گروه اجتماعی - مینا شهنی: در تصمیم‌گیری برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، مبانی قانونی این کار هنوز روشن نشده‌است.

دانشگاه

امیر حسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: هر چند اداره مراکز آموزش عالی در حوزه سلامت بر عهده وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی است اما اینکه آیا سرانجام روند قانونی درستی انجام شده یا خیر، برای من شخصا روشن نیست؛

یعنی اینکه اصلا وزارت بهداشت می‌تواند یک دانشگاه را که احکام اعضای هیات‌امنا و رئیسش توسط رئیس‌جمهوری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده منحل یا ادغام کند، مورد پرسش است.نماینده مردم مشهد افزود: هنوز معلوم نیست که اگر یک دانشگاه دولتی باشد بدون مجوز شورای‌عالی اداری ممکن است ادغامی انجام بشود یا نه؟

او با تاکید بر اینکه هر وزارتخانه‌ای براساس اختیاراتش می‌تواند تصمیماتی را در جهت تقویت مصالحش اختیار کند، توضیح داد: ‌از آنجا که نمایندگان مجلس وظیفه دارند ناظر به حسن اجرای قوانین در کشور باشند باید این موضوع برای نمایندگان مجلس روشن شود که در این تصمیم‌گیری مبانی قانونی طی شده یا خیر؟

به گفته او، در حال حاضر یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مسئول پیگیری قانونی این ماجراست و از اداره تطبیق قوانین مجلس خواسته شده تا این موضوع را بررسی کند و گزارش نهایی را در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهد.

کارشناسان اداره قوانین مجلس پس از بررسی اعلام می‌کنند که تخلفی در چارچوب قانون صورت گرفته است یا نه و درصورتی که تخلفی پیش‌آمده باشد، تمامی آنها به مجلس گزارش خواهد شد.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است که نمایندگان مجلس تنها مسئول حسن اجرای قانون هستند و اگر مسئولی در چارچوب اختیارات قانونی با سلیقه یا بی‌سلیقه کاری را انجام می‌دهد، مسئولیت پرسش و پاسخ در تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای بر عهده رئیس‌جمهور است.

شوک ایجادشده

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تأثیر تصمیم وزیر بهداشت به انحلال و ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: انحلال این دانشگاه در میان اعضای کمیسیون یک شوک ایجاد کرده و به همین دلیل جلسه اضطراری اعضای کمیسیون با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی روز سه‌شنبه (امروز) برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن انحلال دانشگاه پس از بررسی اداره قوانین مجلس اعلام می‌شود، افزود: در حال حاضر امیدوار رضایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت ماموریت یافته است که موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را بررسی کند و نتیجه را به کمیسیون ارائه دهد.

در جریان نبودیم

علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر پیشین بهداشت و درمان، با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از اعضای کمیسیون در جریان این تصمیم‌گیری نبوده‌اند، توضیح داد: ما از طریق روزنامه‌ها مطلع شدیم و این تصمیم ناگهانی، توهین به مجلس است چون مجلس، یک نهاد تشریفاتی نیست و باید با آن مشورت شود.

او با اشاره به اینکه این تصمیم‌ها سبب بروز بی‌ثباتی خواهد شد، گفت: انحلال یک دانشگاه اتفاق غیرقابل انتظار و تعجب‌برانگیزی است؛ چرا که یک دانشگاه شخصیت بالایی دارد و انحلال آن، احساس بی‌ثباتی را در اعضای هیات‌علمی ایجاد می‌کند.

دولت حق دخالت ندارد

مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت معتقد است که دولت‌ها حق دخالت در دانشگاه‌ها را ندارند و هرگونه توسعه و ادغامی باید از سوی هیات‌امنای دانشگاه انجام شود. او گفت: طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه‌ها دولت نمی‌تواند در دانشگاه دخالت کند و مصوبات هیات‌امنا همانند مصوبات مجلس است؛

یعنی دولت هم نمی‌تواند از نظر قانونی در مصوبات هیات‌امنا دخالت کند. دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 براساس ابلاغ مصوبه شماره110.677معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور منحل شده است.

کد خبر 119695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز