شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

دوبی - حمید ضیایی‌پرور: با وجود اینکه ایران دارای غرفه رسمی در سی‌امین نمایشگاه جیتکس دوبی نبود اما به ابتکار چند پارک علم و فناوری، 13شرکت دانش بنیان ایرانی به‌صورت متمرکز در پاویلونی با پرچم ایران حضور یافته و توانمندی‌های خود را ارائه کردند که شناسنامه RFID برای فرش‌های ایرانی یکی از آنها بود.

نمایشگاه جیتکس

دکتر علم‌الهدی، مدیر پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسید کسی در ایران متولی حضور شرکت‌ها در جیتکس نیست، ما برنامه‌ریزی کردیم که پاویلون جمهوری اسلامی را از طریق پارک‌های علم و فناوری کشور برپا کنیم و در همین راستا به تمامی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد موجود در کشور که شامل 9 پارک و بیش از 50مرکز رشد می‌شود فراخوان دعوت نوشتیم؛ حتی پارک پردیس نیز که زیر نظر ریاست‌جمهوری است از نگاه ما دور نماند، که از این تعداد پارک‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی، خراسان و پارک خلیج‌فارس دعوت را پذیرفته و در نمایشگاه حضور پبدا کردند؛ البته برخی از شرکت‌های فناور نیز به‌صورت مستقل محصولات خود را در نمایشگاه ارائه کردند.

وی گفت: به‌طور کلی 13شرکت فناور در پاویلون جمهوری اسلامی ایران حضور یافته‌اند که محصولات آنها برای نخستین‌بار در کشور تولید‌شده و قابل رقابت با محصولات مشابه در دنیاست. مساحت پاویلون بیش از 100متر مربع است. به گفته وی نفس حضور ایران در این نمایشگاه مهم است. شرکت‌های دانش بنیان ما باید یاد بگیرند که با دنیا تعامل داشته باشند و حضور در این نمایشگاه‌ها این فرصت را به آنها می‌دهد.

در مجموع 4 پارک حاضر در پاویلون بیش از 13محصول ارائه کرده‌اند که شامل نرم افزارها، لامپ‌های ال‌ای دی و نیروگاه‌های برق خورشیدی و گیت‌های ورود و خروج فروشگاهی و تلفن همراه است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران خود را از حضور فعالانه در این نمایشگاه محروم کرده است، گفت: این پاویلون ایران است و اینکه چرا مسئولان برای حضور قوی‌تر برنامه‌ریزی نکرده‌اند را باید از خود آنها پرسید. در این نمایشگاه‌ها لابی‌ها و تعامل‌هایی رخ می‌دهد که می‌تواند بر تولیدات و صادرات شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تأثیر بگذارد. حضور فعال و پر محتوا در این نمایشگاه‌ها برای بخش تحقیقات کشور و توسعه علمی بسیار حائز اهمیت است و باید بر آن تأکید شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه مدونی برای شرکت پارک‌های علم و فناوری در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر دارید، گفت: با توجه به قول‌های مساعدی که سفیر ایران در امارات داده است و آشنایی‌ها‌یی که محققان حاضر ایرانی پیدا کرده‌اند سال آینده حضوری مؤثرتر، مفصل‌تر و پرمحتواتر در‌شأن جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت؛ البته مخترعین ما در نمایشگاه‌های دیگر مانند روسیه، کره‌جنوبی و مالزی به‌صورت شخصی حضور یافته و در آنها دستاوردهایشان را ارائه داده و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده‌اند.

وی درباره ارزیابی‌اش از غرفه‌های دیگر جیتکس گفت: توانایی‌های مختلفی در نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ برخی شرکت‌ها دستاوردهایشان را ارائه کرده‌اند ما نیز بیشتر ایده‌ها و محصولات فناورانه را در معرض دید گذاشته‌ایم. به‌طور کلی جیتکس نمایشگاه جامعی به‌نظر می‌رسد و در رده نمایشگاه‌های بزرگ دنیا در زمینه آی‌تی محسوب می‌شود که شرکت‌های بزرگ و مطرح کشورها در آن حضور پیدا می‌کنند. لازم به یادآوری است که حضور برخی کشورها با کمک کشورهای دیگر بوده در حالی که ما با تکیه بر توان و استعداد جوانان خودمان این کار را انجام داده‌ایم.

وی با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی نمایشگاه جیتکس در ایران، گفت: با توجه به اینکه غرفه تلویزیون ابوظبی در کنار غرفه ما بود، برای نخستین بار پاویلون ایران در این شبکه منعکس شد و مسئولین ایرانی حاضر در امارات نیز از طریق همین تلویزیون پاویلون ایران را مشاهده کرده و از حضور ما به این طریق آگاه شده بودند.

همچنین مدیرعامل شرکت ستاک از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، به همشهری گفت: تعداد شرکت‌های پارک آذربایجان شرقی، زیاد است و ما به‌عنوان یکی از نمایندگان منتخب به جیتکس آمده و دستاوردهای خود را در زمینه تکنولوژی RFID و ال‌ای‌دی در 2حوزه کاربردی تولید نیمه‌صنعتی و کاربری تجاری ارائه کرده‌ایم. این شرکت در حوزه ارائه راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی‌های شناسایی هوشمند فعالیت کرده و محصولاتی را ارائه کرده است. ما تلاش می‌کنیم بتوانیم فناوری‌هایی را که به‌صورت هوشمند در زمینه جمع‌آوری دیتا عمل می‌کنند در اختیار مدیران قراردهیم تا قدرت و سرعت تصمیم‌گیری و درنتیجه بهره‌وری آنها افزایش یابد و نهایتا امکان رقابت و پیشرفت فراهم شود.

وی درباره ارزیابی‌‌اش از حضور در جیتکس گفت: ما توانستیم ارتباطاتی با شرکت‌های بزرگ اروپایی، آمریکایی وآسیایی داشته باشیم و به اعتقاد من سطح نمایشگاه، هم از نظر کیفی و هم کمی در سطح بالایی است.

در این نمایشگاه 3فناوری بیشتر از دیگر فناوری‌ها عرضه شده بود؛ اول لمسی یا تاچ اسکرین، دوم سیستم‌های پوز و سوم RFID و ال‌ای دی که خوشبختانه محصولات ارائه شده توسط ما نیز در این 3 حوزه است. به جرات می‌توان گفت که فناوری‌های ارائه شده توسط ایران از نظر کیفی در سطوح متوسط به بالای این نمایشگاه گنجانده می‌شود. مثلا در گفت‌وگویی که با برخی از متخصصان شرکت مایکروسافت در نمایشگاه داشتم استفاده از تکنولوژی‌ MBC2 یا معماری 5 لایه در محصولاتمان برای آنها بسیار جالب بود چراکه این تکنولوژی 4 ماه است که در مایکروسافت عرضه شده است و ما توانسته‌ایم در این مدت کوتاه آن را کاربردی کنیم به‌طوری که سیستم ناوگان شهری تبریز به این فناوری مجهز شده است.

وی همچنین درباره شناسنامه‌دار کردن قالی ایران از طریق فناوری RFID گفت: این یک طرح ملی و جهانی است که توسط ما در حال انجام است. بر این اساس از این پس هرقالی‌ای که از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود مجهز به تگ‌های RFID خواهد شد که از مشکلات و سوءاستفاده‌های موجود در این زمینه مانند کپی‌برداری و جعل عنوان قالی ایرانی در بازارهای بین‌المللی جلوگیری می‌کند. این سیستم مجهز به‌ای‌دی تراکینگ است که از همه نقاط دنیا قابل ردیابی، شناسایی، تأیید و تفسیر است.

ما روی این تکنولوژی کار کرده‌ایم و موفق به کاربردی کردن آن شده‌ایم که در نمایشگاه فرش کویت از آن رونمایی خواهد شد و از آن پس تنها قالی‌هایی که از ایران صادر می‌شوند دارای این تگ خواهند بود در غیراین صورت به‌صورت قاچاق از ایران خارج شده یا کشوری دیگر از عنوان ایران روی فرش سوءاستفاده کرده است و درنتیجه در زمینه مشکلات پیش آمده مثل نبود کیفیت لازم، اتحادیه صادرکنندگان فرش مسئولیتی نخواهد داشت و پاسخگو نخواهد بود. نکته مهم این است که تا‌کنون در دنیا در صنعت نساجی و به‌ویژه فرش از تکنولوژی RFID به‌خصوص نسخه جای‌گذاری شده آن استفاده نشده بود و ما هم جای‌گذاری شده RFID را مطرح کرده‌ایم، به‌صورتی که تگ‌های آن در داخل قالی بافته می‌شود به‌نحوی که کسی قادر به جدا کردن این تگ‌ها و تغییر آن نخواهد بود.

دکتر محمد رضوانی، مدیر مراکز رشد و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز گفت: 3شرکت از این استان در جیتکس حضور یافتند و هدف این بود تا شرکت‌های دانش بنیان به تجربه عملی در بازار منطقه‌ای دست یابند. وی از انعقاد چند تفاهمنامه بین این شرکت‌ها با شرکت‌های خارجی خبر داد و گفت: متأسفانه اطلاع رسانی در زمینه فعالیت پارک‌های علم و فناوری در ایران ضعیف است و برخی از مسئولان آنها را با پارک‌های فضای سبز اشتباه می‌گیرند!

کد خبر 118959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز