سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره گزارش خبری همشهری با عنوان «قطار سهام عدالت قبل از رسیدن به ایستگاه آخر متوقف می‌شود»

جوابیه‌ای ارسال کرده است که در بخشی از آن آمده است: نظر به ضرورت شناسایی هموطنان نیازمند از طریق دستگاه‌ها،  نهادها و تشکیلات قانونی مرتبط و عدم‌اکتفا به اظهار نیاز شخص متقاضی، شیوه انجام کار، 

شناخت و تصویب و اقدام بدین شرح بوده است که با توجه به وظیفه اخلاقی و قانونی مبنی بر تقدم دهک‌های پایین درآمدی از نظر دریافت سهام عدالت،  به‌خصوص در مورد 2 دهک پایین که مشمول 50 درصد تخفیف هم هستند،

با سازوکارهای علمی و دقیق و نیز بهره مندی از تجارب عملی نهادهای حمایتی متولی امدادرسانی به مشمولان طرح شهید رجایی،  کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و... افراد شناسایی و پس از تخصیص سهام عدالت در هر مرحله،  توزیع سهام به دهک‌های بالاتر صورت گرفته است.

در جوابیه سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکید شده است: با در نظر گرفتن اینکه برای جلوگیری از مواردی چون امکان اعمال نظر شخصی و حتی توزیع فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات در قبال اخذ وجه، وجود یک تشکل رسمی،

مطلع و صالح که وظیفه شناسایی مشمولان و توزیع صحیح عدالت را تقبل نماید، امری ضروری می‌نمود، برای تعیین متولی، کار شناسایی و توزیع سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی که تا‌کنون سهام عدالت دریافت نکرده اند، جلسات متعددی با وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی (سازمان تامین اجتماعی) تشکیل شده و با اعلام آمادگی وزارت کار و امور اجتماعی مراتب در دست اقدام است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ با ارسال اطلاعات کلی از مشمولان گروه‌های مختلف در 19 مرحله توزیع سهام عدالت افزوده است: تاکنون برای 43 میلیون و 89 هزار و 453 نفر از مشمولان دعوتنامه صادر و توزیع گردیده است و با توجه به اطلاعات ارسالی بعضی از مراحل توزیع سهام عدالت به‌طور کامل و بعضی هم با درصد بالایی مشمول سهام عدالت شده‌اند که صنوف مختلف کارگری را شامل می‌شود و بر این اساس بسیاری از کارگران صنوف مختلف در قالب مراحل توزیع شده قبلی مثل روستایی، رزمنده، ایثارگر، فعالان قرآنی و مدد جو تحت پوشش سهام عدالت قرار گرفته‌اند.

توضیح همشهری:

1- همانگونه که در فراز نخست پاسخ سازمان خصوصی‌سازی آمده است: برای شناسایی متقاضیان سهام عدالت از اطلاعات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و تجارب عملی نهادهای حمایتی و امدادی به‌ویژه برای شناسایی اقشار کم درآمد استفاده شده است.

بنابراین تاکید این سازمان، مهر تاییدی است بر استدلال گروه اقتصادی همشهری که «رویکرد سازمانی در تعریف مشمولان دریافت سهام عدالت» ملاک عمل قرار گرفته است، در شرایطی که برخی از اقشار نیازمند و فاقد درآمد کافی که زیر خط فقر قرار می‌گیرند،  تحت پوشش نهادهای حمایتی و امدادی نیستند.

2-گزارش همشهری به‌طور مستند به معرفی کامل مشمولانی که تاکنون در مراحل مختلف سهام عدالت قرار داشته‌اند، اشاره کرده بود اما توضیح سازمان خصوصی‌سازی‌ تایید می‌کند که هنوز بر سر اعطای سهام عدالت به کارگران اختلاف نظر وجود دارد و مهم این است که چرا با صدور دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای پرداخت سهام عدالت به کارگران (به‌گفته مسئولان جامعه کارگری) بازهم سازمان خصوصی‌سازی‌ مقاومت نشان می‌دهد؟

3- آیا با استناد به تعریف 19 گروه از مشمولان و اختصاص سهام عدالت به بیش از 43 میلیون نفر مورد اشاره، پرونده سهام عدالت بسته خواهد شد و باقی جاماندگان که بیش از 22 میلیون نفر هستند (براساس برآورد جمعیت آماری 75 میلیون نفری ایران) از دریافت سهام محروم خواهند بود و همه آنها در رده اقشار پردرآمد و دهک‌های با درآمد بالا قرار می‌گیرند؟

4- آیا بهتر نبود نهادهای قانونی و به‌طور مشخص وزارت رفاه و تامین اجتماعی براساس قانون برنامه چهارم نسبت به اعلام خط فقر نسبی و مطلق اقدام کنند تا براساس آن بتوان بهتر قضاوت کرد که چند درصد از مردم مشمول واقعی سهام عدالت هستند؟

کد خبر 110982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز