گذری بر بازارهای مبلمان در سطح شهر نیز موید این ادعاست؛ جایی که عرضهکنندگان این کالا در بازار هنگام معرفی محصولات خود به مشتریان تلاش میکنند تا با تأکید بر مثلا ایتالیایی یا ترکیهای بودن مبلمان نظر مشتریان را برای خرید مبلمان خارجی تأمین کنند. این شرایط سهم 70درصدی مبلمان خارجی از بازار کشور و روی آوردن تولیدکنندگان داخلی به واردات بیشتر تولیدات خارجی را بهارمغان آورده است.
طی سالهای اخیر تداوم مشکلات تولید، مانند نبود فناوریهای روز دنیا در تولید، فرازونشیب تأمین مواداولیه تولید متأثر از نوسان نظام تعرفهای، ضعف بازاریابی، عدمبهبود کیفی چشمگیر مبلمان داخلی و توسعه فعالیت برخی کشورهای تولیدکننده مبلمان موجب شده است تا تولیدکنندگان داخلی نه تنها سهم چندانی در بازارهای خارجی نداشته باشند بلکه حضور روزافزون مبلمان خارجی در بازارهای کشورمان را شاهد باشیم، بهنحوی که بنابر اذعان برخی از دستاندرکاران اکنون 70درصد بازار مبلمان کشورمان در تسخیر مبلمان وارداتی است.
واردات مقرون به صرفه
یک عضو اتحادیه درودگران و مبلسازان معتقد است که 70درصد بازار مبلمان کشور در دست تولیدات خارجی است و بخش اعظم تولیدکنندگان نیز به واردات روی آوردهاند. حسن جمشیدی با بیان این مطلب، افزود: اکنون قدرت اصلی واردات در اختیار برخی تولیدکنندگان مبلمان است. کمتوجهی به بنگاههای کوچک تولیدی، تخصیص نیافتن تسهیلات و هزینه بالای تولید منجر به افول صنعت مبلمان کشور شده است. وی افزود: با وجود آنکه واردات یک دست مبل خارجی قیمت آن را دوبرابر میکند اما باز هم واردات صورت میگیرد. اکنون تعرفه واردات برای هر کیلوگرم مبل 3/25دلار است. وی با انتقاد از اتحادیه صادرکنندگان مبلمان تصریح کرد: فعالان این گروه برخلاف عنوان خود عمل کرده و واردات را سودآورتر میدانند.
رونق بازار مبلمان خارجی
بسیاری از مصرفکنندگانی که به خرید مبلمان ایرانی روی آوردهاند از نبود نظارت کیفی و دریافت خدمات مناسب پس از فروش، گلایه داشته و خرید مبلمان ایرانی را به منزله استفاده از کالایی برای دوره زمانی محدود قلمداد میکنند. همچنین عدمتناسب تولیدات داخلی با بازار مصرف و نبود توفیق در شناسایی تولیدات داخلی حتی به مصرفکنندگان ایرانی موجب شده است تا جایگاه مبل ایرانی در سبد مصرفی خانوار روز به روز سیر نزولی داشته باشد. موضوعی که جمشیدی با اشاره به آن میگوید: برای شناسایی تولیدات ایرانی و آشنا کردن مردم با اسم و سبک ایرانی باید ابتدا تولید ایرانی را به مردم شناساند و سپس انتظار خرید از آنها داشت. وی همچنین با اشاره به ضعف ناهماهنگی مدلهای مبلمان ایرانی با متراژ پایین آپارتمانها که منجر به روی آوری مردم به خرید تولیدات خارجی شده، گفت: اکنون رشته طراحی مبلمان ایرانی توسط اتحادیه در حال پیگیری است و تا 2سال آینده دانشآموختگان این رشته طراحان را در این زمینه یاری میکنند.
تلاش برای ماندگاری در بازار
مشکلات مبتلا به صنعت مبلمان موجب شده است تا در سالهای اخیر دستاندرکاران این صنعت با انجام برخی اقدامات، مانند برپایی نمایشگاهها، تشکیل موزه مبلمان، تلاش برای برندسازی و تعامل با برخی تولیدکنندگان سایر کشورها بهدنبال چارهجویی برای رفع این مشکلات باشند. بر همین اساس نخستین نمایشگاه نفیسترین مبلمان استیل و کلاسیک نیز از 29تیر ماه فعالیت خود را آغاز کرده و تا 15مرداد ماه به کار خود ادامه میدهد. از سوی دیگر صنعت مبلمان نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر کشور از ضعف برندسازی (نام و نشان تجاری) رنج میبرد، این در حالی است که شکلگیری برندهای معتبر در این صنعت میتواند مصرفکنندگان ایرانی را در انتخاب مطمئنتر تولیدات داخلی که از نام و نشان معتبر تجاری برخوردار هستند یاری کند؛ موضوعی که دبیرکل جشنواره یکصد برند برتر ایران نیز با اشاره به آن اعلام کرده است: برندسازی در صنعت مبلمان از اقدامات ضروری است و باید به آن پرداخته شود.فرشاد بهآبادی با بیان اینکه تولیدکنندگان مبلمان کشور هنوز تا رسیدن به تولیداتی که از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار باشند فاصله بسیار دارند، افزود: این ضعف موجب شده است تا مبلمان تولید داخل از قابلیت رقابت چندانی با کالاهای مشابه خارجی برخوردار نباشند. همچنین هزینه بالای تولید منجر به کاهش تولید و صادرات مبلمان ایرانی شده است.