آتی نوعی مبادله کاغذی است که پس از پایان سر رسید آن باید کالا تحویل مشتری شود.

بر همین اساس اگر بانک کارگشایی اقدام به عرضه سکه نکند این معاملات نمی‌تواند توسعه پیدا کند؛ چرا که در هر صورت این معاملات به پشتوانه کالا انجام می‌شود و کالا باید در موعد مشخصی تحویل شود. وی افزود: یکی از دلایلی که معاملات اوراق آتی در بورس به‌صورت محدود انجام می‌شود عرضه نشدن سکه در بورس است؛ زیرا ظرفیت لازم برای تحویل سکه طلا در شرایط حاضر وجود ندارد.

بر همین اساس طرحی به بانک مرکزی ارائه شده که براساس آن بتوان با ضرب سکه با معیار‌های مشخص، معاملات آتی در بورس کالا را توسعه داد. به گفته وی عیار و وزن این سکه‌ها تفاوتی با سکه‌های رایج نخواهد داشت و فقط نشان این سکه‌ها متفاوت و مختص بورس خواهد بود.

توسعه معاملات

مدیرعامل بورس کالا هم در این باره گفت: بورس کالا از بانک مرکزی درخواست کرده است که اجازه ضرب سکه اختصاصی به این بورس داده شود تا معاملات سکه توسعه یابد.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر هاشمیان تصریح کرد: با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم که اجازه ضرب سکه غیربانکی به بورس کالا داده شود تا درصورت امکان بتوانیم سکه غیربانکی را با آرم اختصاصی بورس کالا وارد این بازار کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم معاملات سکه یا انس طلا را توسعه دهیم، باید به یک نقطه ضرب مطمئن دست یابیم لذا بورس کالا به بانک مرکزی نامه داده است تا اجازه ضرب سکه اختصاصی را به این بورس بدهد.

هاشمیان با بیان اینکه عرضه سکه توسط بانک مرکزی روال مشخصی ندارد، اظهار کرد: در مرحله اول به‌دنبال سکه بانکی بانک مرکزی هستیم تا عرضه آن از طریق بورس کالا صورت گرفته و پشتوانه معاملات آتی باشد زیرا معاملات آتی باید پشتوانه داشته باشد و بازاری باشد که به اتکای آن بتواند معاملات را انجام دهد تا هرکسی که خواست بتواند آن کالا را تحویل گیرد.

کد خبر 109080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز