چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه حوادث: سارق سابقه‌دار با استفاده از سند جعلی از زندان گریخت و باندی را تشکیل داد که هدف آن سرقت از خانه‌های اعیانی در شمال پایتخت بود.

اعضای این باند 2 نفره در جریان سرقت‌های سریالی خود، صدها میلیون تومان از خانه‌ طعمه‌هایشان دزدیدند اما سرانجام به دام پلیس افتادند. از نیمه دوم سال گذشته شکایت‌های متعددی در دادسرای ناحیه 3 تهران مطرح شد که از سرقت‌های سریالی از خانه‌های شمال تهران حکایت داشت.

با توجه به شباهت زیاد بین سرقت‌ها، این فرضیه که آنها از سوی یک باند صورت گرفته‌اند مد نظر قرار گرفت و پرونده برای بررسی‌های پلیسی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

تیم مبارزه با سرقت پایگاه سوم، دست به کار شد و ماموران در نخستین اقدام به بررسی‌ سرقت‌ها و نحوه ورود سارقان به خانه‌ها پرداختند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد که همه سرقت‌ها بین ساعت 8 تا 12 شب و زمانی صورت گرفته‌اند که صاحبخانه در مسافرت یا میهمانی خانوادگی حضور داشته است.

از طرفی بررسی‌ها حاکی از آن بود که سارقان برای ورود به این خانه‌ها، ابتدا خود را به بالکن رسانده و از طریق در یا پنجره‌هایی که فاقد حفاظ بوده‌اند، وارد این خانه‌ها شده‌‌اند. سپس طلا و جواهرات، فرش‌های ابریشمی، پول نقد و اموال با ارزش کم حجم را دزدیده و پا به فرار گذاشته‌اند.

دزد سابقه‌دار

همه شواهدی که در بررسی محل‌های سرقت به دست آمد، نشان می‌داد که تمامی سرقت‌ها کار یک باند بوده‌اند؛ باندی که با توجه به نوع و شگرد سرقت‌ها کاملا حرفه‌ای و احتمالا از مجرمان سابقه‌دار بوده‌اند.

با این اطلاعات، ماموران فهرست کاملی از سارقان سابقه‌دار را که با شگردی مشابه دست به سرقت می‌زدند، تهیه کردند و به بررسی پرونده‌های آنها پرداختند. در این میان، کسانی که هنوز در زندان به سر می‌بردند از این فهرست خط خوردند و تنها اسامی چند سارق سابقه‌دار ماند که می‌توانست پلیس را در رازگشایی سرقت‌های سریالی یاری دهد.

از بین این سارقان سابقه‌دار، ماموران به مرد 30ساله‌ای به‌نام بهزاد مشکوک شدند. این مرد کسی بود که 3 سال قبل به اتهام سرقت‌ از ده‌ها خانه در مناطق شمالی تهران دستگیر و راهی زندان شده اما بعد از یکسال تحمل حبس با شگرد ماهرانه‌ای از زندان فرار کرد.

طبق اطلاعاتی که پلیس به دست آورده بود، بهزاد در سال 87، بعد از اینکه درخواست مرخصی‌اش مورد موافقت مسئولان زندان قرار گرفته بود، یک سند ملکی جعلی به‌عنوان وثیقه در اختیار زندان قرار داده و با گرفتن چند روز مرخصی از زندان خارج شده بود اما به محض خروج پا به فرار گذاشته و متواری شده بود.

با این اطلاعات، ماموران که احتمال می‌دادند سارق سابقه‌دار پس از فرار فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر گرفته باشد، بررسی‌ها برای یافتن ردی از او را شروع کردند اما این مرد تمامی مخفیگاه‌های قبلی خود را تخلیه کرده و هیچ اثری از خود بر جای نگذاشته بود.

2 همدست

تیم تحقیق برای شناسایی بهزاد، تمامی پاتوق‌ها و محل‌های تردد او را زیرنظر گرفت. بعد از گذشت 2 هفته، ماموران به سرنخ‌هایی از این مرد در مارلیک کرج رسیدند و صبح 8 خرداد مخفیگاه او را محاصره کردند. بهزاد در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و با کشف مقداری از اموال مسروقه در مخفیگاهش از جمله طلاجات و فرش‌های دستباف، مشخص شد که او یکی از سارقان خانه‌های شمال پایتخت است.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: بعد از اینکه از زندان فرار کردم، زندگی مخفیانه‌ای را در پیش گرفتم. در این مدت با مرد جوانی به‌نام عباس که سند جعلی را برایم تهیه کرده بود تا بتوانم با استفاده از آن از زندان فرار کنم، حسابی صمیمی شدم و تصمیم گرفتیم با هم نقشه سرقت از خانه‌ها را عملی کنیم.

وی ادامه داد: ما در این مدت به 30 خانه در زعفرانیه، سعادت‌آباد، تجریش و دیگر مناطق شمالی و تعدادی خانه در شرق تهران دستبرد زدیم و صدها میلیون تومان پول و طلا و اموال باارزش دزدیدیم.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات مرد جوان، همدست او هم همان روز در کرج دستگیر شد و به همدستی با بهزاد در ارتکاب سرقت‌ها اعتراف کرد.

وی ادامه داد: تا‌کنون 15 مورد از خانه‌هایی که هدف دستبرد سارقان قرار گرفته‌اند شناسایی شده‌اند و دیگر مالباختگان نیز می‌توانند برای پیگیری پرونده خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران یا شعبه چهارم دادسرای ناحیه 3، مراجعه کنند.

حفاظ ایمن بگذارید

رئیس پلیس آگاهی تهران  افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و مسافرت‌های تابستانی به شهروندان توصیه می‌شود در و پنجره‌ خانه خود را با نصب حفاظ ایمن کنند و درصورت ترک خانه‌های خود، حتما ماجرا را به دیگر همسایه‌ها اطلاع دهند تا درصورت ورود سارقان، آنها متوجه ماجرا شده و از سرقت احتمالی جلوگیری شود.

کد خبر 109853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز