سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی از دیروز در حالی آغاز شد که بسیاری از دانش‌آموزان از دسترسی به استخر محروم هستند.

شنا

البته بهتر بود پیش از آموزش شنا به دانش‌آموزان، ورزش در مدارس احیا و همچنین ورزش صبحگاهی به‌طور اصولی اجرا می‌شد.
به گفته قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی «با اجرای طرح آموزش شنا به یک میلیون دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی به‌طور رایگان شنا آموزش داده‌می‌شود و هم اکنون در برخی از مناطق، استخر اعم از دولتی و خصوصی وجود ندارد که برای دانش‌آموزان این مناطق برنامه دیگری داریم.»

کیومرث هاشمی به مهر توضیح داده که ممکن است 10درصد دانش‌آموزان به‌دلیل کمبود استخر تحت آموزش قرار نگیرند و در برخی از مناطق کشور نیز مدارس با استخر 10 تا 15کیلومتر فاصله دارند که می‌توانند با سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را به استخر ببرند در غیر این صورت در تابستان یک دوره آموزشی کوتاه مدت برای آنها برگزار می‌کنیم.

البته نباید فراموش کرد که طی کردن 20 تا 30کیلومتر در سرما و سپس حضور در استخر و آموزش 2ساعته شنا، یک روز از تقویم آموزشی را تمام خواهد کرد و عملا آن روز کلاسی تشکیل نخواهد شد. هر چند پیش از این قائم مقام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود «دانش‌آموزان در ساعات فراغت و خارج از ساعات درسی ورزش شنا را آموزش می‌بینند» که با توجه به در پیش بودن فصل سرما قدری تامل‌بر‌انگیز است.

برای نمونه رئیس دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران گفت: هم اکنون مناطق آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با کمبود استخر روبه‌رو هستند و به‌طور مثال در پیشوای ورامین و جواد‌آباد اصلا استخر شنا وجود ندارد و دانش‌آموزان باید برای آموزش شنا به مناطق همجوار بروند.

همچنین معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش نهبندان در‌باره آموزش شنا به دانش‌آموزان گفت: نبود مربی شنا و نجات غریق و اختصاص نیافتن اعتبار مورد نیاز از مشکلات اجرای طرح ملی آموزش شناست.

شنا، نمره ندارد

آنطور که از سخنان قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش استنباط می‌شود حضور دانش‌آموزان با توجه به امکانات و مشکلات پیش‌روی این طرح چندان مطرح نیست و نمره‌ای هم منظور نمی‌شود و ملاک، گواهی‌نامه شرکت در این دوره است که قطعا دانش‌آموزانی که قصد ورود به پایه اول راهنمایی را دارند باید آن را ارائه بدهند.

این در حالی است که در برخی مناطق اعلام شده دانش‌آموزانی که در آزمون قبول نشوند، باید تا پایان دوره ابتدایی با هزینه شخصی نسبت به آموزش شنا اقدام کنند و مجددا در آزمون شرکت کنند.شاید به همین دلیل است که هاشمی درباره هزینه‌های آموزش شنا نیز افزود: تمام اعتبارات این طرح تأمین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

بی‌توجهی به ورزش در مدارس

مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که با استخدام 15 تا 20هزار مربی ورزش و آغاز کار آنها از اول مهر‌ماه امسال، زنگ ورزش در مدارس احیا می‌شود ولی اینگونه نشد و اغلب مدارس هم‌اکنون معلم ورزش ندارند و همچون گذشته ورزش در مدارس جایگاهی ندارد و تنها در سخنرانی‌ها از آن یاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین اظهارات خود پس از اعلام وصول طرح استیضاحش در مجلس، در جمع معلمان جدید‌الاستخدام گیلانی، جذب 15هزار مربی تربیت بدنی در آموزش و پرورش را به انقلاب عظیمی در نظام تعلیم و تربیت تشبیه کرد، اما جالب اینکه از این انقلاب، دانش‌آموزان هنوز بهره‌ای نبرده‌اند.

همچنین مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در همایش مدیران تربیت بدنی استان گیلان وعده کرده بود که از 10مهر‌ماه ورزش صبحگاهی با موزیک ورزش باستانی در همه مقاطع تحصیلی اجباری می‌شود که از اجرای این طرح نیز خبری نشد. به هر حال خمودگی ورزش مدارس درمان نشده و کماکان ورزش در آموزش و پرورش با وجود 2 متولی، معاونت پرورشی و تربیت بدنی و قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی، جایگاهی ندارد.آنچه مسلم است اینکه ورزش مدارس با شنا به ساحل نخواهد رسید.

کد خبر 118739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز