همشهری آنلاین: دادستان ویژه پاکستان اعلام کرد، دادگاه مبارزه با تروریسم این کشور حکم بازداشت دو افسر ارشد پلیس را به اتهام عدم تامین امنیت کافی برای بی‌نظیر بوتو قبل از ترور وی در سال 2007 صادر کرد.

بی نظیر بوتو

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترور بی‌نظیر بوتو ، نخست وزیر سابق پاکستان ، یکی از وحشتناک‌ترین حوادث در تاریخ پاکستان بود و هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

چودری ذوالفقار، دادستان ویژه پاکستان، اعلام کرد: حکم بازداشت این افراد صادر شده است و به قید وثیقه نیز آزاد نمی‌شوند و می‌توان آنها را هر زمانی بازداشت کرد.

چودری ذوالفقار افزود: آنها مسئول تامین امنیت بوتو بودند و نتوانستند هماهنگی‌های امنیتی مطمئنی را فراهم کنند و به آنها دستور داده شد به رغم مقاومت از سوی برخی از مقام‌ها، صحنه جرم را پاکسازی کنند.

مقامات دادگاه اظهار نظری در این خصوص نکردند.

این دو مقام ارشد پلیس به نام‌های سعود عزیز، رئیس پلیس سابق شهر راولپندی، جایی که ترور بی‌نظیر بوتو اتفاق افتاد و خرم شهزاد، یکی از معاونان وی معرفی شدند.

براساس گزارش ماه آوریل کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در نیویورک، هر گونه تحقیقات معتبر را نباید بدون در نظر گرفتن احتمال مشارکت ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان در ترور بوتو در نظر گرفت.

در این گزارش شدیدا از مقامات پاکستانی انتقاد شده و آمده است: آنها به شدت مانع انجام تحقیقات شده‌اند.

تحلیلگران معتقدند، احتمالا دولت پاکستان نسبت به درخواست کمیسیون سازمان ملل در انجام تحقیقات به علت ترس از نیروهای قدرتمند امنیتی خود ناراضی است.

تحقیقات اولیه، طالبان پاکستان و بیت‌الله محسود، متحد القاعده را عامل ترور بی‌نظیر بوتو می‌دانستند.

محسود سال گذشته در حمله موشکی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

در ادامه گزارش سازمان ملل آمده است، هیچ کس باور نمی‌کند این عامل انتحاری 15 ساله که بی‌نظیر را ترور کرد، همدستی نداشته باشد و به نظر می‌رسد عدم تحقیقات کارآمد در خصوص مرگ بوتو عمدی باشد، اما این کمیسیون اعلام نکرد چه کسی را به عنوان گناهکار محسوب می‌کند.

کد خبر 122381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز