یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش قیمت مواد غذایی سبب شد تا فائو در رم جلسه فوق‌العاده و اضطراری تشکیل بدهد

faomeeting

میزان بالارفتن قیمت غلات که در مقایسه با دوسال گذشته بی‌سابقه بوده، اعضای سازمان کشاورزی و مواد غذایی سازمان ملل (فائو) را دور هم جمع کرد.

طبق گزارش‌های ارائه شده در این نشست اضطراری شرایط جهانی تغییر کرده است. همچنین به نمایندگان حاضر در اجلاس گفته شد که میزان محصول و برداشت در سال 2010 سومین رکورد بالا را در میان بیشترین تولیدات ثبت شده به خود اختصاص داده است.

به عقیده کارشناس ارشد غلات فائو، عبدالرضا عباسیان ،با توجه به اهمیت محصولاتی چون گندم یا برنج، نگرانی نسبت به افزایش قیمت و امنیت محصولات غذایی همیشه وجود دارد.

او می‌گوید:"من نمی‌خواهم وارد جزئیات این موضوع بشوم و نقب بزنم.با این وجود اما تاثیرات ماجرا مثل چیزی نیست که در سال 2007،2008 داشتیم؛ چون بسیاری از شرایطی که در آن دوره زمانی داشتیم که ما را به آن شرایط سوق داد ، خوشبختانه الان وجود ندارد."

افزایش قیمت اولین نشانه بد بودن وضعیت و پیشبرد کارها در اقتصاد جهانی است، می‌شود گفت این نشانه حاکی از بوجود آمدن بدترین شرایط اقتصادی از سال 1930 تا به حال است.

افزایش قیمت غلات در زمانی رخ داد که به خاطر برداشت محصول در نیمکره شمالی ، بایستی روند نزولی می داشت نه صعودی؛ آن هم بالاترین قیمت در دو سال اخیر.

روسیه پیشتر ممنوعیت صادرات غلات اعلام کرده که خود این هم نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش قیمت غلات در جهان در پی داشت. اما با وجود وقوع سیل در دیگر کشورهای عمده تولید کننده مانند پاکستان و چین-در طی تابستان، تفاوت‌های بسیاری بین حال و آن زمان وجود دارد، که به طور خاص می توان به قیمت ثابت بازار نفت اشاره کرد.

ثبات قیمت نفت برای تولیدات غذایی حائز اهمیت است چون نفت در صنعت کشت و باروری و در انتقال کالا به بازار نقش دارد.

قیمت بالای نفت سبب بیشتر شدن گرایش به سوخت‌های زیستی می‌شود که این خود بالاگرفتن رقابت بر سر زمین برای تولید این نوع سوخت واز آن طرف کاشت محصولات غذایی را در پی دارد.

برای صدها میلیون نفر انسانی که با درآمد کمتر از دو هزار دلار در روز زندگی خود را می‌گذرانند این‌ها می‌تواند نگران کننده باشد.
اما آقای عباسیان می‌افزاید: "در آفریقا گندم نمی‌خورند" و این نمونه‌ها و شیوه‌های تغذیه‌ای می‌تواند ثبات قیمت را به همراه بیاورد.

در هر حال با کارها و بررسی های انجام شده این آگاهی بوجود آمده که راه حل برخورد با قحطی و گرسنگی صرفا ارائه کمک‌های غذایی نیست. ممکن است غذا در بازار باشد اما مردم منابع  تهیه و خرید آن را ندارند چون گران است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت حمایت‌های دیگر و راه‌های تازه برای کمک به افراد در حفظ، نگهداری و امنیت و ثبات قیمت می‌تواند راه حل بهتری باشد.

کد خبر 116930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز