خودروسازان داخلی براساس قانون مصوب مجلس تا پایان شهریور مهلت داشتند تا خودروهای تولیدی خود را مطابق با استانداردهای 51گانه سازمان استاندارد به بازار عرضه کنند

اما براساس گزارش‌های رسیده پراید صبا، پراید 141، وانت پیکان و وانت دوکابین مزدا موفق به گذراندن این استانداردها نشده‌اند و شماره‌گذاری آنها باید متوقف شود.پیش‌تر رئیس سازمان استاندارد گفته بود: پژو 405، پژو روآ، پراید141 و صبا، ون کاروان و وانت پیکان استانداردهای 51گانه را رعایت نمی‌کنند که درصورت ادامه این روند، از ابتدای مهرماه از تولیدشان ممانعت خواهد شد.

به گزارش فارس در این زمینه شرکت ایران خودرو موفق به پاس کردن استانداردهای 51گانه در مورد پژو 405 و روآ شده است ولی وانت‌پیکان همچنان با استانداردهای قبلی تولید می‌شود. به گزارش همشهری، مجلس چندی پیش با تصویب قانونی قواعد جدیدی را برای تولید خودروهای استاندارد تعیین کرد که سازمان استاندارد باید این قواعد را در مورد خودروهای داخلی اعمال کند.

هرچند مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد تصمیم خود برای جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51 گانه مصمم است اما به‌نظر می‌رسد وزارت صنایع و معادن چندان در این زمینه قاطع نیست. به گزارش ایسنا، درحالی‌که نظام‌الدین برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران امسال بارها اعلام کرد که از ابتدای مهر مؤسسه استاندارد جلوی تولید و شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51گانه را می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد عملی شدن این وعده با چالش جدی مواجه شده است.

فریدون بلغاری مشاور رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: مؤسسه روی حرفش ایستاده و نامه مربوط به جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51گانه نیز آماده شده که قرار است برای نیروی انتظامی فرستاده شود.

او در عین حال گفت: وزارت صنایع و معادن قرار است جلسه‌ای را با محوریت همین موضوع برگزار کند. مشاور رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در عین حال احتمال مخالفت وزارت صنایع و معادن با نظر مؤسسه استاندارد درباره جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای 51گانه را رد نکرد و افزود: ممکن است وزارت صنایع و معادن نظر مؤسسه استاندارد را وتو کند که در این صورت باید دید مؤسسه چه تصمیمی خواهد گرفت.

کد خبر 116878

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز