همشهری آنلاین: یکی از محققان شرکت یاهو موفق شد با استفاده از فن‌آوری پردازش ابری Hadoop یاهو و MapReduce گوگل، رقم 2،000،000،000،000،000ام عدد پی و چند رقم بعد و قبل آن را محاسبه کنند.

pi number 2quad

به گزارش بی‌بی‌سی، نیکولاس سزه از شرکت یاهو که این محاسبه را انجام داده می‌گوید وقتی عدد پی را به صورت باینری بنویسیم، رقم دو کوادریلیونم آن 0 است.

 آقای سزه با استفاده از یک هزار کامپیوتر معمولی شرکت یاهو و فن‌آوری پردازش ابری Hadoop موفق شد تا در 23 روز این محاسبه را انجام دهد. چنین محاسبه‌ای برروی یک کامپیوتر عادی 500 سال زمان نیاز دارد.

 فن‌آوری دیگری که در این محاسبه مورد استفاده قرار گرفت، MapReduce‌ است که توسط شرکت گوگل طراحی شده‌. این فن‌آوری مسائل بزرگ را به بخش‌های کوچک قابل حل تبدیل می‌کند و سپس نتیجه هر کدام از این مسائل کوچک‌تر را به یکدیگر متصل می‌کند تا جواب اصلی مسئله به وجود آید.

 آقای سزه می‌گوید نتیجه کارش تفاوت زیادی با تلاش‌های دیرینه ریاضیدان‌ها برای یافتن تمام ارقام عدد پی تا زقم مشخصی است. در این روش تنها بیت‌های مشخصی از عدد پی قابل محاسبه هستند. رکورد قبلی محاسبه ارقام عدد پی در ماه ژانویه تا رقم 2.7 تریلیونوم ثبت شده‌است.

 به گفته وی این محاسبه علاوه بر کاربردهایش در فیزیک، کریپتوگرافی و داده کاوی، توانایی‌های فن‌آوری Hadoop و MapReduce را نیز به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 116310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز