گروه بورس: مدیر بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: تصمیم‌گیری درخصوص‌قطعی‌شدن معامله ایران خودرو در اختیار شورای بورس است

بورس

اما عضو شورای بورس در این باره اعلام کرد: به لحاظ قانونی تصمیم‌گیری در باره معامله سهام خودرو سازان ارتباطی به شورای بورس ندارد.به گزارش همشهری، در شرایطی که بیش از یک ماه از زمان انجام معامله سهام خودروسازان می‌گذرد هیچ نهادی خود را مسئول تعیین تکلیف واگذاری بلوک‌های 18 درصدی سهام ایران خودرو و سایپا نمی‌داند.

دولت پس از مدت‌ها تصمیم گرفت، 18درصد از سهام خود را در این دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی واگذار کند اما واگذاری سهام این دو شرکت در تابستان امسال به در بسته خورد. اگرچه سهام این دو شرکت در بورس واگذار شد اما ابتدا خریداران سهام ایران خودرو اسناد خود را به موقع به بورس ارائه نکردند

و پس از اینکه کنسرسیوم خریدار سهام سایپا نیز به بهانه اینکه سهام این شرکت راگران خریده‌اند از پرداخت مبلغ نقدی معامله سر باز زد، هر دو معامله باطل شد اما از آن زمان به بعد موضوع واگذاری سهام این دو شرکت به فراموشی سپرده شده و هنوز مشخص نیست آیا به‌زودی سهام این دو شرکت بار دیگر در بورس فروخته خواهد شد یا خیر؟

در همین رابطه روز گذشته مدیر بازار شرکت بورس گفت: تصمیم‌گیری در خصوص قطعی‌شدن معامله ایران خودرو در اختیار شورای بورس است و این شورا براساس اختیارات قانونی می‌تواند دستور انجام معامله را صادر کند. اما محمد رضا پور ابراهیمی، عضو شورای بورس در این باره به همشهری گفت: به لحاظ قانونی تصمیم‌گیری در باره معامله سهام خودرو‌سازان ارتباطی به شورای بورس ندارد؛ چرا که این دو معامله براساس مقررات بورس شرایط قانونی را احراز نکرده و باطل هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این دو موضوع در شورای بورس بررسی خواهد شد؟ گفت: تصمیم‌گیری در مورد واگذاری بلوک‌های سهام ایران خودرو و سایپا در دستور شورای بورس نیست و رئیس سازمان بورس که دبیر شورا هم هست در این باره تصمیم خواهد گرفت.

قطعی شدن معامله در گرو نظر شورای بورس

در همین حال علی صحرایی‌ـ مدیر بازار شرکت بورس ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد احتمال قطعی شدن معامله ایران خودرو گفت: شورای بورس براساس اختیارات قانونی می‌تواند خارج از جلسه، دستور انجام هر معامله‌ای را بدهد. وی با اشاره به اینکه تاکنون به شرکت بورس دستوری مبنی بر قطعی شدن معامله ایران خودرو داده نشده است، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد قطعی شدن معامله ایران‌خودرو جزء اختیارات قانونی شورای بورس است، بنابراین از طریق مجرای قانونی امکان قطعی شدن معامله وجود دارد.

ناظر معاملات شرکت بورس با اشاره به پرداخت حصه نقدی معامله توسط خریدار بلوک 18درصدی ایران خودرو، گفت: معامله ایران خودرو یک معامله شرایطی بود که 30درصد آن باید به‌صورت نقد و 70درصد آن به‌صورت اقساط پرداخت می‌‌شد که 30درصد وجه نقد معامله معادل 125میلیارد تومان پرداخت شد ولی برای70 درصد مابقی، 2‌درصد تضمین مورد نظر آماده نبود و فرم خارج از پایاپای نیز به بورس ارائه نشد بنابراین شرکت بورس معامله را غیرقطعی اعلام کرد.

صحرایی ادامه داد: درصورتی که شورای بورس به این نتیجه برسد که معامله ایران خودرو را قطعی اعلام کند، خریدار باید وثائق لازم را به فروشنده ارائه کرده و قرارداد امضا شود سپس کارگزار خریدار، فرم خارج از پایاپای را به شرکت بورس ارائه دهد، در این صورت شرکت بورس حصه نقدی را بررسی کرده و امکان قطعی شدن معامله را فراهم می‌کند.

کد خبر 117161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز