علی ابراهیمی: با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای برخی اقلام مانند نوشت‌افزار و کیف و کفش مدارس و پوشاک و موادغذایی، امسال نیز دست‌‌اندرکاران بازرگانی داخلی کشور تلاش کرده‌اند تا با برپایی نمایشگاه‌های فروش پاییزه نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان با قیمت و کیفیت مناسب اقدام کنند.

بازار

 براساس وعده‌هایی که پیش از این نیز بارها از سوی مسئولان برپایی این نمایشگاه‌ها اعلام شد در نظر بود تا نمایشگاه‌‌های مذکور محلی برای عرضه تولیدات داخلی با قیمت‌های مناسب و پس از اعمال نظارت‌های کیفی لازم باشد اما مروری بر کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها بیانگر آن است که در نمایشگاه‌های فروش پاییزه نیز کمتر کالاهای ایرانی در این محل‌ها عرضه شده و اغلب کالاهای وارداتی با کیفیت و قیمت نامناسب زینت‌بخش دیده مصرف‌کنندگان ایرانی شده و در واقع این نمایشگاه‌ها محلی برای عرضه انواع کالاهای بی‌کیفیت وارداتی است.

امسال نیز مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی، نمایشگاه‌های فروش پاییزه را با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و برای تنظیم بازار کالاهای پرمصرف مد نظر قرار دادند. در این نمایشگاه‌ها که از 17 تا 27شهریور ماه در 4منطقه‌ حکیمیه‌ تهرانپارس، پارک ارم، مجتمع ورزشی تختی و فرهنگسرای خاوران در تهران و چندین شهر دیگر کشور برپا شد، همانند نمایشگاه‌های پیشین دست‌اندرکاران از عرضه کالاهای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب خبر دادند اما قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها گواهی بر فاصله گرفتن این نمایشگاه‌ها از اهداف برپایی خود یعنی کمک به اقشار کم‌درآمد است چرا که این نمایشگاه‌ها به محلی برای عرضه کالاهای بی‌کیفیت و بنجل خارجی‌ای که واحدهای صنفی قادر به فروش آن در سایر ایام سال نبودند، شده است.

کیف و پوشاک چینی، ترکیه‌ای و کره‌ای

پوشاک و نوشت‌افزار عرضه شده در این نمایشگاه‌ها نیز کمتر نشانی از کالاهای ساخت داخل داشت و معدود تولید‌کنندگان داخلی پوشاک نیز اجناس بنجل خود را تحت لوای نمایشگاه‌های فروش پاییزه به مصرف‌کنندگان، عرضه و حتی برخی از این تولید‌کنندگان چنین استدلال می‌کردند که از آنجا که اینگونه نمایشگاه‌ها برای کمک به اقشار کم درآمد بر پا می‌شود عرضه پوشاک با کیفیت که از قیمت بالاتری برخوردار است با اقبال چندانی مواجه نخواهد شد چراکه مشتریان خرید از اینگونه نمایشگاه‌ها‌ اقشاری با درآمد پایین هستند که قادر به پرداخت قیمت بالای پوشاک و سایر کالاها نیستند. با این روند در نمایشگاه‌های مذکور انواع پوشاک وارداتی چینی، ترک و در بعضی موارد لباس‌های دوخت ایرانی با پارچه‌های چین و کره عرضه می‌شد.

نوشت‌افزار ناشناخته

همچنین بررسی کیفیت، قیمت و نوع نوشت‌افزار عرضه‌شده در این نمایشگاه‌ها با ادعای عرضه کالاهای ایرانی به خریداران، با کیفیت و قیمت مناسب همخوانی نداشت چرا که انواع مداد، خودکار، دفترچه‌های تحصیلی و کیف مدرسه که در نمایشگاه‌های فروش پاییزه عرضه می‌شد بر پیشانی خود نشان تولید‌کنندگان خارجی را داشت اما مسئولان اتحادیه‌های صنفی و وزارت بازرگانی همچنان بر ممنوعیت عرضه کالاهای وارداتی در اینگونه نمایشگاه‌ها تاکید داشتند. در غرفه‌های عرضه‌ لوازم‌التحریر به غیر از برخی دفترچه‌های یادداشت، بقیه اقلام از جمله مدادنوکی، پاک‌کن، لاک غلط‌گیر، نوک اتود، چسب نواری و چسب‌مایع، مدادرنگی و بقیه لوازم‌التحریر همه و همه وارداتی بوده و با نشان‌هایی مثل owner، komono، lomono و اینگونه عناوین به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد.

عرضه مواد غذایی وارداتی

برنج‌های تایلندی، چای‌های هندی و زیتون‌های یونانی ازجمله اقلام مواد غذایی بودند که توسط دست‌اندرکاران تنظیم بازار در کنار گوشت قرمز وارداتی به مصرف‌کنندگان ایرانی عرضه می‌شدند؛ محصولات غذایی‌ای که با توجه به شرایط اقلیمی کشور، تولید آن با کیفیت مناسب به میزان بالاتر نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، عرضه‌ برنج‌های تایلندی از سوی ستاد تنظیم بازار از دیگر موضوعات جالب این نمایشگاه‌هاست که تاکنون مقامات مسئول در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. در بعضی از غرفه‌های عرضه‌ زیتون نیز، زیتون‌های یونانی و اسپانیایی از جمله یک نوع زیتون یونانی به قیمت هر کیلو 6هزار و 500 تومان به فروش می‌رسید. چای سیلان و کلکته نیز با برندهایی چون دو کره غرفه‌های مجزایی را به خود اختصاص داده و برای فروش محصولات خود تبلیغات گسترده‌ای داشت.

همچنین در حالی که اتحادیه‌های صنفی متوسط قیمت خرده فروشی گوشت گوسفندی با استخوان در تهران را 17هزار و 300تومان و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان را هر کیلو 11هزار و 300تومان اعلام کرده بودند، در نمایشگاه پاییزه ران گوسفند هر کیلو 15هزار و 500تومان، ران گوساله هر کیلو 9هزار و 50تومان، سردست گوسفندی هر کیلو 14هزار تومان، چرخ‌کرده 7هزار و 900تومان، ران گوسفند 2کیلویی 31هزار تومان، ران گوساله 2کیلویی 19هزار تومان و سردست گوسفندی 2کیلویی 28هزار تومان عرضه می‌شد.

کد خبر 116464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز