چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مقامات دپارتمان هواشناسی روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کردند که افزایش دمای بی‌سابقه بر گسترش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این کشور دامن زده و تا کنون 14 میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

آتش‌سوزی روسیه

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین ـ نخست وزیر روسیه ـ نیز با سمت کمک خلبان به سمت مناطق بحران و در حال سوختن اطراف مسکو - پایتخت روسیه - پرواز کرده تا بتواند در اطفای حریق کمک کند.

شعله‌های آتش و حریق گسترده بیشتر در جنوب شرق مسکو نمایان است. [مسکو در میان مه‌دود]

دپارتمان هواشناسی ملی روسیه نیز پیش‌بینی کرده که دمای هوای کشور تا روز دوشنبه هفته آینده کاهش نمی‌یابد و حتی باید منتظر گرم‌تر شدن هوا هم بود.

البته این افزایش دما در مسکو و مرکز روسیه بیشتر نمایان است؛ به طوری که هم اکنون دمای هوا به 32 درجه سانتیگراد و حتی بالاتر رسیده است.

آتش سوزی در جنگل‌های نزدیکی مسکو

یکی از نمایندگان وزارت کشور روسیه و یک گارد امنیتی زندان در نزدیکی مرکز تحقیقات اتمی ساروف و منطقه موردو ویا در پی تلاش برای اطفای حریق کشته شدند و با این افراد، تعداد قربانیان آتش‌سوزی در رویه به 54 نفر رسید.

این در حالیست که پزشکان و مسوولان دپارتمان بهداشت روسیه احتمال می‌دهند تعداد قربانیان ناشی از استنشاق دود سمی ناشی از حریق اخیر بیش از این تعداد باشد؛ به طوری که در گزارش دپارتمان بهداشت روسیه که روز گذشته منتشر شده، آمده است که روزانه 700 نفر در مسکو و نواحی اطراف این شهر قربانی این دود و تاثیرات مخرب آتش‌سوزی و دمای بالای هوا می‌شوند.

دولت روسیه از پیشنهاد اختصاص 54 میلیارد روبل، معادل یک میلیارد و 810 میلیون دلار طی سه سال آینده برای تقویت نیروهای آتش نشانی و وسایل و تجهیزات اطفای حریق حمایت کرده است؛ چرا که اکثر کارشناسان روسیه فرسوده بودن و کامل نبودن تجهیزات اطفای حریق را عامل اصلی گسترش این حریق می‌دانند.

گفتنی است وزارت امور اضطراری روسیه نیز اعلام کرد که آتش نشانان از روز گذشته تا‌کنون با 557 منطقه آتش در مساحتی به وسعت یک‌هزار و 740 هکتار در حال رویارویی هستند.

همچنین 42 هواپیما و نزدیک به 166 هزار نفر در تلاشند تا با این آتش‌سوزی گسترده مقابله کنند.

خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داد که موج گرمای شدید که در تاریخ روسیه بی‌سابقه است باعث بروز خشکسالی شده و به احتمال زیاد در صورت ادامه روند آتش‌سوزی، این کشور در سال‌های آتی با قحطی و کم آبی مواجه می‌شود.

دود و مه سمی بر فراز مسکو - پایتخت روسیه - باعث تعطیلی ادارات و مراکز تجاری این شهر شده که این موضوع خود می‌تواند بر اقتصادی این کشور اثر مخرب بر جای بگذارد.

گفتنی است دپارتمان هواشناسی ملی روسیه تخمین زده که میانگین دمای هوا در این کشور به ویژه در مسکو و نواحی اطراف به 25 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

کد خبر 113677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز