شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران پس از هفته‌ها صعود، تحت‌تأثیر انتشار اخبار منفی در مورد سهام ایران‌خودرو با سقوط مواجه شد

bourse

به گزارش همشهری، شاخص بازار سهام که نزدیک به 3 هفته به‌طور مداوم صعود کرده بود روز گذشته بلافاصله پس از انتشار خبر مربوط به ابطال معامله بلوک 18درصدی سهام ایران خودرو با سقوط مواجه شد.این برای نخستین بار نیست که انتشار چنین اخباری منجر به ایجاد جو روانی منفی در بازار سهام می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ بنا به دلایل نامعلومی اعلام کرده است معامله بلوک 18درصدی سهام ایران خودرو با وجود آنکه خریدار وجه نقد مبادله را پرداخت کرده باطل است و بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو بار دیگر برای فروش عرضه می‌شود. کارشناسان معتقدند به غیر از انتشار اخبار منفی در مورد سهام خودروسازان، افزایش قیمت سهام در طول روز‌های گذشته از جمله دلایل افت بازار سهام در روز گذشته بوده است.

در همین رابطه محمد رضا رهبر کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت‌مدیره بورس اوراق بهادار به همشهری گفت: منتفی شدن مبادله بلوک 18 درصدی سهام ایران خودرو یکی از عواملی بود که جو روانی منفی در بازار ایجاد کرد اما به غیر از این عامل، صعود قیمت سهام برخی شرکت‌ها در طول روز‌های گذشته نیز در افت شاخص تاثیر داشت. وی توضیح داد: در واقع قیمت سهام برخی شرکت‌ها پس از صعود‌های پی در پی در روز‌های گذشته تعدیل شد و برخی سرمایه‌گذاران با هدف شناسایی سود اقدام به فروش سهام برخی شرکت‌ها کردند که زمینه افت قیمت سهام این شرکت‌ها و نزول شاخص را فراهم کرد.

رهبر ادامه داد: البته شرایط کلی بازار سهام در مبادلات روز گذشته مساعد بود و قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها از قبیل شرکت‌های خدماتی، بانک‌ها، لیزینگ‌ها، شرکت‌های فولادی و برخی از شرکت‌های دارو‌سازی‌ با رشد مواجه شد.

شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران

نصر‌الله برزنی کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز معتقد است: افزایش قیمت‌ها در طول چند هفته گذشته برخی سرمایه‌گذاران را به فکر شناسایی سود انداخته و بر همین اساس، تعدادی از سهامداران با انگیزه به‌دست آوردن سود اقدام به فروش سهام برخی از شرکت‌ها کردند.

وی تاکید کرد: همچنین انتشار برخی اخبار در مورد سهام شرکت‌های خودروساز در بازار تاثیر داشت و باعث کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها شد. به گفته وی به‌طور طبیعی قیمت سهام شرکت‌ها پس از مدتی افزایش با تعدیل مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاران برای به دست آوردن سود اقدام به فروش سهام می‌کنند

کد خبر 113858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز