گروه بورس: معاملات اوراق آتی سهام از هفته آینده با مبادله اوراق آتی سهام 2 بانک پارسیان و کارآفرین آغاز می‌شود

به گزارش همشهری، معاملات آتی سهام که مدت‌هاست در بورس تهران دنبال می‌شود طرحی است که براساس آن خریدار یا فروشنده یک سهم، براساس پیش‌بینی خود از شرایط آینده، اقدام به خرید یا فروش اوراق آتی سهم می‌کند.

علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار در توضیح چگونگی انجام معاملات اوراق آتی سهام به همشهری گفت: اوراق آتی سهام قراردادی است بین خریدار و فروشنده که براساس آن تعهد می‌شود سهام یک شرکت معین، د ر تاریخ مشخصی خریده یا فروخته شود. به گفته وی خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند در سر رسید تعیین شده به تعهد خود عمل کنند.

وی افزود: بر این اساس خریدار اوراق آتی با پیش‌بینی اینکه قیمت یک سهم در آینده افزایش خواهد یافت اقدام به خرید سهم می‌کند و فروشنده نیز با این پیش‌بینی که قیمت سهم در آینده کاهش خواهد یافت سهام را برای فروش ارائه می‌کند. وی تاکید کرد: اگر قیمت سهم افزایش پیدا کند خریدار سود خواهد کرد و اگر کاهش پیدا کند فروشنده سود خواهد کرد.
سنگینیان ادامه داد: در این قرارداد 20 درصد از قیمت پایه سهم باید به‌عنوان وجه تضمین پرداخت شود تا معامله انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه معمولا قرارداد‌های آتی سررسید مشخص دارند تاکید کرد: قرارداد‌های آتی که برای سهام 2 بانک پارسیان و کارآفرین در نظر گرفته شده است سررسید‌های مشخصی در پایان شهریور، آبان و دی ماه دارند به این معنا که خریدار یا فروشنده تعهد می‌کنند سهام بانک کارآفرین یا پارسیان را در این دوره‌ها بخرند یا بفروشند. به گفته وی این اوراق جزو اوراق پرریسک محسوب می‌شوند.

دبیر هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، تصریح کرد: شرایط معاملات اوراق آتی سهام نظیر معاملات نقدی و از ساعت 9 تا 12 بوده و حد نوسان قیمت آن 4 درصد خواهد بود، همچنین کارگزارانی می‌توانند معاملات آتی را انجام دهند که مجوز آتی از سازمان بورس دریافت کرده و تاییدیه بورس داشته باشند.

آغاز معاملات از هفته آینده

در همین رابطه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در نظر داریم از اواسط هفته آینده نخستین معاملات آتی سهام در بورس اوراق بهادار را شروع کنیم.

از 2 روز گذشته و تا چهارشنبه در ساعات بعد از معاملات روزانه، آموزش‌های لازم برای انجام این نوع معاملات به کارگزاران داده می‌شود. سخنگوی شرکت بورس با بیان اینکه مدت زمان سررسید قراردادهای معاملاتی در دوره‌های 2،  4 و 6 ماهه تعیین شده و مشتریان مختار به انتخاب یکی از این دوره‌ها برای تحویل گواهی‌ها خواهند بود ادامه داد: این ابزار ابتدا به‌طور محدود فقط در تالار حافظ تهران و در مرحله بعد و با اضافه شدن تعداد شرکت‌ها در شهرستان‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

قالیباف‌اصل با اشاره به مزیت‌های به‌کارگیری معاملات آتی سهام مانند خروج بازار سهام از تک‌محصولی،  پوشش مدیریت ریسک، افزایش اطمینان به بازار سرمایه و نقد شوندگی تاکید کرد: در برابر وجود مزیت‌های متعدد،  این ابزار ریسک‌هایی هم دارد. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با تکیه بر دانش بالا و قبول ریسک اقدام به معامله این ابزار کنند، چرا که با کوچک‌ترین اشتباهی زیان‌ قابل‌توجهی متوجه سرمایه‌گذاران خصوصا  افراد کم‌تجربه خواهد شد.

به گفته وی نحوه انجام معاملات آتی سهام که با معاملات آتی بورس‌ کالا تفاوتی ندارد به این صورت است که سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی در نخستین مرحله باید اقدام به اخذ کد معاملاتی از شرکت‌های کارگزاری کنند که از کد سهامداری متفاوت است. بعد از اخذ کد و سپرده اولیه، کارگزار مربوطه اجازه معامله را صادر کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با پرداخت 10 درصد ارزش قرارداد، نسبت به خرید اقدام کنند.

کد خبر 112044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز