یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

محمود مولایی: محمد نصرتی برای دومین بار تراکتورسازی را به هر تیم دیگری ترجیح داد؛ حتی به پرسپولیس که روزگاری در آنجا بازی می‌کرد و حالا به‌دلیل حضور علی دایی در این تیم، نمی‌خواهد در پرسپولیس بازی کند.

نصرتی نخستین بار ابتدای فصل گذشته با تراکتورسازی قرارداد بست. تا نیم فصل برای این تیم بازی کرد و بعد راهی لیگ امارات شد. در آنجا دوباره پیراهن النصر را به تن کرد و حالا به لیگ برتر بازگشته است. او مدافع باتجربه‌ای است و می‌خواهد در تراکتورسازی هم بدرخشد؛ درست مثل زمانی که در پاس تهران بازی می‌کرد. نصرتی از همانجا (پاس) به تیم ملی رسید و پیش از درخشش در تیم ملی، با تیم امید به بازی‌های آسیایی بوسان رفت.

حضور در این بازی‌ها شروع مناسبی برای حضور در تیم ملی بود؛ برای بازیکنانی چون محرم نویدکیا، ایمان مبعلی، جواد نکونام و نصرتی. او با تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی 2006 درخشید و گل صعود تیم ملی را مقابل بحرین زد. اما در ناکامی تیم ملی در مرحله نهایی جام‌جهانی هم سهیم بود؛ کسی که با افت تیم ملی دچار افت شد. تیم ملی اما بعد از گذراندن یک دوره افت، قرار است در جام ملت‌های آسیا جبران کند. این تیم با مربیگری افشین قطبی البته در اردوی اتریش است و نصرتی هم یکی از بازیکنان حاضر در این اردو.

  • آقای نصرتی، به چه دلیل بعد از یک دوره کوتاه حضور در النصر دوباره به لیگ برتر برگشتید؟

نمی‌خواستم دوباره به امارات بروم. چون لزومی نداشت که چنین کاری کنم اما شرایطی پیش آمد که باید می‌رفتم. نمی‌توانستم برخی از حرف‌ها را تحمل کنم؛ اینکه نصرتی نمی‌تواند در لیگ امارات بازی کند و از این حرف‌ها. برای اینکه ثابت کنم در آنجا می‌توانم بازی کنم، به امارات رفتم. خوشبختانه در آنجا هم عملکرد خوبی داشتم. حتی بازهم از تیم‌های اماراتی پیشنهاد داشتم ولی نمی‌خواستم در آنجا بازی کنم.

  • در بازگشت به لیگ ایران، خیلی‌ها فکر می‌کردند به پرسپولیس می‌روی ولی دوباره با تراکتورسازی قرارداد بستی.

با حضور دایی نمی‌خواستم به پرسپولیس برگردم. بین ما مسائلی بود که فکر کردم برای هر دوی ما خوب است که فعلا در یک تیم نباشیم. البته دوست داشتم در تراکتورسازی بازی کنم. یکی از دلایلی که باعث شد به تراکتورسازی برگردم، همین موضوع بود. به‌خصوص اینکه احساس می‌کنم مردم تبریز هم مرا دوست دارند.

  • تراکتورسازی فصل پیش نتایج قابل‌قبولی در لیگ برتر گرفت و در لیگ غیرمنتظره ظاهر شد. تراکتورسازی فصل گذشته با امروز چقدر با هم تفاوت دارد؟

من فکر می‌کنم تیم بهتری شده است، قوی‌تر است و می‌توانیم امسال سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاوریم. البته فصل قبل هم می‌توانستیم این کار را کنیم. تا زمانی هم که من در تراکتورسازی بازی می‌کردم، این تیم در رده ششم جدول بود. ولی نشد و تلاش می‌کنیم که این بار بتوانیم سهمیه آسیا را به دست بیاوریم. الان بازیکنان خوبی هم به ما اضافه شده‌اند.

  • شما یکی از بازیکنان دعوت شده به تیم ملی هستی اما از اردوی اتریش انتقادهای زیادی شد. اغلب باشگاه‌ها زمان برگزاری این اردو را مناسب نمی‌دانستند، نظر شما چیست؟

نظر من هم همین است.  البته اردوی اتریش از قبل پیش‌بینی شده بود. ولی فدراسیون می‌توانست برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد. چون باشگاه‌ها در حال حاضر تمرینات هماهنگی و تاکتیکی خودشان را دنبال می‌کنند.

  • البته فدراسیون از برنامه تیم ملی حمایت کرد، درحالی‌که تیم ملی در سال‌های اخیر افت زیادی کرده است.

من فکر می‌کنم نباید از واژه ناکامی و افت برای تیم ملی استفاده کنیم. ما در مقدماتی جام‌جهانی هم بد نبودیم. شما به کره‌جنوبی نگاه کنید که در جام‌جهانی چطور بازی کرد و درخشید. همین تیم در مقدماتی جام‌جهانی جلوی تیم ملی نتوانست پیروز شود. کره‌جنوبی در کشور خودش هم نتوانست ما را شکست دهد.

  • البته کره‌جنوبی در مسابقه آخر با تیم ملی به جام‌جهانی صعود کرده بود و این تیم ملی بود که دغدغه حضور در جـام‌جـهانی را داشت. در واقع شرایط دو تیم متفاوت بود و کره‌ای که در جام‌جهانی بازی کرد، همان تیمی نبود که با تیم ملی بازی کرد.

ما در تهران هم با کره‌جنوبی مساوی کردیم. آنها تیم خوبی داشتند و نتوانستند ما را شکست دهند اما همین تیم در جام‌جهانی نتایج خیلی خوبی گرفت.

  • فکر می‌کنی کدام تیم آسیایی در جام‌جهانی موفق‌تر بود؟

ژاپن. آنها تیم خیلی خوبی داشتند. بازیکنانشان با کیفیت بازی می‌کردند. کره‌شمالی هم در بازی اول جلوی برزیل نمایش خوبی داشت. این تیم تجربه بین‌المللی کافی برای این بازی‌ها نداشت اما دو تیم کره‌جنوبی و ژاپن انصافا خوب بودند.

  • چه دلیلی داشت که کره‌جنوبی و ژاپن درخشش خوبی در جام‌جهانی داشته باشند؟

این دو کشور سال‌هاست که روی فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند، اصولی کار می‌کنند، مربیان بزرگی را به کشورشان می‌برند، در لیگشان هم اسپانسرهای خوبی وجود دارد. به‌طور کلی سیستم فوتبال آنها با سیستم فوتبال ما متفاوت است. این را هم باید درنظر بگیریم که امروز در فوتبال فاصله‌ها کمتر شده است.

  • این فاصله اما به فوتبال ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند و درخشش تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی باید باعث نگرانی مسئولان فدراسیون فوتبال شود ولی چنین نیست.

تیم ملی ما در مقاطعی امیدوار‌کننده است و در مواقعی ناامید کننده. دلیلش هم این است که کسانی که وارد فوتبال می‌شوند و کرسی می‌گیرند، به فکر منافع خودشان هستند. این مسائل باعث افت فوتبال ملی می‌شود و نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

  • بگذریم. زمانی که برانکو سرمربی تیم ملی بود، معمولا از تو در پست دفاع چپ استفاده می‌کرد اما در این پست راحت نبودی و ضعف‌های این پست برطرف نشد.

پست اصلی من دفاع وسط است. در پست دفاع چپ هیچ وقت راحت نبودم. چون در این پست بازیکنی نبود، در آنجا بازی می‌کردم.

  • یعنی به غیراز دفاع وسط نمی‌توانی در پست دیگری بازی کنی؟

در پست دفاع وسط راحت‌تر هستم. الان آقای قطبی هم مرا در این پست قرار می‌دهد. چون پست اصلی‌ام است و خودم هم دوست دارم دفاع وسط باشم.

  • تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود و خیلی‌ها به موفقیت این تیم امیدوار نیستند.

ولی به‌نظر من، تیم ملی پتانسیل این را دارد که در جام ملت‌ها نتایج قابل‌قبولی بگیرد و حتی قهرمان شود. برای تیم ملی باید بازی تدارکاتی بگذارند.  اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم به تیم ملی امیدوار باشیم.

  •  فدراسیون اما معمولا نمی‌تواند بازی دوستانه مهمی برای تیم ملی تدارک ببیند. قبول داری؟

به هر حال، تیم ملی در بازی‌های دوستانه می‌تواند خودش را محک بزند و عیار خودش را بشناسد.

کد خبر 111318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز