سمیه شرافتی: هنوز یک هفته از زمانی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صراحتا تأکید کرد که میزان نیترات آب تهران در برخی نقاط بالاتر از حد استاندارد است و به همین دلیل به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه کرد از آب بطری استفاده کنند و آب لوله‌کشی نخورند، نمی‌گذرد.

کودک

 مرضیه وحید دستجردی در مورد گزارش وزیر نیرو از وضعیت آب تهران گفت: گزارش وزیر نیرو در مورد آب تهران را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام. میزان نیترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است که وزارت نیرو تلاش می‌کند این آب را با آب‌هایی که نیترات کمتری دارند رقیق کند.

در این میان موضوع آب‌های آلوده با تکذیب استاندار تهران و وزیر نیرو به یک مسئله چالش‌برانگیز تبدیل شد به‌طوری که وی اعلام کرد طرح این موضوع فقط یک «شوی رسانه‌ای» است. این اظهارات در حالی بود که طی روزهای اخیر نیز وزیر بهداشت در اظهارنظری متفاوت و متناقض اعلام کرد که آب تهران اصلا آلودگی ندارد!

مرضیه وحید دستجردی با تأکید بر سالم بودن آب شرب تهران گفت: گاهی یک حرکت مسئولانه چالش‌هایی هم به‌دنبال دارد که باید با حداکثر تلاش در این وادی‌ها گام برداریم و بدانیم که گاهی روی لبه تیغ راه می‌رویم.وی با بیان این مطلب گفت: بر ما که متولی سلامت هستیم فرض است در امور مربوط به سلامت آب، هوا، خاک، برنج و گندم و سایر موارد مرتبط با سلامت مردم مسئولانه وارد شده و گاهی حتی روی لبه تیغ حرکت کنیم.

وی با تأکید بر سلامت آب شرب تهران افزود: خوشبختانه آب شرب تهران هیچ مشکل میکروبی ندارد و فقط در برخی از مناطق جنوب شهر میزان نیترات آن بالاتر از حد مجاز است که با تمهیدات اندیشیده شده این مشکل هم برطرف خواهد شد.

با این اوصاف وزیر بهداشت دستور آزمایش PMS آب‌های معدنی را صادر کرده و گفت: در این راستا حتما باید PMS داشته باشیم که دستور لازم برای آزمایش PMS (آزمایش آب‌های معدنی موجود در بازار مصرف) آب‌های معدنی را داده‌ام.

در عین حال از زمان مطرح شدن موضوع آلودگی آب تهران از سوی وزارت بهداشت، نماینده شورای‌عالی استان‌ها اعلام کرد: بهتر است دستگاه‌های مربوطه موضوع آلودگی آب تهران را به‌صورت جدی پیگیری کنند تا نگرانی مردم در این زمینه برطرف شود.

حسین طالقانی درباره اعلام آلودگی آب برخی از مناطق تهران توسط وزارت بهداشت، اظهار داشت: شرکت آبفا، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مربوطه باید درباره این موضوع جلسه‌ای مشترک برگزار می‌کردند تا بعد از مشخص شدن نتیجه آن را به‌صورت عمومی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه اعلام این خبر زود هنگام بوده و باید بعد از اطمینان از وضعیت آب شرب اعلام می‌شد، تصریح کرد: وزارت بهداشت به‌دلیل نگرانی این موضوع را اعلام کرد ولی در حال حاضر این مسئله نگرانی‌هایی را بین مردم به‌وجود آورده است.

اما در میان همین نگرانی‌ها و اظهارات ضد‌و نقیض شاهرخ رامین، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که میزان نیترات تعدادی از چاه‌های آب در جنوب تهران که کمتر از 15درصد است بیش از حد مجاز است. رامین با بیان اینکه میزان مجاز نیترات در آب براساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت کمتر از 50 میلی‌گرم در هر لیتر آب است، افزود: این میزان در تعدادی از چاه‌های جنوب تهران بیش از 50میلی‌گرم است که به‌طور مستقیم وارد چرخه مصرف نمی‌شود و بعد از اینکه با آب‌های بدون نیترات مخلوط شد و میزان آن به کمتر از حد مجاز رسید به مصرف می‌رسد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال به این نکته اشاره کرد که نمونه‌گیری‌های انجام شده از چاه‌های جنوب تهران نشان می‌دهد میزان نیترات آب به‌دلیل جمعیت زیاد و افزایش مصرف در طول روز بالاست.

و اما نیترات...

 

نیترات ترکیبی از نیتروژن (N) و اکسیژن (O) است. گیاهان از نیتروژن برای سنتز پروتیئن‌های لازم برای رشد خود استفاده می‌کنند و این ماده را با جذب مستقیم از زمین و به شکل نیترات یا در ترکیب با سایر مواد به دست می‌آورند.

نیتراتی که در زمین‌های کشاورزی به‌عنوان کود ریخته می‌شود سبب افزایش این ماده در خاک و آب‌های جاری می‌شود. از طریق آب‌های جاری و غذاها، نیترات به بدن انسان وارد می‌شود. این ماده به‌طور کلی بی‌ضرر است اما افزایش سطح آن در مواد غذایی و آب آشامیدنی موجب می‌شود که به ترکیبات دیگری چون نیتریت و نیتروسامین تبدیل شود که این ترکیبات سمی و برای سلامت بدن خطرناکند. سطح نیترات یک پارامتر بسیار مهم به‌خصوص در رژیم غذایی نوزادان و کودکان است. نیترات‌ها موادی هستند که به‌طور طبیعی تمرکز آنها در حداقل است و بنابراین خطرناک نیستند اما سطح بیش از حد این ترکیب نیتروژن دار می‌تواند مانعی جدی در انتقال اکسیژن در خون باشد و نتایج خطرناکی را به‌خصوص برای نوزادان داشته باشد. به همین دلیل در تولید آب‌های معدنی دو استاندارد دوز نیترات در نظر گرفته می‌شود: 45 میلی گرم / لیتر در آب‌های معدنی معمولی، 10 میلی گرم / لیتر در آب‌های معدنی ویژه مصرف کودکان.

توصیه می‌شود که میزان نیترات موجود در آب مورد مصرف کودکان نباید بالاتر از 25 میلی گرم / لیتر باشد. علاوه بر این نیترات یکی از موادی است که به وفور در آب زیرزمینی مناطق روستایی پیدا می‌شود. پس نوشیدن زیاد آب با نیترات زیاد می‌تواند سبب بروز بیماری جدی در کودکان و زنان‌شیرده و نوزادان شود.

کد خبر 112414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز