مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد بزرگ بانوان ایران، 'آتوسا پورکاشیان' برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران در جمع 100 شطرنج‌باز برتر جهان قرار گرفت.

poorkashian

به گزارش ایرنا، فدراسیون جهانی شطرنج - فیده - با انتشار فهرست جدید درجه‌داران بین‌المللی، درجه بین‌المللی استاد بزرگ بانوان ایران، 'آتوسا پورکاشیان' را 2367 تعیین کرد.

پورکاشیان با این درجه بین‌المللی در جایگاه نود و نهمین شطرنج‌باز برتر بانوی جهان قرار گرفت.

بر اساس فهرست برترین‌های بانوی جهان، استاد بزرگ 'جودیت پولگار' مجارستانی همچنان با درجه بین‌المللی 2686 صدرنشین است و پس از وی استاد بزرگ، 'هامپی کونرو' هندی با درجه بین‌المللی 2600 در جایگاه دوم برترین‌های بانوی جهان ایستاده است و استاد بزرگ 'یفان هو' چینی با درجه بین‌المللی 2591 در جایگاه سوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، 30 کشور جهان در میان 100 شطرنج‌باز برتر بانوی جهان نماینده دارند که سهم 15 کشور از جمله ایران فقط یک نماینده است و روسیه با 19 نماینده در میان 100 کشور برتر جهان شطرنج همچنان پیشتاز است و گرجستان با 13 نماینده در جایگاه دوم ایستاده است.

کشورهای چین، اوکراین، هند و مجارستان به ترتیب با 11، 7، 6 و 5 نماینده در میان 100 شطرنج‌باز برتر جهان در جایگاه بعدی قرار دارند و کشورهای بلغارستان، آمریکا، صربستان، رومانی و انگلیس، هر کدام دو نماینده و کشورهای لهستان، فرانسه، ارمنستان و آلمان نیز هر کدام سه نماینده زن در میان 100 شطرنج‌باز برتر جهان دارند.

کشورهای ایران، کوبا، اسکاتلند، ترکیه، استرالیا، مغولستان، چک، اسلواکی، پرو، اسپانیا، نروژ، اسلوونی، سوئد، لیتوانی و قطر کشورهایی هستند که فقط یک نماینده در میان 100 شطرنج‌باز برتر جهان دارند.

کد خبر 119783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز