شاید بر همین اساس توسعه تجارت الکترونیک بهعنوان یکی از محورهای اصلاح نظام توزیع در طرح تحول اقتصادی کشور مطرح شده است. با وجود این و بهرغم تلاشهای صورت گرفته بهنظر میرسد هنوز هم ارائه خدمات الکترونیکی در کشورمان با موانع بسیاری مواجه است بهنحوی که شهروندان برای پرداخت الکترونیکی یک قبض یا حتی دریافت وجه از طریق دستگاههای خودپرداز با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
از سوی دیگر مشکلات فراوان در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریانی که از خودروهای ساخت داخل استفاده میکنند موجب شده تا در سالهای اخیر با تأکید نمایندگان مجلس و دستگاههای متولی بخش صنعت بر ضرورت بهبود ارائهخدمات پس از فروش، برخی شرکتهای خودروسازی نیز تلاش کردهاند تا برای ساماندهی وضعیت نوبتدهی و ارائه خدمات پس از فروش به مشترکین به استفاده از خدمات اینترنتی روی آورند اما بهنظر میرسد به کارگیری این سیستم نهتنها مشکلات مشترکین خودروهای داخلی را کاهش نداده بلکه بیشتر به راهی برای شانه خالی کردن شرکت خودروسازی از الزام به پذیرش خودروهای مشترکین و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مردم تبدیل شده که با اصل مشتریمداری فاصله بسیار دارد.
تا چندی پیش دارندگان بسیاری از خودروهای وطنی برای انجام سرویسهای دورهای خودرو یا انجام سایر تعمیرات باید در نخستین ساعات روز که توسط نمایندگیهای ارائه خدمات پس از فروش تعیین میشد به نمایندگی مورد نظر مراجعه کرده و درصورتی که از اقبال مناسبی برخوردار بودند با پذیرش خودرو توسط نمایندگی مذکور از این خدمات بهرهمند میشدند اما در چند ماه گذشته برخی شرکتهای خودروسازی خبر پذیرش اینترنتی خودروهای داخلی برای ارائه خدمات پس از فروش را بهعنوان سر فصل دیگری در افتخارات خود مطرح کردند.
با این روند شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو نسبت به استفاده از این سیستم برای پذیرش مشتریان اقدام کردند اما با گذشت مدتی از اجرای این طرح، اکنون استفاده از این فناوری نوین نه تنها باعث صرفهجویی در وقت و هزینه دارندگان خودروهای وطنی نشده بلکه مشترکین مذکور پس از صرف ساعتها وقت قادر به گرفتن نوبت پذیرش خودرو به این شیوه نیستند چرا که علاوه بر مشکلات اینترنتی در انجام این شیوه پذیرش درصورت توفیق در ورود به سایتهای مد نظر نیز مشاهده میشود که ظرفیت بیشتر نمایندگیهای ارائه خدمات پس از فروش تنها به فاصله چند روز از اعلام پذیرش مشترکین پر شده و مالکین خودروهایی که خودروی آنها با نقص فنی مواجه شده یا موعد سرویسهای دورهای آن فرارسیده را با مشکلات تازهای مواجه میسازد چرا که دارندگان اینگونه خودروها برای دریافت خدمات چارهای جز مراجعه به تعمیرگاههای خارج از فهرست خودروسازیها که سلب ارائه خدمات توسط نمایندگیهای مجاز درصورت بروز مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت یا تلاش برای پذیرش خودروی خود توسط نمایندگیهای مذکور به شیوههای مرسوم و غیرمرسوم ندارند.
مراجعه به سایتهای اینترنتی برخی شرکتهای خودروسازی مانند پارس خودرو و گرفتن پذیرش برای انجام سرویسهای دورهای خودروهایی مانند مگان یا تندر90 خود گواهی برای این ادعا محسوب میشود.