به گزارش ایسنا، دکتر حمید عبدالهیان کارشناس ارتباطات درباره شاخصها و مختصات فیزیکی و دیداری رسانههای الکترونیکی اظهار کرد: امروزه در دنیای حال حاضر یک رایانه و یا یک دستگاه تلفن همراه میتوانند به خودی خود کار چندین رسانه را انجام دهند. [جهانی بزرگ زیر باران رسانهای کوچک]
وی ادامه داد: چندرسانهیی بودن یا multi media از نخستین خصیصههای رسانههای نوین است که بهواسطه آن میتوان در یک زمان کارهای متعددی انجام داد. [ویژگیهای یک بسته مولتیمدیا]
او گفت: هزینههای کمتر رسانههای نوین در قبال رسانههای سنتی و قدرت بالای مانور مخاطب در رسانههای الکترونیکی از دیگر شاخصها به حساب میآید که قدرت مانور این امکان را برای کاربر فراهم میکند تا در یک زمان در چندین رسانه فعالیت خود را انجام دهند. [تاثیرات مثبت و منفی حضور رسانههای الکترونیک]
این کارشناس ارتباطات درباره چالشهای فنآوریهای نوین تصریح کرد: این رسانهها در ارتباط با جامعه میتوانند مبحث دیجیتالی را ارتقاء دهند در حالی که سواد دیجیتالی در کشور ما پایین است، با این حساب که یازدهمین کشور در جهان از منظر ضریب نفوذ اینترنت هستیم. [آمارهای ضد و نقیض از ضریب نفوذ اینترنت در ایران]
وی افزود: دانش متخصصان کشور در زمینه برنامهنویسی رایانه بسیار بالاست و دانشگاههای ما به لحاظ قدرت علمی موفق عمل کردهاند، هرچند کاربردهای مباحث دیجیتالی در حد 50 درصد مطلوب است.
عبدالهیان خاطر نشان کرد: عمده فعالیت ما در ایران تماشای محصولات تولید شده با رسانههای نوین است و کارهای گرافیکی هنوز عمومی نشده است.
او گفت: نبود فنآوریها و فرآیندهای دیجیتال موجب بروز مشکل در کار بانکها خواهد شد به این صورت که افراد با شیوه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن، گاز و... آگاه نیستند.
عبداللهیان با تاکید بر این که جهان مجازی جهان واقعی را به دنبال خود میکشد، تصریح کرد: روزنامهنگاری هم همانند دیگر فعالیتها اگر به سمت الکترونیکی نرود، از رقابت جا خواهد ماند. [آشنایی با روزنامهنگاری آنلاین]
وی یادآور شد: ما یک کشور فارسیزبان هستیم و باید بیش از سایر کشورها احساس خطر در زمینه الکترونیکی شدن داشته باشیم و با همین احساس به سمت تولید صفحات وب برای ایرانی زبانها برویم. [دامنه نقطه-ایران توسط آیکان پذیرفته شد]
این کارشناس ارتباطات معتقد است به زودی جسم ما و تکنولوژی در جهان واقعی میماند و فکر و ذهن ما در جهان وب خواهد رفت. [زندگی ما در گرو رسانهها]
او ادامه داد: آمار بیانگر این است که ایران یک کشور اطلاعاتی است و بنابراین آمار باید گفت که رفتن به سمت رسانههای الکترونیکی یک اجبار است و مقاومت کردن در برابر این موج به معنای آسیب رساندن به آینده است. [چشم انداز و آینده جامعه اطلاعاتی در ایران]
وی تصریح کرد: چالش اصلی در ایران این است که نهادهای رسمی فکر میکنند اگر مجازی شوند، به خطر میافتند در حالی که به نظر من این موضوع دقیقا برعکس است.
او درباره راهکارهایش برای توسعه فرهنگسازی استفاده از رسانههای الکترونیکی ابراز کرد: آدمها در فرهنگسازی چندان دخیل نیستند و فرهنگ یک پروسه در حال شدن است و جوامع نمیتوانند فرهنگ خود را به سمتی که در آن هستند برگردانند. هرچند نهادهایی همچون مدرسه و خانواده در اجتماعی کردن ما دخالت دارند و باید گفت که جامعه مجازی هم از 10 و 15 سالگی فرهنگی را در افراد به وجود میآورند تا به سمت استفاده از آن حوزه بروند.