گروه حوادث: نقشه مردان تبهکار برای سرقت از پیمانکاران ساختمانی و کارگران افغان به حدی حساب شده بود که هیچ وقت فکر نمی‌کردند به دام بیفتند اما زیرکی یک کارگر افغان و یادداشت شماره پلاک خودرو، آنها را به دام انداخت.

motaham-bajgere-56-gh

آخرین روزهای تیرماه امسال، یک پیمانکار ساختمانی به شعبه 15 بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران رفت و با شکایت از مردانی که از وی اخاذی کرده بودند، به بازپرس اشرفی گفت: دیروز من و تعدادی از کارگرانم در حال کار در یک ساختمان در مرکز تهران بودیم که ناگهان چند مرد جوان که با خود بی‌سیم، دستبند، شوکر، گاز اشک آور و... داشتند به داخل ساختمان آمدند؛ آنها خودشان را بازرسان ویژه وزارت کار معرفی می‌کردند.مرد پیمانکار ادامه داد: مردان ناشناس ابتدا از کارگران افغانی فهرست تهیه کردند و بعد با تهدید اینکه به خاطر استفاده از کارگران غیرمجاز برخورد شدیدی با من خواهد شد از من مبلغ زیادی اخاذی کردند تا موضوع را گزارش نکنند. آنها سپس به کارگران افغانی‌ای که کارت اقامت نداشتند گفتند که وسایلشان را بردارند و همراه آنها راه بیفتند و به این ترتیب آنها را با خود بردند.

درحالی‌که تحقیقات اولیه نشان می‌داد که وزارت کار چنین بازرسانی ندارد مشخص شد که مردان ناشناس، چند خلافکار بوده‌اند که خودشان را به‌عنوان بازرس ویژه معرفی کرده‌اند. در بررسی‌های بعدی مشخص شد که آنها پس از آنکه کارگران افغانی را سوار یک خودروی ون کرده اند، آنها را در یکی از خیابان‌ها مجددا از ون پیاده کرده و سوار 2 دستگاه خودروی دیگر کرده و به مناطق حاشیه‌ای شهر انتقال داده‌اند و در آنجا پس از آنکه پول‌ها، تلفن همراه و اموال باارزش آنها را به زور گرفته‌اند این کارگران را در خیابان رها کرده‌اند.

کارگران افغانی در بازجویی‌ها به ماموران گفتند: آنها بعد از گرفتن وسایل و پیاده کردنمان، به ما گفتند که همین‌جا بمانید تا ما دنبالتان بیاییم اما هر چه صبر کردیم نیامدند و آن وقت بود که فهمیدیم آنها ماموران قلابی بوده‌اند اما یک نفر از ما شماره خودروی ون را یادداشت کرده است.با به دست آوردن شماره، دستور توقیف این خودرو به مراکز پلیس تهران داده شد و چند روز بعد خودروی تاکسی ون در اتوبان آهنگ از سوی ماموران گشت کلانتری 113 بازار شناسایی و توقیف شد و راننده آن در پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ تحت بازجویی قرار گرفت.

خودروی اجاره‌ای

راننده خودرو در تحقیقات پلیسی به ماموران گفت: من هیچ اطلاعی از نقشه مردان تبهکار نداشتم. آنها چندین بار به‌عنوان ماموران وزارت کار به من مراجعه کردند و به‌مدت چند روز خودروی مرا به‌صورت دربست کرایه کردند. من آنها را به مقابل ساختمان‌های در حال ساخت می‌بردم و آنها کارگران غیرمجاز را از ساختمان‌ها بیرون می‌آوردند و سپس آنها را سوار 2 خودروی پژو و سمند می‌کردند و من بعد از آن دیگر اطلاعی از سرنوشت کارگران نداشتم.0در ادامه تحقیقات، کارآگاهان با اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفته بود، راننده خودروی سمند را در بهارستان دستگیر کرده و وقتی این مرد سایر اعضای باند را لو داد، اعضای باند که بین 26 تا 36 سال سن داشتند به دام افتادند.

باجگیری از پیمانکاران

متهمان پس از انتقال به پایگاه هفتم پلیس آگاهی با اعتراف به اخاذی از پیمانکاران و سرقت اموال کارگران افغانی درباره نقشه خود گفتند: از مدتی قبل با جعل عنوان مأموران وزارت کار، ساختمان‌های در حال ساختی را که کارگر افغانی داشتند شناسایی می‌کردیم، سپس به سراغ پیمانکارهای ساختمان می‌رفتیم و با بیان اینکه به خاطر به کار‌گیری کارگران غیرمجاز بدجوری به دردسر افتاده اند، از آنها اخاذی می‌کردیم و در مقابل به آنها قول می‌دادیم موضوع را گزارش نمی‌کنیم. بعد از آن، کارگران افغانی را که مدرک اقامت نداشتند همراه خودمان می‌بردیم و آنها را سوار خودروی ون می‌کردیم ولی بعد از آنکه آنها را به حاشیه شهر می‌کشاندیم با گرفتن وسایل و اموال آنها فرار می‌کردیم.با این اظهارات پرونده متهمان در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

شاکیان بیایند

سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، گفت: تا‌کنون 6 پیمانکار که از آنها اخاذی شده است شناسایی شده‌اند اما با توجه به شیوه متهمان به‌نظر می‌رسد آنها از پیمانکاران زیادی در مرکز تهران کلاهبرداری کرده باشند که از تمامی مالباختگانی که به این شیوه مورد سرقت و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، دعوت می‌شود برای طرح شکایت و شناسایی متهمان به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان 15 خرداد - میدان ارگ مراجعه کنند.

کد خبر 112471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز