همشهری آنلاین: تصویربرداری از نمایش خیره کننده بازی نورها در اتمسفر سیاره زحل به دانشمندان کمک خواهد کرد یکی از زیباترین و مرموزترین پدیده‌های زمینی، یعنی شفق‌های شمالی و جنوبی زمین را بهتر درک کنند

شفق زحلی

اخترشناسان با کمک چشم تیزبین کاوشگر کاسینی موفق به ثبت تصاویر دقیقی از پدیده شفق بر روی سیاره زحل شدند، تصاویری که برای اولین بار پرده از چگونگی تغییرات شدید درخشش این نورهای زیبا در طی روز بر می‌دارد.

با استفاده از این تصاویر فیلمی کوتاه از شفق زحلی ساخته شده است که با شفق‌های شمالی و جنوبی بر روی زمین که در طی روز میزان درخشش آنها کم و زیاد می شود برابری می کند این شفق زحلی به مدت 10 ساعت و 47 دقیقه ادامه داشته است.

با مطالعه یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شفق‌های سامانه خورشیدی، محققان امیدوارند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل گیری شفق‌های شمالی و جنوبی زمینی که در قطب‌های شمالی و جنوبی زمین شکل گرفته و چشم اندازهای رنگارنگی را خلق می‌کنند، به دست آورند.

گفته می‌شود ذراتی که طی فوران‌های خورشیدی به فضای خارج پرتاب می‌شوند با گازهای باردار اتمسفر سیاره‌ها واکنش نشان داده و منجر به تابیدن چنین نورهای رنگارنگی می‌شوند اما تغییرات در شدت شفق زحلی نشان می‌دهد زوایه و جهت خورشید در میزان درخشانی این پدیده در طی یک روز نقشی اساسی دارد.

به گفته اخترشناسان دانشگاه لسیستر شفق‌های زحلی بسیار پیچیده‌اند و درک تمامی عواملی که در شکل گیری آنها دخالت دارند، تازه آغاز شده است با این همه مطالعات جدید دیدگاهی وسیع‌تر را از ویژگی‌های مختلف و گسترده شفق‌های زحلی به وجود آورده و می‌تواند عوامل کنترل کننده این تغییرات را آشکار کند.

دانشمندان بر بیش از هزار تصویر از منطقه شفقی زحل مطالعه کرده و از آنها برای ساخت فیلمی کوتاه درباره تغییرات میزان درخشش شفق زحلی استفاده کرده‌اند. این شفق در منطقه‌ای در ارتفاع 997 کیلومتری بر فراز سطح سیاره در حال درخشش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این فیلم تصاویر فروسرخ با رنگ آمیزی غیر واقعی نمایش داده شده‌اند تا تغییرات در رنگ و درخشش شفق زحلی به خوبی به چشم بیایند این فیلم نشان می‌دهد تغییرات در الگوی تابش شفق تحت تاثیر تغییر جهت میدان مغناطیسی سیاره متناسب با جهت ذراتی که از سوی خورشید به سوی سیاره پرتاب می‌شوند، قرار دارد.

کد خبر 116825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز