شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

دوبی- حمید ضیایی‌پرور: بخش رایانش‌های ابری جیتکس یا GITEX Cloud Confex به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه جیتکس 2010 تازه‌ترین دستاوردهای فناوری رایانش ابری در صنعت رایانه و اینترنت در خاورمیانه را ارائه می‌داد.

نمایشگاه جیتکس

در این بخش علاوه بر اختصاص یک سالن ویژه نمایشگاهی، یک کنفرانس 2روزه نیز تدارک دیده شده بود که 40 متخصص و کارشناس از گوگل، مایکروسافت، ‌آی بی‌ام، آمازون، اوراکل، سیمانتک، اتصالات، کسپراسکای و گارتنر به ارائه دیدگاه‌های خود در باره فواید و کارکردهای فناوری رایانش ابری پرداختند.

مدل رایانشی بر پایه اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات شامل نرم‌افزار، اطلاعات و منابع اشتراکی رایانشی با به‌کارگیری اینترنت ارائه می‌کند. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌کند. این یعنی دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و براساس میزان تقاضای کاربر به‌گونه‌ای انعطاف‌پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود.

واژه «ابر» به اینترنت اشاره می‌کند، دلیل تشبیه اینترنت به ابر در این است که اینترنت همچون ابری جزئیات فنی‌ خود را از دید کاربران پنهان می‌سازد و لایه‌ای از انتزاع را بین این جزئیات فنی و کاربران به‌وجود می‌آورد. آنچه یک ارائه‌دهنده رایانش ابری ارائه می‌کند برنامه‌های کاربردی تجاری برخط است که از طریق مرورگر وب یا نرم‌افزارهای دیگر به کاربران ارائه می‌شود.

نرم‌افزارهای کاربردی و اطلاعات روی سرورها ذخیره می‌شوند و براساس تقاضا در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. جزئیات از دید کاربر مخفی می‌مانند و کاربران نیازی به تخصص یا کنترل در مورد فناوری زیرساخت ابری که از آن استفاده می‌کنند ندارند.
کاربران رایانش ابری می‌توانند از هزینه سرمایه‌ای لازم برای خرید سخت‌افزار و نرم افزار و خدمات دوری کنند، زیرا آنها تنها برای آنچه استفاده می‌کنند به عرضه‌کنندگان پرداخت می‌کنند و هزینه اولیه‌ای برای خرید تجهیزات به آنها تحمیل نمی‌شود. سایر مزایای اقتصادی این شیوه اشتراک زمانی در ارائه منابع رایانشی عبارتند از: موانع ورود به بازار کمتر، هزینه و زیرساخت اشتراکی، سربار مدیریتی کمتر و دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی.

رایانش ابری به‌طور چشمگیری موانع ورود به تجارت نرم افزاری را کاهش می‌دهد و برای شرکت‌ها روش‌های جدید کسب سود را می‌نمایاند. ارائه‌دهندگان خدمات ابر از طریق به اشتراک‌گذاری، بهبود دادن و سرمایه‌گذاری بیشتر در نرم‌افزار و سخت‌افزار به سود دست می‌یابند؛ یک بار نصب نرم‌افزار می‌تواند نیازهای کاربران متعددی را پوشش دهد.

توان اصلی که پشت سر رایانش ابری قرار دارد عبارت است از: فراگیری شبکه بی‌سیم و پهن‌باند، کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی‌و بهبود تصاعدی در نرم‌افزارهای پردازشگر اینترنتی. مشتریان خدمات ابر قادر خواهند بود تا ظرفیت بیشتری را در هنگام اوج تقاضا به سیستم خود تزریق کنند، هزینه‌ها را کاهش داده، خدمات نوینی را تجربه کنند و ظرفیت‌های بلا استفاده را حذف کنند.

نمایشگاه جیتکس امسال با مشارکت شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر رایانش ابری سعی کرده است توجه شرکت‌های کوچک در عرصه فناوری اطلاعات را به‌خود جلب کند. به‌خصوص که طی چند سال اخیر این شرکت‌ها در گیرودار بحران اقتصادی با مشکلات مالی متعددی مواجه شده و سعی دارند هزینه‌های فنی خود را به طرز محسوسی کاهش دهند. این رویکرد در نمایشگاه‌های بزرگ‌ آی‌تی در دنیا نیز در سال‌های اخیر مشاهده شده است به‌گونه‌ای که در نمایشگاه سبیت آلمان در سال‌های 2008 و 2009 نیز به مسئله رایانش ابری به‌عنوان راهکاری تازه برای کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها پرداخته شده بود.

کد خبر 118939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز