شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گاردین - ترجمه وحیدرضا نعیمی: رسمیه عواضه 80 سال دارد و تا این اواخر بهترین درختان زیتون را داشت. وی و خانواده‌اش پس از برداشت بخش اعظم محصول خود، به قطعه زمین کوچکی در نزدیک خانه‌شان در ناحیه لبان الشرقیه در کرانه باختری رفتند.

سرزمین اشغالی

در این زمین، 40 درخت بود که عواضه خودش کاشته و پرورش داده بود و تا همین چند وقت پیش این درختان پس از 2 دهه، در اوج شکوفایی بودند. این درختان زندگی 37نفر از اعضای خانواده را تأمین می‌کردند. اما چندی پیش عواضه دریافت کسی به غیر از اعضای خانواده به سراغ درختان رفته و آنها را قطع کرده‌است. قطعات بریده درخت‌ها در زمین مانده و شاخه‌های آن روی زمین پراکنده بود.

این خانواده فلسطینی، شهرک‌نشینان تندروی یهودی را از شهرک ایلای در مجاورت باغ زیتون عامل این حمله می‌دانند. عواضه موقع تعریف این واقعه می‌گوید: یکه خوردم و گیج شدم. من این درختان را با دستان خالی خودم کاشتم. 20سال به‌سختی از آنها مراقبت کردم و حالا همه آن از بین رفته است. وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده می‌گوید، هر روز از زندگیش بدتر از روز قبل است.

این تجربه فقط برای خانواده عواضه پیش نیامده است. بنا به اعلام سازمان‌های حقوق بشر، بریدن و آتش‌زدن درختان، دزدیدن میوه‌ها و حمله به کشاورزانی که می‌خواهند محصول خود را برداشت کنند، از جمله اقداماتی است که شهرک‌نشینان یهودی در فصل برداشت به آن دست زده‌اند. سخنگوی گروه یش دین از جمله گروه‌هایی که این وقایع را در کرانه باختری بررسی می‌کند، می‌گوید: این اقدامات به اوج رسیده است.

شهرک‌نشینان یهودی در ماه‌های گذشته به بهانه توقف 10ماهه ساخت شهرک‌های یهودی نشین‌ در کرانه باختری و عدم‌قطعیت درباره نتیجه مذاکرات به‌اصطلاح صلح که اکنون متوقف است، خشونت‌ و اقدامات افراطی خود را توجیه می‌کنند.

به گزارش گروه خیریه انگلیسی آکسفم که در فلسطین فعالیت می‌کند، برخی خانواده‌های فلسطینی به اندازه‌ای از خشونت شهرک‌نشینان بیمناکند که میوه‌ها و محصولات کشاورزی خود را برداشت نمی‌کنند. کاترین ویبل از این مؤسسه می‌گوید: ما درختان زیتون زیادی را دیده‌ایم که سوخته و بریده شده‌اند. روشن است که مردم بسیار مضطرب هستند و همیشه فکر می‌کنند که شهرک‌نشینان می‌آیند.

هزاران سال است که درختان زیتون در تپه‌های صخره‌ای کرانه باختری، کاشته می‌شوند. از حدود 95درصد برداشت، برای تولید روغن زیتون استفاده می‌شود که ارزش آن حدود 64 میلیون پوند برای اقتصاد فلسطین است. بیشتر کشاورزان خرده‌پا هستند و درختان را در زمین‌هایی می‌کارند که چندین نسل متعلق به خانواده بوده است.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌های بی‌شماری از کندن میوه درختان در شب منتشر شده است. گروه‌ خاخام‌های طرفدار حقوق بشر که یک گروه حقوق بشری یهودی است اعلام کرده که میوه زیتون حدود 600 اصله درخت در نزدیک شهرک یهودی‌نشین هوات گیلاد پیش از آنکه مالکان فلسطینی، آن را بچینند، دزدیده شده است. پلیس رژیم صهیونیستی تأیید کرده در حال تحقیق درباره این دزدی است اما به‌نظر نمی‌رسد اصلا چنین تحقیقاتی صورت گیرد یا این تحقیقات نتیجه‌بخش باشد.

میکی روزنفلد از سخنگویان پلیس رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: از ابتدای فصل آغاز برداشت محصول در سال‌جاری 27مورد شکایت دریافت شده است. 16اسرائیلی نیز مورد پرسش قرار گرفته‌اند. وی افزود: چند مورد تحقیق درباره خسارت‌های چند هفته اخیر در جریان است. ما سعی می‌کنیم از این وقایع جلوگیری کرده و باید با این مشکل برخورد کنیم.

اکرم عواضه پسر رسمیه درباره حفاظت پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی از این باغ‌ها بدبین است. وی می‌گوید: در گذشته، جنبش مقاومت حماس جلوی شهرک‌نشینان را می‌گرفت. حالا هیچ مقاومتی وجود ندارد و همگی آنان در زندان هستند. کاری نمی‌توان کرد. به چه کسی باید شکایت کرد؟ سربازان رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان حفاظت می‌کنند. آنان به سرزمین ما تجاوز کرده و هرگز آن را ترک نخواهند کرد.

کد خبر 120628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز