گروه شهری: 9 طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی دیروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران به‌طور همزمان در مناطق یک، 3، 5، 6، 7، و 8 به بهره‌برداری رسید.

قالیباف

این طرح‌ها جمعا به طول 10کیلومتر است که با هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیارد تومان در مناطق دارآباد، فرمانیه، فاطمی و جویبار، دردشت، سرخه‌حصار، معلم، مسیل غیاثوند، صادقیه و جمشیدیه به بهره‌برداری رسید. در این مراسم شهردار تهران با اشاره به اینکه تا‌کنون 196‌کیلومتر تونل، لوله‌گذاری و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث کرده‌ایم،

تاکید کرد: باید تمهیدات لازم را برای نفوذپذیرکردن خاک نیز فراهم کنیم. به گفته قالیباف، در دنیا حتی کشورهایی که میزان بارش بالا و بحران سیل دارند نیز باز شرایط نفوذپذیری خاک را فراهم کرده و شهر را عایق نمی‌کنند و حتی با کاشت فضای سبز در پشت بام‌ها بخشی از آب باران را آنجا جذب می‌کنند، این در حالی است که ما آب‌های سطحی را با ایزوگام پشت بام‌ها یا آسفالت معابر و تونل و لوله‌گذاری دفع کرده و شهر را با معضلات جدی مواجه می‌کنیم.

به همین دلیل قالیباف از رویکرد جدید مدیریت شهری سخن گفت که براساس آن به‌جای دست به‌دست‌کردن آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر در همان نقطه‌ای که آب تولید می‌شود شرایط جذبش فراهم خواهد شد. شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش از تولید هزاران کیلو زباله توسط میوه فروشان و رستوران‌ها و بعد تخلیه آن در جوی‌ها سخن گفت و افزود: این قبیل رفتارهاست که به آبگرفتگی معابر سطح شهر منجر می‌شود و حتی یک بار دلیل یکی از آبگرفتگی‌ها در منطقه یک که مشکلات زیادی هم به بار آورد به‌دلیل‌ گیرکردن یک پتو در راه آب بود! شهردار تهران از این بابت بر لزوم اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی‌ با هدف جلب مشارکت شهروندان در اداره بهینه شهر تاکید کرد.

وی همچنین از اقدامات شهرداری تهران در 4سال گذشته برای حل مشکل آبگرفتگی در 770 نقطه شهر سخن گفت؛ به‌طوری که زمستان امسال تهران در حوزه آبگرفتگی با مشکلی مواجه نخواهد شد. قالیباف دیروز همچنین برای اهالی منطقه یک تهران 2خبر خوش داشت؛

نخست جلوگیری از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در ارتفاعات شمال تهران به‌رغم همه فشارهایی که بابت اعمال نفوذها تحمل می‌کنند و دیگری بهره‌برداری از ایستگاه متروی تجریش تا پایان سال. قالیباف تاکید کرد: شهرداری درصورت اطلاع از هر گونه ساخت‌و ساز غیرمجاز با متخلفان بدون مماشات برخورد خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، شهرداری برای ساخت فضاهای تفرجگاهی و پارک و بوستان‌های متعدد در راستای ضمانت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و مبارزه با آلودگی هوا تلاش می‌کند. در مورد تکمیل قریب‌الوقوع متروی تجریش نیز قالیباف گفت: ساخت ایستگاه زیرزمینی مترو در این فاصله به‌دلیل حجم بالای آب زیر زمین که به شکل رودخانه‌ای در حال حرکت است کاری بسیار پرزحمت است.

وی افزود: همزمان با شتاب بسیار خط‌3مترو از جنوبی‌ترین نقطه در اتوبان ساوه و آیت‌الله سعیدی در آزادگان آغاز شده تا شمالی‌ترین منطقه که شهرک شهید محلاتی است ادامه می‌یابد؛ درواقع جنوب غرب تهران به شمال شرق با خط 3مترو متصل می‌شود. وی گفت: توقع ما از دولت و مجلس شورای اسلامی این است که وظیفه و سهم خود را نسبت به تکمیل هر‌چه سریع‌تر خطوط مترو به انجام رسانند و ماهم قول می‌دهیم با وجود همه مشکلات و زحمت‌ها با تکمیل هر‌چه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل عمومی با محوریت ناوگان ریلی شهر را از مرگ خاموش یا آلودگی هوا که به کاهش طول عمر شهروندان می‌انجامد، نجات دهیم.

تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی

دیروز همچنین مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران طی سخنانی اظهار داشت: حجم روان‌آب‌های بالادست تهران حدود 300میلیون متر مکعب است که تاکنون 430کیلومتر کانال و تونل برای جمع‌آوری این روان‌آب‌ها به بهره‌برداری رسیده است و هزار میلیارد تومان دیگر لازم است تا 270کیلومتر باقیمانده این کانال‌ها و تونل‌ها تکمیل شود.

وی با تاکید بر رقم بالای اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی که خارج از توان مدیریت شهری است، از رویکرد جدیدی سخن گفت که بر مدیریت آب به جای دفع یا جمع و هدایت آن تاکید دارد. در همین باره معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از تهیه طرح جدید جامع آب تهران خبر داد که امسال به پایان می‌رسد.

قالیباف: با تمام توان در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در صحنه‌ایم

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که از وی درباره نتیجه نشست مشترک اخیر شهرداری با نمایندگان مجلس در مورد اجرایی‌شدن اعتبارات یک‌میلیارد دلاری مترو پرسید، اظهار داشت: با صراحت می‌گویم بخش‌هایی که دولت باید به شهرداری کمک می‌کرده حتی در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها تا امروز هیچ کمکی صورت نگرفته است.

وی در عین حال تاکید کرد: خود را مکلف می‌دانیم با تمام توان در اجرای طرح ملی هدفمند کردن یارانه‌ها در صحنه باشیم. وی برای راحتی خیال مردم گفت: با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ کرایه اتوبوس و مترو تا پایان سال افزایش نخواهد یافت اما درمورد کرایه تاکسی‌ها با توجه به سیاست دولت در مورد قیمت بنزین عمل خواهد شد.

قالیباف با اعلام اینکه 60درصد درآمد شهرداری به موضوع توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی اختصاص می‌یابد، گفت: همه اتوبوس‌های جدید به‌ویژه اتوبوس‌های دوکابین که وارد خطوط شده است 100درصد از محل اعتبارات شهرداری خریداری شده است؛ این در شرایطی است که براساس قانون باید حدود 82 درصد اعتبارات خرید اتوبوس و 50 درصد از هزینه مترو توسط دولت پرداخت شود.

کد خبر 119716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز