انتخابات خوب است. در یک هفته تبلیغاتش خیلی خوش می‌گذرد. بعضی‌ها شعارهای بامزه می‌دهند. بعضی‌‌‌‌‌ ها وعده‌ خیالی ی‌دهند و... ولی این ما هستیم که باید انتظاراتمان را در نظر بگیریم و تشخیص بدهیم. راستی شما در مدرسه به چه کسی رای دادید؟ آن که طرح بهتری داشت یا آن که...؟

578

- حذف درس‌های ریاضی و علوم و افزایش زمان زنگ ورزش

- یک وعده ناهار برای تمام دوستانی که همکاری کرده اند

- برگزاری اردوی علمی-گردشی انتهای هر هفته

- اهدای یک شکلات مارس یا اسنیکر به هر نفر در پایان امروز

- تعیین نماینده‌های کلاس به صورت عادلانه

تعداد پوسترها و شعارهای تبلیغاتی آن‌قدر زیاد و متنوع است که به محض ورود به مدرسه، جو انتخابات می‌گیردت. انگار فرقی هم بین ابتدایی و دبیرستان نیست. برخی خلاقانه‌تر وعده و وعید داده‌اند و بعضی برنامه‌هایی ارائه داده‌اند که خودشان هم در کنار دوستانشان بلندبلند می‌خوانند و می‌خندند. عده‌ای هم جدی گرفته‌اند و با مشورت و وسواس برنامه و شعار نوشته‌اند. اما نهایتاً رقابت است و هر که بهتر جلب توجه کند پیروز میدان است، یک سال هم عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه می‌شود و خیلی بعید است دانش‌آموزی پیگیر اجرای وعده‌های تبلیغاتی‌اش باشد.

انتخابات

سیزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی، روز دوشنبه سوم آبان در همه مدرسه‌های نوبت صبح ساعت 10 و نوبت بعدازظهر ساعت2 به‌طور هم‌زمان و سراسری در 128 هزار مدرسه در داخل و خارج از کشور برگزار شد.

قبل از انتخابات

سمیرا ع، مدیر دبیرستانی دخترانه در منطقه 8 تهران درباره نحوه برگزاری انتخابات می‌گوید: «انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هر سال در روزهای اول آبان ماه برگزار می‌شود و یک هفته قبل از آن، دانش‌آموزان برای عضویت در این شورا نامزد می‌شوند. تبلیغات کاندیداها به صورت پوستر، مطلب و سخنرانی در مدرسه انجام می‌شود.» 

بعد از انتخابات

 به گفته این مدیر بعد از برگزاری انتخابات مدرسه، انتخابات داخلی برای تعیین هیئت رئیسه انجام می‌شود که اعضای شورا، رئیس، نایب رئیس و منشی این شورا را انتخاب می‌کنند. بعد از تعیین هیئت رئیسه، اعضای 9 کمیته از جمله بهداشت، تعاونی‌های آموزشگاهی، هنری و فرهنگی، تبلیغات، تربیت‌بدنی، تربیت سیاسی و علمی انتخاب می‌شوند و جلسات این شورا حداقل هرماه یک بار تشکیل می‌شود.

فاطمه دستجردی، برگزیده  امسال شورای دانش‌آموزی همان مدرسه، می‌گوید:« قبل از انتخابات معاون پرورشی مدرسه آیین‌نامه‌هایی درباره انتخابات و کل سیستم شورای دانش‌آموزی در اختیار ما گذاشت. شورای دانش‌آموزی در اداره کلاس‌ها، کمک به معلمان و مدیران و انجام برخی از کارهای مربوط به اولیا به کادر مدرسه کمک می‌کند. این شورا برای مشارکت دانش‌آموزان در امور مربوط به مسائل آموزشی، پرورشی، انضباطی، ورزشی و فوق برنامه، ایجاد ارتباط صحیح و مستقیم دو سویه بین دانش آموزان و اولیای مدرسه و تقویت خودباوری و مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی دانش‌آموزان تشکیل می‌شود.»

شوراهای دانش‌آموزان در مدرسه‌ها، نقش مشورتی و مشارکتی در امور اجرایی را دارند و تصمیم‌های آنها با رأی اکثریت اعضا، پس از تأیید مدیرمدرسه و با رعایت آیین‌نامه،  قابل اجرا خواهد بود.

کد خبر 120748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز