یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی‌پرور: هنوز هم خیلی از مدیران فناوری اطلاعات آرزو می‌کنند روزی روزگاری ایران جایگاه امارات را در برگزاری نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه به دست آورد؛ جایگاهی شبیه جیتکس.

البته تا رسیدن به جایگاه‌های بالاتری همچون سبیت یا کنفرانس‌های معتبر فناوری اطلاعات و رایانه در دنیا راه درازی در پیش است، اما این سخن از سوی مسئولان دولتی و بخش خصوصی آی‌تی بارها شنیده شده که ایران می‌تواند هاب منطقه شود.

محمد مبصری، مدیر منطقه‌ای سایبروم از جمله کسانی بود که در حاشیه یک کنفرانس خبری در الکامپ به صراحت اظهار داشت: «الکامپ ایران از نظر استانداردها از نمایشگاه‌های بین‌المللی آمریکا و دهلی چیزی کم نداشته؛به‌طوری‌که شاهد برترین تکنولوژی‌ها در نمایشگاه امسال بودیم. همچنین از نظر استقبال می‌توان آن را فراتر از جیتکس برشمرد.»

الکامپ پانزدهم که بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات است، با همه حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌های آن به پایان رسید؛ نمایشگاهی که اگرچه در سال‌های اخیر به خاطر همزمانی با تلکام از رونق خاصی برخوردار بود، اما مسئولان مربوطه تصمیم گرفتند که امسال این دو نمایشگاه را جداگانه برگزار کنند تا عیار هریک به‌درستی سنجیده شود.

تعداد شرکت‌های داخلی 500 شرکت و حدود 80 شرکت خارجی در 11 سالن نمایشگاه اعلام شده و تعداد کشورهای شرکت‌کننده‌ خارجی هم حدود 25 کشور ازجمله‌ مالزی، چین، کره‌جنوبی، آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئیس، ترکیه، هند، امارات، سنگاپور، کانادا و چند کشور دیگر بودند.

الکامپ از سوم تا هفتم آذر ماه جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد؛ نمایشگاهی که چند روز قبل از آن و در جریان برگزاری نمایشگاه تلکام شاهد کشمکش مدیران دولتی بر سر مدیریت آن بود تا جایی که کار به تعطیلی چند ساعته نمایشگاه هم کشیده شد.

رونق نمایشگاه

به گفته غرفه‌داران، نمایشگاه امسال با بازدید‌کنندگان بیشتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو بود. در نمایشگاه امسال در سالن‌های مختلف غرفه‌داران با تدابیر گوناگون سعی در جذب بازدید‌کنندگان نمایشگاه به سوی غرفه‌ خود داشتند.

تلویزیونLCD  108 اینچی به‌عنوان بزرگ‌ترین تلویزیون LCD جهان با نمایش فیلمی مهیج تعداد زیادی از حاضران در سالن را به‌خود جذب کرد و آنان را به فیلمبرداری با گوشی‌های تلفن همراه واداشت.

بسیاری از غرفه‌ها نیز برای افزایش بازدید از نمایشگاه به برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی با جوایز مختلف که بیشتر شامل محصولات همان شرکت می‌شد روی آورده بودند. برگزاری دوره‌های آموزشی حوزه‌های مختلف نرم‌افزاری در بخش‌هایی همچون حسابداری و دیگر گشت و گذارها در فضای مجازی توسط برخی از غرفه‌ها نیز از سوی تعدادی بازدید‌کننده علاقه‌مند به‌ویژه دانشجویان مورد توجه قرار گرفته بود.

فن بازار تخصصی

برگزاری دومین فن‌بازار تخصصی ICT توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از دیگر نکات الکامپ پانزدهم در تهران بود. یکی از مسئولان این فن‌بازار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فراخوانی به تمام پارک‌های فناوری‌ و نیز مراکز رشد در سراسر کشور داده شد تا محصولات خود را برای حضور در این نمایشگاه معرفی کنند که از 78 محصول معرفی شده 19 محصول انتخاب شد.

وی افزود: یکی از رسالت‌های فن‌بازار تخصصی ICT وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجاری کردن طرح‌های انجام شده در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است و با حضور این محصولات در نمایشگاه الکامپ و در معرض دید قرار دادن آنان سعی در جلب حمایت فروشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه ICT داریم.

وی درخصوص میزان استقبال از محصولات ارائه شده توسط فن‌بازار تخصصی ICT اظهار کرد: استقبال خوبی از این محصولات به‌ویژه چند محصول خاص از جمله دستگاه صفحه چند نمایشی، دستگاه عیب‌یاب ماهواره‌ای و دستگاه اختلال‌گر بلوتوث صورت گرفته است. به گفته این غرفه‌دار 16 پارک علم و فناوری با 51 شرکت زیرمجموعه در الکامپ 2009 شرکت کرده‌ بودند.

سورفیس در الکامپ

بازدید‌کنندگان روز پایانی پانزدهمین الکامپ را بیشتر جوانان علاقه‌مند به آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های روز ICT تشکیل می‌دادند؛ جوانانی که چند ماه پیش، از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال درمحل مصلای تهران نیز بازدید کرده بودند.

به گفته آنان، بسیاری از نرم‌افزارهای به‌نمایش درآمده در الکامپ 2009 در آن نمایشگاه نیز عرضه‌شده بود. نمایش رایانه سورفیس مایکروسافت (رایانه رومیزی) نیز توجه و تعجب بسیاری را برانگیخته بود.

نشست‌های خبری و همچنین کارگاه‌های تخصصی هم بازار داغی در الکامپ داشتند. مؤسسه تدبیرگران و مؤسسه دیده‌بان آی‌تی از جمله مؤسساتی بودند که این نشست‌ها را برگزار کردند.

با توجه به اهمیت امنیت در فضای سایبر، محصولات امنیتی مانند گیت پروتکت و کسپراسکی مورد توجه بازدیدکنندگان تخصصی قرار گرفته بودند. کارگاه‌های تخصصی هم به تناوب در غرفه‌های مختلف برگزار می‌شد.

سالن میلاد که به شرکت‌های سخت‌افزاری اختصاص داشت بیشترین بازدیدکننده را به‌خود اختصاص داد. امسال به غرفه‌ها اجازه فروش محصولات داده نشد و به همین دلیل کمی از تجمع جلوی غرفه‌ها کاسته شده بود.

این در حالی بود که برخی از غرفه‌های نرم‌افزاری بدون هماهنگی، محصولات خود را که بعضا از اینترنت دانلود کرده بودند، می‌فروختند.خبرنگار همشهری که از جیتکس 2009 بازدید کرده است، می‌نویسد: الکامپ می‌تواند حتی پر رونق‌تر از جیتکس برگزار شود؛

منوط به اینکه تمام توان صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات ایران در یک نمایشگاه متمرکز شود و نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ، تلکام و رسانه‌های دیجیتال در هم ادغام شوند و توان ایران را در این عرصه به‌نمایش بگذارند.

ناراضیان الکامپ پانزدهم

الکامپ 2009 در مساحت 40‌هزار مترمربع و در 11سالن با متراژ مفید 20‌هزار مترمربع برگزار شد، این نمایشگاه نسبت به گذشته رشد 18‌درصدی در متراژ و 3 ‌درصدی در تعداد شرکت‌ها داشت. شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه به‌ترتیب 500 و 80 مورد اعلام شد.

به گفته پرویز رحمتی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به‌رغم اینکه این سازمان حدود 4 هزار بنگاه اقتصادی را به‌عنوان عضو دارد، مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ به این سازمان داده نشد و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها خود رأسا اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرد.

حسین میرظفرجویان، معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اخیرا گفته بود که صدور مجوز برگزاری نمایشگاه با سازمان توسعه تجارت است و این سؤال که چرا این مجوز به بخش خصوصی داده نشده زمان خوبی مطرح‌نمی‌شود.

الکامپ را شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایه‌گذاری کرده و هدف هم برگزاری مطلوب است؛ بنابراین اولویت با مجری بهتر است. این در حالی است که از بین 50 نمایشگاهی که در سال برگزار می‌شود تنها 2 نمایشگاه توسط شرکت سهامی نمایشگاه ها برگزار می‌شود و بقیه نمایشگاه‌ها را خود صنف یا متولی آنها برگزار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران-  از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیزنبود برخی از شرکت‌ها را در نمایشگاه الکامپ معقول ندانست و گفت: با توجه به ارائه سرویس رایگان، مشاوره، طراحی و انتقال تجربیات مدیران شرکت‌ها به کاربران در نمایشگاه‌ها و صرف هزینه‌های بسیار برای جلب مشتری، نبود برخی از شرکت‌ها قانع‌کننده نیست.

کد خبر 96326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز