سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی: درحالی‌که صبح روز یکشنبه، همان روزی که مجلس طرح پرحاشیه خود را درباره مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی به‌تصویب رساند

شعبه‌29 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید‌ بهشتی تهران دستور توقف اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را صادر و ابلاغ کرده بود، روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که براساس آن می‌شد استدلال کرد دادستان کل کشور رأی دادگاه درباره دانشگاه آزاد را خلاف موازین شرعی تشخیص داده است.

بر این اساس، رئیس قوه قضاییه با درخواست دادستان کل کشور مبنی بر اعمال ماده 18 اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب درخصوص دستور شعبه 29 دادگاه عمومی در مورد پرونده دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرد. براساس ماده 18 اصلاحی، آرای قطعی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، نظامی و دیوان عالی کشور درصورتی قابل رسیدگی مجدد است که رای، به تشخیص رئیس قوه قضاییه خلاف بین شرع باشد.

تلاش‌های هماهنگ بیرون و درون مجلس

از سوی دیگر، همچنان‌که انتظار می‌رفت، مصوبه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درباره مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی، دیروز یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای مجلس را رقم زد، چنانکه تلاش‌هایی هماهنگ در داخل مجلس و خارج از مجلس رقم خورد تا نمایندگان از تصمیم خود بازگردند.

دیروز صحبت از آماده‌کردن طرح دوفوریتی از سوی برخی نمایندگان پیش آمد که براساس آن دانشگاه آزاد کماکان ملزم به تبعیت از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌شود.
مجلس شورای اسلامی در جلسه قبلی خود با مصوبه‌ای وقف اموال دانشگاه آزاد را قانونی دانسته و در عین حال مصوب کرده بود اساسنامه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی که فعالیت خود را با آن آغاز کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده همچنان معتبر است.

این مصوبه، اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را که به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده و 28 فروردین ماه سال‌جاری از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده بود، کان‌لم‌یکن می‌کند. یکی از مواد مورد توجه در اساسنامه جدید بحث مدیریت دانشگاه آزاد بود که براساس ماده 13 آن، اداره امور دانشگاه با رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد هیات امنا و تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای مدت 4سال منصوب می‌شود.

حاشیه‌های مصوبه روز یکشنبه مجلس آنچنان بود که دیروز تصویب تجمیع انتخابات و تمدید فعالیت شوراها برای 2سال در سایه ماند. در ابتدا رئیس مجلس از در پاسخگویی به رسانه‌هایی برآمد که در یک روز گذشته به مصوبه مجلس تاخته بودند و خطاب به آنان گفت: این همان مجلسی است که به مواضع آن می‌بالیدید و تیتر نخست رسانه خود می‌کردید.
علی لاریجانی اظهار داشت: ‌به‌نظر می‌رسد فهم ابعاد موضوع آنقدر مشکل بود که عده‌ای را برآشفت تا تیغ سخن بر خانه‌ملت کشند و آرامش خلق تباه کنند تا خزینه مخدومان خویش آباد کنند.

رئیس قوه مقننه در ادامه خاطرنشان ساخت: البته قبل از شروع جلسه، به حسب نظاره مجادلات کشور به طراحان عرض کردم که صلاح کار را در ورود مجلس به چنین عرصه‌ای نمی‌بینم اما همکاران طراح، آن را بخشی از حقوق وکالت خویش می‌دانستند و ورود به بحث طبق ماده 145 آیین‌نامه به درستی و با رای مجلس سامان یافت و همانگونه که انتظار می‌رفت آرای مختلف در این موضع با صراحت و شفافیت مطرح شد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که از نظر من با قانون اساسی وفاق نداشت و منجر شد که اخطار قانون اساسی را بپذیرم گستره طرح به دانشگاه آزاد اسلامی بود.اخطار قانون اساسی که لاریجانی از آن سخن گفته است اشاره‌ای بود به تذکر محمد دهقان در جلسه روز یکشنبه که طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی را تقابل با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانسته و گفته بود که مقام معظم رهبری توصیه کردند در مواردی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌شود مجلس وارد نشود. لاریجانی این تذکر را وارد دانسته و به رای گذاشته بود اما نمایندگان با 95‌رای موافق ادامه بررسی طرح را خواستار شدند.

رئیس قوه مقننه افزود: مجلس نشان داده است که به جد معتقد به‌تحقق احکام شریعت و اصول قانون اساسی است و بر صدر عزم مجلس ولایتمداری نقش بسته است و شگفت است که عده‌ای تلاش می‌کنند با غلبه دهل، صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند و شاید نیاز به توضیح بیشتری نباشد.

لاریجانی افزود: نقد قوا اگر با آداب آن صورت‌پذیرد امرحسنی است و باعث رشد آن نهاد می‌شود اما فحاشی و آلوده کردن فضا و‌ توهمات و بیان‌داشتن اینکه نامه‌ای به رهبری معظم داده شده است و آن را دال بر اقدامات پشت پرده دانستن امر دیگری است.

حال آنکه این نامه چیزی جز ارسال نظرات مکتوب کثیری از نمایندگان نبود که چندی پیش ارائه کردند و دفتر رهبر معظم هم روز یکشنبه پاسخ آن را اینگونه اعلام کردند. معظم له در تایید وقف دانشگاه آزاد اسلامی هیچ نظری ابراز نفرمودند که در جلسه قبل من هم همین معنا را به همکاران گفتم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان خاطرنشان کرد: تصور شده است که رئیس مجلس به مجرد فهم خویش از خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است که طرح یا لایحه را از دستور خارج کند که این تصوری نادرست و برخلاف آیین‌نامه است.

طرح دو فوریتی برای خروج از تصمیم

در ساعاتی که مجلس طرح تجمیع انتخابات را بررسی می‌کرد، برخی نمایندگان مجلس با معترضانی که روبه‌روی ساختمان مجلس تحصن کرده بودند، همراه شدند. علی اصغر زارعی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در جمع دانشجویان اعلام کرد که بیش از 80 نماینده مجلس طرحی دو فوریتی را تهیه کرده‌اند که براساس آن دانشگاه‌آزاد کماکان ملزم به تبعیت از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باشد.

از سوی دیگر 11 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به آنچه آن را «سوءاستفاده از جایگاه ریاست کمیسیون در حمایت غیرمتعارف از دانشگاه آزاد اسلامی نامیدند» اعلام کردند تا تعیین‌تکلیف موضوعات پیش‌آمده در جلسات کمیسیون حاضر نشده و به جای آن در هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کنند.

ماجرای وقف

سال گذشته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده بود: همه اموال دانشگاه آزاد براساس تصمیم هیأت مؤسس این دانشگاه وقف می‌شود. به‌دنبال این تصمیم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موضع‌گیری کرد و مخالفان استدلال کردند این اقدام، حرکتی انحرافی برای موروثی کردن این دانشگاه و فرار از قانونمند شدن مدیریت است.

سازمان اوقاف و امور خیریه نیز اعلام کرد: افرادی که اموال دانشگاه آزاد را وقف کرده‌اند در ابتدا باید ثابت کنند، این اموال، اموال شخصی آنان است و سپس وقف کنند. روز یکشنبه مجلس مصوب کرد وقف اموال مراکز آموزش عالی و غیردولتی، غیرانتفاعی که هیأت مؤسس یا هیأت امنای آنها حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارند، قانونی است.

کد خبر 110260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز