گروه بورس: پس از گذشت 5 ماه از سال، 26 مرداد ماه 5 درصد از سهام شرکت بیمه دانا برای نخستین بار در بورس عرضه شد

بورس نوشته تابلو

عرضه این سهم با قیمتی عجیب، بهت و اعتراض انبوه سهامداران حاضر در تالار مبادلات سهام، کارگزاران، مدیرعامل شرکت بورس و حتی مدیرعامل بیمه دانا را بر‌انگیخت. بیمه دانا با قیمت باور نکردنی 2 هزار و 610 تومان برای هر سهم وارد بورس شد. حال پس از گذشت 4روز از آن ماجرا هنوز واکنش‌ها به نحوه قیمت‌گذاری این شرکت دولتی ادامه دارد.

در جالب‌ترین واکنش‌ها مسئول ارزش‌گذاری سهام شرکت بیمه دانا، از کشف قیمت 2 هزارو 610 تومان این سهم ابراز تعجب کرد و ضمن غیرکارشناسی دانستن این قیمت، پیش‌بینی کرد: قیمت سهام بیمه دانا در آینده بسیار نزدیک کاهش می‌یابد.

محمد آرام که مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین و مسئول قیمت‌گذاری سهام بیمه داناست، نحوه کشف قیمت بیمه دانا را پدیده‌ای عجیب دانست و گفت: ‌رقابت تنگاتنگ برای خریداری سهام بیمه دانا از قیمت پایین آغاز شد و به‌صورت کاملا غیرکارشناسی افزایش یافت؛ به‌طوری که هیچ کارشناسی حتی در شرکت‌های کارگزاری چنین قیمتی را مدنظر نداشت؛ لذا می‌توان گفت قیمت بیمه دانا ناشی از جو بازار بود.

زمین بزرگراه بابایی

یکی از دلایل قیمت‌گذاری عجیب سهام بیمه دانا به زعم فعالان بازار وجود یک قطعه زمین در سبد دارایی‌های آن بوده، اما آرام در توضیح این موضوع گفت: این شرکت زمینی به مساحت 180 هزار متر مربع واقع در بزرگراه شهید بابایی در اختیار دارد که این زمین جزء دارایی‌های بیمه داناست ولی اختلاف نظری از نظر مالکیت و مسائل حقوقی با مجموعه‌های مختلف از جمله ارتش وجود دارد.

بنابراین بیمه دانا قطعا تمام آن زمین را نمی‌تواند در تصرف خود داشته باشد زیرا بخشی از آن در تصرف ارتش است. او تاکید کرد:‌ انتظار بازار از اینکه شرکت بیمه دانا دارایی‌هایی دارد که ممکن است به تملک آن در بیاید، دور از ذهن است و اینکه این زمین کاملا مورد استفاده بیمه دانا قرار گیرد، قطعی نخواهد بود.

ابعاد کشف قیمت

قیمت‌گذاری سهام بیمه دانا در این شرایط همچنین موجب شد هادی اویارحسین مدیرعامل این شرکت هم قیمت را غیرعادی بداند. اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی هم در این باره گفت: به‌دلیل تمرکز همه مطبوعات و رسانه‌ها به موضوع معامله بلوک 18درصدی ایران‌خودرو، هیچ گزارشی از مزایا و معایب و محدوده قیمتی سهام بیمه دانا منتشر نشد تا برخلاف گذشته، فعالان بازار از جزئیات آن باخبر نشوند.

از سوی دیگر با توجه به تجارب عرضه‌های اولیه گذشته، اکثر سهامداران به واگذاری شرکت‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعتماد داشتند. او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد قیمت‌گذاری2 هزار و 610 تومانی هر سهم بیمه دانا ناشی از تحلیل برخی سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن پیش‌بینی سود 198 تومانی هر سهم باشد که درصورت ضرب این رقم با نسبت قیمت به درآمد حداقل این صنعت یعنی14مرتبه (مربوط به بیمه البرز) قیمت هر سهم بالغ بر2700 تومان برآورد می‌شود.

غلامی افزود: علاوه بر سرمایه‌گذاری ذخیره مالیاتی 15میلیارد تومانی و مشکوک وصول بودن مطالبات 37 میلیارد تومانی را در نظر نگرفته‌اند.بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین به فرض پیش‌بینی سود 75 تومانی هر سهم در سال آینده، قیمت سال آینده هر سهم بیمه دانا حدود هزار و 50 تومان خواهد بود اما با توجه به خرید بیش از 2.7 میلیون سهم این شرکت در چهارشنبه گذشته آن هم با رشد 4‌درصدی قیمت، ممکن است خریداران با دیدگاه بلندمدت اقدام به خرید کرده باشند.

وی در واکنش به این نکته که با این اوصاف سهام بیمه دانا گران معامله شده، تأکید کرد: من نمی‌گویم که سهام بیمه دانا گران واگذار شده یا نه، اعتقاد دارم که بازار چنین قیمت‌‌هایی را مناسب دیده و شاید خریداران آن نکاتی را درنظر گرفته‌اند و یا دیدگاه بلندمدت دارند.

قیمت فعلی مقطعی است

مسئول قیمت‌گذاری سهام بیمه دانا گفت:‌آینده سهام بیمه دانا از حیث مدیریت و عملیات بیمه‌ای با رشد مواجه می‌شود ولی از حیث قیمت سهام به‌دلیل اینکه پشتوانه ندارد قطعا در آینده بسیار نزدیک نزولی خواهد بود و افزایش قیمت فعلی سهم مقطعی است.

کد خبر 114311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز