یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: صبح‌های شلوغ تئاتر را می‌توان در نشست‌های گوناگون یافت مثل دیروز که 3 نشست تئاتری به مناسبت‌های مختلف برپا شد؛ نشست خبری دومین دوره جشنواره تئاتر تک نفره در فرهنگستان نیاوران، نشست رسانه‌ای نمایش - موسیقی گلبانگ سربلندی در تالار وحدت و نشست خبری مسابقه‌ عکاسی نمایش «حضرت والا» در خانه هنرمندان.

تئاتر نشست

محمود عزیزی، دبیر جشنواره تئاتر «تک نفره»، در نشست خبری، این جشنواره را فرصت مغتنمی برای هنرمندان دانست که با هزینه اندک می‌توانند فکرهای خود را درباره تئاتر تجربه کنند و استعداهایشان را به نمایش بگذارند. وی برگزاری این جشنواره را اتفاق ارزنده‌ای دانست که باعث کشف استعدادهای هنرمندان جوان شده‌است. نخستین دوره این جشنواره 4 سال پیش برگزار شد. آنطور که ایسنا نوشته، عزیزی در این نشست در باره تاخیر در برگزاری جشنواره گفت: شاید اگر 4 سال پیش کسی معترض می‌شد امروز شاهد برگزاری چندمین دوره این جشنواره بودیم. اما ما امروز با مشکل سیاست کلان هنرهای نمایشی روبه‌رو هستیم که به ما صدمه زده است.

همچنین این کارگردان تئاتر اعلام کرد: امسال این پیشنهاد مطرح شده‌‌است که متن‌های برگزیده در قالب کتاب منتشر شود و مسئول فرهنگسرای نیاوران نیز قول مساعد برای حمایت از اجرای عمومی این گروه‌ها داده است. در حال حاضر مسئولان جشنواره تئاتر تک نفره در حال پذیرش متون هستند و به‌زودی کار بازخوانی را با کمک یک هیات حرفه‌ای آغاز خواهد کرد تا جشنواره در تاریخ 25 تا 30 دی ماه میزبان 15 تا 20 اثر نمایشی باشد.

در نشست مطبوعاتیموسیقی -نمایش گلبانگ سربلندی که با حضور سعید شاپوری نویسنده و کارگردان بخش نمایش این برنامه و محمد حقگو، آهنگساز برگزار شد، شاپوری اعلام کرد مفهوم و محتوای این اثر به اعیاد قربان و غدیر برمی‌گردد. او گفت: برای نوشتن کار به سراغ متون دینی و مذهبی رفتم و سعی کردم وقایع و رویدادهای نزدیک به این دو عید را درنظر بگیرم.

من با تحقیقات و مطالبی که جمع‌آوری کرده بودم به سراغ قصص قرآنی و تاریخی رفته و به عرفان ابن عربی رجوع کردم و با توجه به تحقیقات به‌دست آمده این نمایش شکل گرفت. محمد حقگو هم گفت که برای ساخت موسیقی این اثر از موسیقی محلی و مقامی ایرانی استفاده کرده‌است.

موسیقی- نمایش گلبانگ سربلندی همزمان با ایام عید قربان 1تا 4 آذر ساعت 17:30در تالار وحدت برگزار می‌شود.اما نشست دیگر مربوط به مسابقه عکاسی نمایش «حضرت والا» بود؛ پروژه‌ای که حسین پاکدل، کارگردان و نمایشنامه‌نویس آن را به سختی پذیرفت چون قرار است نمایش حضرت والا برای 200 عکاس اجرا شود و عکس‌های گرفته شده در یک مسابقه عکاسی به رقابت بپردازند.

آنطور که دراین نشست مطرح شد، به‌زودی کتاب «عکس‌های برگزیده‌ نمایش حضرت والا» توسط نشر «ثالث» منتشر خواهد شد. این مسابقه در روزهای 30 آبان‌ماه و اول آذرماه برگزار می‌شود و بعد از برگزاری مسابقه، نمایشگاهی از عکس‌های برگزیده که حدود 40 اثر خواهد بود در خانه هنرمندان برپا می‌شود.

کد خبر 120708

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز