اول برای یک خبرنگار اتفاق افتاد که قرار نبود مثل کارمندان اداره سرساعت برود و سر ساعت برگردد. البته گاهی باید زمان را را رعایت میکرد.... اما معمولاً بدون برنامه از خانه و یا محل کار خارج میشد.از وقتی قرار شد برای صفحه شهروندی بنویسد حواسش جمع شد. کمکم دنبال خودش راه افتاد، خودش را در شهر بهتر دید و ...
دوم برای من اتفاق افتاد؛ برای من و مترو. او سنگین و شلوغ بود و جایی برای من نداشت، من حواسم نبود و بیموقع بیرون زده بودم. ساعت تعطیلی ادارهها، وقت مناسبی برای رفت و آمد با مترو نیست.
سوم برای تو اتفاق افتاد وقتی با مادر ساعتها در شلوغی خیابان ولیعصر در انتظار تاکسی بودید و آنقدر ایستادید که عضله پاهایتان گرفت. تو اعتراض داشتی که این بازدید را میتوانستید در ساعت خلوتتری یا صبح انجام دهید که به این غروب خستهکننده نرسید و مادر که اصرار داشت تو صبح مدرسه میروی و....
چهارم برای همه ما بود. در کارت دعوت عروسی نوشته از ساعت 7 بعد از ظهر و تهران، بزرگ است و سالن عروسی حسابی دور است. ما هم در شلوغترین زمان از خانه بیرون میزنیم و آن همه شوری که برای عروسی داشتیم در انتظار و ترافیک هدر میرود. البته دیر هم میرسیم و در عروسیها و مهمانیهای بعدی هم همین اتفاق میافتد و کسی هم نیست برای ما برنامهریزی کند.
پنجم؛ نبود. نقشه آنلاین ترافیک تهران نبود و حالا هست و روی موبایلها نصب میشود.پس حالا که هست از آن استفاده کنیم. استفاده از این فناوری میتواند ما را در مهمانیهای بعدی کمک کند؛ اگر نمیتوانیم زمان را تغییر بدهیم.
بود؛ رادیو پیام بود، اما کسی به آن توجه نداشت و معمولاً دیر به یاد آن میافتادیم؛ وقتی میان هزاران ماشین گیر کرده بودیم.
ششم برای شهر اتفاق افتاد. اضافه شدن چهار میلیون سفر شهری با آغاز ماه مهر شوخی نیست. در ترافیک ماندن و دود خوردن و بوی لنت را تحمل کردن شوخی نیست. پدر و مادر تا رسیدن به خانه دو ساعت در راهاند و این شوخی نیست. به گفته مهندس سیدجعفرتشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال حاضر حدود 3 میلیون و 600 هزار دستگاه وسیله نقلیه در تهران وجود دارد، در صورتی که این شهر ظرفیت کمتر از یک میلیون خودرو را دارد و سالانه 400 هزار خودرو هم به شهر تهران اضافه می شود که صرفاً جهت کنار هم قرار دادن آنها به
دو هزار کیلومتر خیابان جدید نیاز است و این شوخی نیست.
هفتم را فراموش نکنیم.گرچه هنوز سیستم حمل و نقل در تهران کاملاً توسعه نیافته و در زمینه اتوبوس و واگن کمبود داریم، اما مسئولان شهری معتقدند حتی با وجود این مشکلات، بهتر است مردم از این سیستم برای رفت و آمد خود استفاده کنند تا بار ترافیک در شهر کاهش یابد.
برای رفت و آمد راحت در شهر فقط حواسمان باشد که بهتر است چه موقع از خانه بیرون بیاییم. همین. یعنی ساعتهای شلوغ و آغاز به کار و پایان ادارهها را یادمان باشد. همینطورحواس بزرگترها هم باید به ساعت تعطیلی مدرسههای ما باشد