دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: یکی از وعده‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پایان دادن به عملیات رزمی در عراق تا پایان ماه آگوست - یعنی امروز - بوده‌ است.

iraq war

این جنگ 7‌‌ساله تا به حال میلیاردها دلار هزینه داشته و به بهای جان ده‌ها هزار نفر تمام شده است. براساس برنامه پنتاگون، تمام سربازان آمریکایی باید تا پایان سال‌2011 از خاک عراق خارج شوند.

در این باره اما و اگرها و تردیدهای بسیاری وجود دارد. اوباما 2روز پیش پایان جنگ عراق را اعلام کرد و گفت که این به معنای تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش است. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند این سخنان در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، فقط جنبه تبلیغاتی دارد و ابزاری است برای جمع کردن رای.

در روزهای اخیر گزارش‌های رسانه‌ای متعددی درباره آمار و ارقام کشته‌شدگان نظامی و غیرنظامی جنگ ‌هفت‌‌ساله عراق منتشر شده است. واقعیت این است که هیچ سازمان و نهاد مسئولی نمی‌تواند ادعا کند آمار دقیقی از این تلفات و خسارات دارد. شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی خلاصه‌ای از برخی آمار مربوط به این جنگ را ارائه کرده‌است. نویسندگان این گزارش ابتدای مطلب خود تأکید کرده‌اند که این آمار به هیچ وجه قطعی محسوب نمی‌شود و به‌خصوص درباره تلفات عراقی‌ها اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

بیش از 4‌هزار سرباز آمریکایی در جریان عملیات موسوم به آزادی عراق که از 19‌مارس 2003 شروع شد، کشته شده‌اند. تا روز 4‌شهریور‌1389، آخرین آمار تلفات آمریکا که توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شد، 4421‌نفر بود که 3492‌نفر از آنان حین عملیات کشته شدند. حدود 32‌هزار نفر هم حین عملیات زخمی شدند.

آمار نمودار

تلفات نیروهای ائتلاف غربی در عراق به‌خوبی مستند شده است اما درباره تلفات غیرنظامیان و نظامیان عراقی آمار قابل اعتماد رسمی وجود ندارد و از این‌رو، این آمار محل اختلاف است. سازمان موسوم از تلفات عراق، با استفاده از گزارش‌های رسانه‌ها و اسناد پزشک قانونی، آماری در این زمینه فراهم آورده است.براساس این آمار بین 97461‌تا‌106348 نفر از غیرنظامیان عراق تا ماه جولای‌2010 کشته شده‌اند.

کد خبر 115122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز