چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

علی وزیریان امسال هم دبیر جشنواره «اسماءالحسنی» است.

او علاوه بر برگزاری 5 دوره نمایشگاه سالانه تایپوگرافی اسماءالحسنی، کارگردانی چند فیلم بلند سینمایی (یک وجب از آسمان، خدا نزدیک است و...) و طراحی پوستر فیلم‌هایی همچون روبان قرمز، آژانس شیشه‌ای، تولد یک پروانه، رنگ خدا، مهر مادری، پدر، دیده‌بان و اجاره‌نشین‌ها را هم در کارنامه‌ خود دارد.

او درباره نخستین گام‌های جشنواره «اسماءالحسنی» می‌گوید: «6 سال پیش سایتی را به‌نام تودی پوسترز (today posters.Com) طراحی کردیم که حوزه فعالیت آن طراحی پوستر در زمینه‌های مختلف فرهنگی است.

ابتدا برای جاافتادن سایت و اهداف فرهنگی آن، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های پوستر با موضوعاتی همچون عاشورا کردیم و کم‌کم نمایشگاه تایپوگرافی «اسماءالحسنی» در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد.»امسال نیز با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و زمان برگزاری ششمین جشنواره اسماءالحسنی گفت‌و‌گوی وزیریان را منتشر می‌کنیم.

نکته تاسف‌بار در سخنان دبیر ششمین نمایشگاه بین‌المللی حروف‌نگاری اسماءالحسنی این است که با وجود آنکه این نمایشگاه تنها به‌مدت 5 سال برگزار شده و در حدود 2 سال است که واژه بین‌المللی را به‌خود افزوده اما رو به فراموشی است و خبر از تعطیلی آن به گوش می‌رسد.

دبیر ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی حروف‌نگاری اسماءالحسنی تاکید کرد: با شرایط فعلی ممکن است این نمایشگاه دیگر هیچ وقت برگزار نشود.

درحالی‌که هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در ششمین نمایشگاه حروف‌نگاری اسماءالحسنی، در حال ثبت نام هستند، هنوز برگزارکنندگان جشنواره نتوانسته‌اند حامیان این جشنواره را معرفی کنند.

البته به گفته علی وزیریان دبیر این نمایشگاه، حتی اگر هیچ کدام از نهادهایی که به‌صورت ضمنی اعلام آمادگی کرده‌اند حاضر به حمایت نشوند باز هم ششمین دوره برگزار خواهد شد اما شاید به‌عنوان آخرین دوره.

علی وزیریان درباره نهادهایی که با آنها برای حمایت از این نمایشگاه مذاکره کرده، گفت: «خوشبختانه موافقت‌های ضمنی برای حمایت از جشنواره داشته‌ایم و فعلا منتظر جواب قطعی و نهایی آنها هستیم.»

او درباره اعلام نام این اسپانسرها گفت: «2 سال پیش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان حامی در کنار این نمایشگاه بود و حتی نماینده این سازمان در اختتامیه هم حضور داشت اما تا امروز اسماءالحسنی حمایتی از این سازمان ندیده ‌است. همین تجربه باعث شده تا زمانی که با حامیان نمایشگاه به نتیجه نهایی نرسیم نامی از آنها اعلام نکنیم.»
همه این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که هنرمندان بسیاری برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند و داوران آن نیز مشخص شده‌اند.

به گفته وزیریان تاکنون طراحانی از 28 کشور مرحله اول ثبت‌نام را برای ارسال آثار انجام داده‌اند که 10 کشور اول به‌ترتیب حجم شرکت‌کنندگان آن ایران، چین، آمریکا، ترکیه، آلمان، عربستان سعودی، اندونزی، لبنان، انگلیس و فرانسه هستند.

همچنین 5 هنرمند از ترکیه، برزیل، لبنان و ایران آثار ششمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر «اسماءالحسنی» را داوری خواهند کرد. ریکو لینز از برزیل، پاسکال زغبی از لبنان، علی سیلان از ترکیه، محمد خزایی و علیرضا معزی از ایران داوران این نمایشگاه هستند.

به گفته وزیریان، ریکو لینز از برزیل به‌عنوان طراح، مدیر هنری و مدرس از سال 1979 در شهرهایی چون پاریس، لندن، نیویورک و ریودوژانیرو زندگی کرده و آثار حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشته است. مدال طلای انجمن مدیران هنری نیویورک و جایزه «وان من شو» پامپیدو پاریس سنتر از جمله افتخارات این هنرمند است. این گرافیست در سال 2002 ‌طراح برگزیده سال برزیل شناخته شد و از سال 1997 به عضویت «آجی‌ای» درآمد.

پاسکال زغبی از لبنان هم طراح گرافیک و مؤسس استودیوی «29 حرف» در بیروت است. او نمونه‌های گوناگونی از فونت‌های جدید حروف عربی را طراحی کرده ‌و ابتکارات گوناگونی در زمینه فن چاپ گرافیک داشته است. او فونت‌های متنوعی را که مورد استفاده نشریات پرتیراژ و مشهور عربی هستند خلق کرده که می‌توان به روزنامه‌های (امارات الیوم،  الوطن و الرویا)، طراحی حروف و گرافیک محیطی مکان‌هایی همچون مدینه جمیره ‌ یا ترمینال 3 فرودگاه ابوظبی و طراحی لوگو تایپ برای موضوعات گوناگون اشاره کرد.

زغبی در حال حاضر در کنار فعالیت‌های هنری‌ به تدریس طراحی حروف و تایپوگرافی در دانشگاه آمریکایی (LAU) در لبنان و دانشگاه نوتردام (NDU) مشغول است.

علی سیلان از ترکیه دیگر داور ششمین دوره اسماءالحسنی است. او فعالیت خود را با طراحی گرافیک و تدریس آغاز کرد و تحصیلات خود را در مقطع دکتری در سال 2004 در دانشگاه «19 مییس» به پایان رساند. سیلان، کمپانی طراحی و تبلیغات خود را در سال 2005 تاسیس کرد و به موازات آن به‌عنوان استاد در دانشگاه در «سمسان» مشغول به تدریس طراحی گرافیک شد. او تاکنون چند نمایشگاه از آثار خود برپا کرده و جوایزی دریافت کرده است.

‌شرکت و ارسال اثر به ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اسماءالحسنی تنها از طریق ثبت‌نام آنلاین در سایت تودی پوسترز انجام می‌شود و آخرین مهلت آن روز دوشنبه 31 خرداد ماه است. جوایز این دوره شامل یک جایزه اصلی یک تا 4 میلیون تومانی به‌همراه لوح ویژه نمایشگاه و 3 جایزه نقدی دیگر به نفرات برگزیده اول تا سوم است.

کد خبر 109797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز