این بازی معروف را یک مهندس اهل مجارستان به نام «ارنو روبیک» اختراع کرد؛ اختراعی که هم افراد زیادی را در سراسر دنیا سرگرم کرد و هم ریاضیدانان و مهندسان کامپیوتر را درگیر خودش کرد. آنها به دنبال راهی بودند که بتوان تعداد حرکتهای کافی برای حل این معما را بهدست آورد.
جالب است بدانید که تعداد حرکتهای ممکن که میشود در مکعب روبیک سه در سه انجام داد، یک عدد 20 رقمی است که با عدد چهار شروع می شود (به بزرگی آن دقت کنید). پس خیلی هم دور از انتظار نیست که کامپیوترها حدود 30سال نتوانستند از پس حل مسئله بر بیایند. اما سرانجام اعلام شد که بعد از حل این الگوریتم پیچیده، عدد به دست آمده 20 است. یعنی با 20 حرکت یا کمتر میتوان مکعب روبیک را به شکل اولیه و منظم درآورد.