همشهری آنلاین : در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر احمدی‌نژاد برگزار شد، بخش‌هایی از نقشه جامع علمی کشور و همچنین موارد اصلاحی اساسنامه دانشگاه آزاد به‌تصویب رسید.

شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از اتمام این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 674 خود بخش‌هایی از راهبردها و اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان 2نقشه جامع علمی کشور را به‌تصویب رساند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف راهبردکلان 2 نقشه جامع علمی کشور توجه به علم و تبدیل آن به یکی از گفتمان‌های اصلی جامعه و ایجاد فضای مساعد و مولد علم و فناوری است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درخصوص بندهای مصوب این جلسه گفت: توسعه فرهنگ مطالعه و تحقیق، روحیه پرسشگری و استفاده از یافته‌های تحقیقاتی، گسترش و ترویج آموزه‌های قرآن و معصومین در تربیت علمی، ارتقای نقش خانواده در تعلیم و تربیت، فرهنگ‌سازی برای تقویت جنبش نرم‌افزاری و تولید علم بومی، ارتقاء منزلت و صلاحیت حرفه‌ای استادان، معلمان و پژوهشگران، گسترش فضای تولید علم و حمایت از مناظرات علمی و جدال احسن، ارتقاء سطح مشارکت دانشمندان در ایفای رسالت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف نظام علم و فناوری ازبخش راهبردهای ملی به تصویب رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: در بخش اقدامات ملی موضوعاتی مانند به کارگیری فنون علمی در روش‌های تعلیم و تربیت، عمومی کردن ادبیات علمی، افزایش دسترسی به منابع علمی، تدوین برنامه جامع مشارکت میان خانواده‌ها و نهادهای تربیتی و آموزشی، جلب نخبگان به سمت حرفه‌های معلمی، استادی و پژوهشگری، تدوین و ترویج نظارت بر ضوابط اخلاق حرفه‌ای، نهادینه‌سازی تعهد و انضباط اجتماعی ،گسترش عدالت و رفاه و طراحی و اجرای کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظرات علمی از دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

مخبر دزفولی همچنین با اشاره به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر غیرصحیح بودن وقف دانشگاه آزاد ،اصلاح مواد 5 و 10 اساسنامه این دانشگاه تصریح کرد: درابتدا کمیته کارشناسی کار کارشناسی را انجام داد و چندین جلسه فنی و کارشناسی با حضور اعضای کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و بندهای اصلاحی پیشنهادی را تدوین کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین افزود: این پیشنهاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و اعضای شورا نظراتشان را اعلام کردند و در مواردی اصلاحاتی نیز انجام شد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده 5 دانشگاه آزاد مؤسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی است و اعضای هیئت مؤسس، هیئت امنا و مدیران دانشگاه هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال دانشگاه را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه صرف هزینه‌ها، پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب در انتها افزود: همچنین با اصلاح ماده 10 این اساسنامه، احکام اعضای هیئت امنا با امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد شد.

وی افزود: قبلا هم ما تصویب کردیم که ظرف یک ماه جلسه هیئت امنا باید تشکیل شود و افراد به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی معرفی شوند.

مخبر دزفولی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک جلسات هیئت امنا شکل گیرد و ترکیب کامل شود و رئیس پیشنهادی برای رای گیری به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود تا شورا تصمیم بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دراین‌باره ،در این جلسه  شورا بحثی نشد و در حال حاضر این موضوع به‌عنوان تدبیر سطح دستگاهی و وزارتخانه‌ای مطرح است.

مخبر دزفولی افزود : اگر نکته‌ای هم نیاز به بررسی شورا داشته باشد، در صورت لزوم، شورا بحث آن را خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ممکن است نیاز باشد، دوستان مسئول در وزارت بهداشت، همراهی، همفکری و مشورت با دست‌اندرکاران و اعضای هیئت علمی و دانشجویان این مجموعه را مورد توجه قرار دهند که وزیر بهداشت گفته است این مسیر را حتما طی خواهد کرد.

کد خبر 119877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز