همشهری آنلاین: هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا روز جمعه 16 دسامبر (25 آذر) اعلام کرد: فیدل کاسترو از سرطان نمی‌میرد.

به گزارش آسوشیتد پرس،چاوز طی سخنانی در کاراکاس گفت: من به خوبی اطلاع دارم که فیدل مبتلا به سرطان نیست.او به مقامات کوبایی گفته‌است من را درباره آنچه رخ می‌دهد، در جریان بگذارند.

چاوز همچنین افزود:در روز پنجشنبه دوبار با کاسترو صحبت کرده‌ام و درباره یک سری از پروژه‌ها با کوبا از جمله پروژه مشترک نفتی به بحث و تبادل نظر پرداختیم.چاوز گفت:کاسترو با روندی کند در حال بهبود است و پس از مبتلا شدن به یک بیماری جدی در حال مبارزه برای کسب سلامت مجدد است.

چاوز در ادامه گفت:هیچکس نمی‌داند کاسترو کی خواهد مرد.البته ما خیلی امیدواریم.دیروز (پنجشنبه) روحیه او آنقدر خوب بود که حتی طوطی‌های من را با بوش مقایسه کرد.چاوز افزود:کاسترو طوطی‌های من را سخنور تر از همسایه شمالی کوبا(آمریکا )توصیف کرده است.کاسترو کم کم درحال غذا خوردن است و من در نظر دارم یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش(شکلات ونزوئلایی) را برایش بفرستم.

رییس جمهوری ونزوئلا درباره پروژه‌های مشترک میان کوبا و ونزوئلا گفت:دولت کوبا بزودی مجوزی را صادر خواهد کرد که به دولت ونزوئلا اجازه خواهد داد در آب‌های این کشور واقع در آب‌های خلیج مکزیک به اکتشافات نفتی بپردازد.چاوز افزود:برهمین اساس کمپانی نفتی کوبایی کوپپ نیز اجازه خواهد یافت در محدوده رودخانه اورینوکو به همراه شرکت ملی نفت ایران،شرکت‌های نفتی روسیه ،چین و اسپانیا به اکتشاف نفت بپردازد.

ریس جمهور ونزوئلا درباره سایر طرح‌های مشترک نیز گفت:درباره احداث یک کارخانه مشترک تولید دارو،کارخانه تو لید چوب و کارخانه مشترک برای استخراج نیکل و آهن در کوبا با فیدل کاسترو گفت وگو کردیم.

چاوز گفت:ما باید به خاطر خیلی چیز‌ها از فیدل تشکر کنیم.او مرا در ابتدا در بعد از ضهر روز پنج شنبه با تماسی تلفنی غافلگیر کرد و سپس در غروب من با او تماس گرفتم تا درباره بلوک کشور‌های چپ گرا در آمریکای لاتین موسوم به "آلبا" با او گفت و گو کنم(کوبا و ونزوئلا از موسسان این بلوک هستند که اخیرا بولیوینیز به آن پیوسته است.)

رییس جمهور ونزوئلا افزود:آلبا در حال گسترش است و اخیرا دانیل اورتگا رییس جمهور منتخب و رهبر حزب ساندینیست نیکاراگوئه از پیوستن این کشور به آلبا خبر داده است.آلبا تجارت آزاد با آمریکا را رد می‌کند و به ایجاد نسخه‌ محلی آن با رویکردی سوسیالیستی متعهد است.

کد خبر 11067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز