شنبه ۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم امسال قیمت بنزین تک نرخی می‌شود

سردار رویانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر، در خصوص قیمت بنزین گفت: توزیع بنزین 800 یا 900 تومانی در نیمه دوم امسال تکذیب می‌شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از فوم خلیج فارس خواهد بود.

رویانیان با اشاره به اینکه شش تیرماه سالگرد سهمیه بندی بنزین در کشور است، گفت: در حالی که پیش از سال 86 مصرف بنزین روزانه در کشور 75 میلیون لیتر بوده است افزد: این در حالیست که با گذشت سه سال از این تاریخ و ورود حدود چهار میلیون دستگاه خودرو و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت به کشور، مصرف روزانه بنزین هم اکنون به 62 میلیون لیتر کاهش یافته است.

این در حالی است که حتی در هفته آخر خردادماه، مصرف بنزین روزانه به 58 میلیون لیتر رسید.

وی با اشاره به کاهش 13 تا 15 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور با اجرای نظام سهمیه بندی، اظهار کرد: با روند گذشته باید مصرف بنزین هم اکنون به 95 میلیون لیتر می‌رسید اما با طرح سهمیه‌بندی روزانه از مصرف حدود 30میلیون لیتر بنزین اضافه در کشور کاسته شد. 

وی کاهش این میزان مصرف بنزین در کشور را فقط با اراده مردم ممکن دانست و افزود: آمارها نشان می‌دهد از سال 55 تا 75 یعنی ظرف بیست سال، مصرف سوخت معادل نفت در کشور از 450 هزار بشکه به 5/4 میلیون بشکه رسید یعنی حدود 10 برابر شد این در حالی است که کل مصرف جهان در سال 55 ، 130 میلیون بشکه بود که در سال 75 به 250 میلیون بشکه افزایش یافت یعنی در این مدت مصرف سوخت در جهان کمتر از دو برابر شده است.

وی با تقدیر از همکاری خوب مردم برای مصرف بهینه سوخت و کاهش هدررفت منابع انرژی کشور، گفت: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌داد اگر روند قبلی مصرف سوخت ادامه پیدا می‌کرد باید ظرف 11 سال آینده به وارد کننده نفت تبدیل می‌شدیم.

سردار رویانیان در خصوص مصرف گازوئیل در کشور گفت: مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل با اجرای نظام سهیه بندی بنزین حداقل 5 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی افزود: هر چند این سهمیه‌بندی شاید کمی باعث نگرانی در برخی مقاطع و انتقادات شد، ولی مدیریت حیاتی کشور و در راستای شکستن اسراف و مصرف بی رویه انرژی در کشور بسیار موثر بوده است.

بنزین تک نرخی می‌شود

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص تکلیف کارت‌های سوخت در نیمه دوم امسال با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته کارت‌های سوخت تبدیل به کارت‌های انرژی خواهند شد که این امر می‌تواند یکی از بسترهای مهم عرضه انواع سوخت و دریافت و پرداخت‌های الکترونیکی در این بخش شود. لذا کارت‌های سوخت به هیچ عنوان از سیستم حذف نخواهد شد.

وی در خصوص قیمت سوخت در نیمه دوم امسال گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت گرفته و بنزین تک نرخی خواهد شد.

وی به نظر سنجی انجام شده از مالکان خودروهای شخصی در خصوص آزادسازی قیمت بنزین به ایسنا، گفت: شرکت کنندگان در این نظرسنجی با آزادسازی قیمت بنزین موافق بودند اما خواستار افزایش منطقی قیمت‌ها بوده‌اند.

نحوه محاسبه قیمت بنزین در نیمه دوم سال

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعداد و ارقام اعلامی در زمینه قیمت بنزین توزیعی در نیمه دوم امسال گفت: بنزین 800 یا 900 تومانی تکذیب می‌شود و بر اساس آخرین جلسه برگزار شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از قیمت فوم خلیج فارس و با احتساب عوارض مالیات و هزینه‌های حمل و جابجایی خواهد بود.

وی در عین حال به مالکانی که در کارت‌های سوخت خود شارژ بنزین دارند نیز اظهار کرد: در نیمه دوم امسال شارژ بنزین در کارت‌ها باقی می‌ماند و بنزین باقی مانده در کارت مردم با همان نرخ 100 تومان عرضه می‌شود و در کنار آن نیز بنزین آزاد نیز عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: پس از اتمام شارژهای ذخیره شده در کارت‌های بنزین، سوخت به صورت تک نرخی عرضه خواهد شد.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خاتمه در خصوص حمل و نقل عمومی نیز گفت: سیاست ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت حمایت یارانه‌ای در بخش حمل و نقل عمومی است، به شکلی که در بخش تاکسی و وانت بار تنها آندسته از تاکسی‌ها و وانت‌بارهایی که در بخش حمل و نقل عمومی خدمت رسانی می‌کنند بنزین یارانه‌ای دریافت خواهند کرد و سایر تاکسی‌ها و وانت بارها مورد حمایت یارانه‌ای دولت قرار نخواهند گرفت.

کد خبر 110399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز